Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwart-wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwart-wit

    klopt dit dat je met een pentax K10D niet direct in zwart-wit foto's kan maken ,maar enkel in kleur ,??

  • #2
    Re: zwart-wit

    Jawel hoor.

    Maar... je kan met geen enkele digitale camera foto's in zwart-wit opnemen. De opname is altijd in kleur, maar de camera zet deze om naar zwart-wit als je zwart-wit modus selecteert.

    Deze omzetting gebeurt overigens op een erg standaard manier. Om goede zwart-wit resultaten te bereiken behoud je best het originele bestand in kleur en doe je de omzetting zelf. Op de PC ga je veel dramatischer omzetting kunnen bereiken!

    De K10D heeft idd geen zwart-wit modus die rechtstreeks zwart-wit beelden maakt, maar hij heeft wel zgn digitale filters. In de weergave modus op Fn drukken en dan de linkeroptie kiezen. Je hebt dan de keuze tussen:
    - zwart-wit
    - sepia
    - kleurfilters (rood/groen/blauw/geel/magenta/cyaan)
    - soft
    - vlak (versmallen of verbreden van de opname)
    - helderheid
    Al deze filters kunnen met de draaiknoppen worden getuned voor de camera een kopij van het beeld met toepassing van de filter bewaart, en leveren zo dus meer flexibiliteit dan rechtstreekse omzetting bij opname.

    Let wel dat ze enkel bij JPGs werken. Voor RAW is er een aparte RAW ontwikkeltool (in weergave op Fn en dan onderste optie) waarmee je in-camera een JPG kan maken. Die JPG kan je dan met de filters verder bewerken.

    Mogelijkheden genoeg dus (zeker als je met een RAW start), maar PC software gaat toch een stuk meer controle bieden.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: zwart-wit

      dankje wim voor de uitgebreide uitleg, zal uitzoeken worden, om wanneer je en foto maakt in kleur "te denken" in zwart-wit

      Comment


      • #4
        Re: zwart-wit

        Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
        dankje wim voor de uitgebreide uitleg, zal uitzoeken worden, om wanneer je en foto maakt in kleur "te denken" in zwart-wit
        Ik ken de pentax verder niet, maar bij veel nikon camera's kun je in (RAW) zwart-wit "fotograferen". Uiteraard is dit een omzetting in de camera. Echter mocht je deze in een later stadium toch nog als kleur willen hebben kun je dit in capture weer gewoon omzetten naar kleur.

        Tijdens het fotograferen zie je dus de foto als zwart wit in je lcd.

        Alex
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

        Comment


        • #5
          Re: zwart-wit

          Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
          dankje wim voor de uitgebreide uitleg, zal uitzoeken worden, om wanneer je en foto maakt in kleur "te denken" in zwart-wit
          Dat moesten alle fotografen doen die zwart-wit film fotografeerden gedurende meer dan 100 jaar.

          Wat je eventueel kan doen is een oranje of rood filter gebruiken op je objectief. Deze versterken contrasten (donderder lucht en donkerder bladerdek van bomen) en werden daarvoor vaak in zwart-wit fotografie gebruikt. Nu kan je dat natuurlijk op de PC beter doen, maar ze hebben het voordeel een deel van de kleurinformatie weg te nemen en zo een meer monochroom (en dus dichterbij zwart-wit) beeld op te leveren.

          Ik fotografeer meestal gewoon op compositie, en beslis achteraf welke ik in zwart-wit wil, en welke in kleur blijven.

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: zwart-wit

            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
            Jawel hoor.

            Maar... je kan met geen enkele digitale camera foto's in zwart-wit opnemen. De opname is altijd in kleur, maar de camera zet deze om naar zwart-wit als je zwart-wit modus selecteert.


            Wim
            Dit klopt niet, er zijn er die het wel kunnen Van een dslr kan ik niet direkt een voorbeeld geven, maar een anon IXUS 40 kan het bv wel...

            Comment


            • #7
              Re: zwart-wit

              Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
              Dit klopt niet, er zijn er die het wel kunnen Van een dslr kan ik niet direkt een voorbeeld geven, maar een anon IXUS 40 kan het bv wel...
              Lees goed wat er staat : het is ALTIJD een omzetting in de camera. Hij zegt niet dat het niet KAN
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment


              • #8
                Re: zwart-wit

                enfin, zo wie zo is het altijd omzetten naar zwart-wit achteraf

                Comment


                • #9
                  Re: zwart-wit

                  Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                  Dit klopt niet, er zijn er die het wel kunnen Van een dslr kan ik niet direkt een voorbeeld geven, maar een anon IXUS 40 kan het bv wel...
                  Ik begrijp wat je wil zeggen, maar dat bedoelde ik niet. Ik had het over echte zwart-wit fotografie.

                  De sensor in de camera is en blijft ten allen tijde dezelfde, en deze registreert lichtintensiteit per kleurkanaal (rood/groen/blauw). Hij werkt dus als een kleurenfilm.

                  Ik begrijp dat er camera's zijn die deze kleurinformatie onmiddellijk naar het LCD scherm in een soort zwart-wit omzetten (en ook op het opgenomen beeld toepassen), maar dat is niet hetzelfde als zwart-wit fotograferen. Daarbij zou je immers een sensor kunnen gebruiken waarbij (net als zwart-wit film) iedere cel voor eenzelfde uitgebreider deel van het spectrum gevoelig is, met meer detail tot gevolg dan het detail dat uit de huidige RGB Bayer-sensoren na interpolatie volgt...

                  Een dergelijke zwart-wit sensor zou andere eigenschappen hebben dan de meeste huidige sensoren (meest vglbaar met een Foveon?), en zo een andere ervaring bieden, net zoals zwart-wit film andere eigenschappen had tov dia- of kleurnegatieffilm.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment

                  Working...
                  X