Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D - compactflash - snelheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D - compactflash - snelheid

    Ik sta op het punt van een 5D te bestellen ( mijn eerste DSLR )
    Wat me nog bezig houdt is de vraag welke snelheid het CF-kaartje moet hebben
    M.a.w. met welke maximumsnelheid 5D data wegschrijft op zijn medium, dit om te bepalen welk type van Ultra Extreme HiSpeed etc etc ik nodig heb
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

  • #2
    Re: 5D - compactflash - snelheid

    Welke snelheid vind je belangrijk? De 5D heeft een vrij grote buffer, en kan 9 beelden in RAW formaat bevatten. Dus je kan rustig fotograferen terwijl het toestel wegschrijft.

    Als je je afvraagt welk kaartje het snelst is op een 5D, dan verwijs ik je liever door naar de website van Rob Galbraith die daarover een database heeft. Dan moet je zelf uitmaken of het verschil groot genoeg is tussen de kaartjes om er meteen de duurste uit te halen. Ikzelf heb met m'n 5D zowel Transcend 120x gebruikt en Sandisk Ultra III, en ik heb nu enkele Ultra II's bijgekocht en die zijn op m'n nieuwe 1D MkIII toch beduidend trager (of ik ben te trigger happy...)

    Snelheid is ook belangrijk als je ze straks wil overzetten naar PC. Dat doe je best met een hoogwaardige kaartlezer.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: 5D - compactflash - snelheid

      Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
      Ik sta op het punt van een 5D te bestellen ( mijn eerste DSLR )
      Wat me nog bezig houdt is de vraag welke snelheid het CF-kaartje moet hebben
      Koop beter grote CF kaarten. geen dure CF kaarten.
      De 5D is geen 1DIII, en kan je het best ook zo niet gaan gebruiken.
      De buffer van de 5D zou altijd groot genoeg moeten zijn.

      Ik gebruik ultra II 4 GB en ik fotografeer RAW. 8 GB zou nog beter zijn...

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: 5D - compactflash - snelheid

        Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
        Ik sta op het punt van een 5D te bestellen ( mijn eerste DSLR )
        Wat me nog bezig houdt is de vraag welke snelheid het CF-kaartje moet hebben
        M.a.w. met welke maximumsnelheid 5D data wegschrijft op zijn medium, dit om te bepalen welk type van Ultra Extreme HiSpeed etc etc ik nodig heb
        Woh de 5D als eerste DSLR.

        Maar je gaat dus 2500 Euro uitgeven aan de body.
        De lenzen zijn nog belangrijker en de 5D vraagt om top-lenzen dus daar komt nog eens 2500 Euro bij voor de eerste of eerste-2-lenzen.

        Maakt het dan nog uit of je nu 100 Euro meer uitgeeft voor snellere geheugenkaart of niet? Als je een kaartlezer op je PC hebt dan ga je van die snelheid kunnen genieten anders duurt het overhalen op PC wel erg lang.

        In ieder geval met de 5D moet je eigenlijk best RAW werken, dus zorg voor voldoende Giga's.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: 5D - compactflash - snelheid

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Ik gebruik ultra II 4 GB en ik fotografeer RAW. 8 GB zou nog beter zijn...
          Ik gebruik eveneens de ultra II 4 GB's en prefereer meerdere kaartjes van 4 dan de helft aan kaartjes met 8 GB. Dit in combinatie met een imagetank. Bij het jongste huwelijk had ik iets van een 20 gbyte aan foto's en dan ben ik al blij dat ik geregeld een kaartje kan backuppen.
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: 5D - compactflash - snelheid

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Woh de 5D als eerste DSLR.
            Minolta heeft ook een 5D.

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Maar je gaat dus 2500 Euro uitgeven aan de body.
            De lenzen zijn nog belangrijker en de 5D vraagt om top-lenzen dus daar komt nog eens 2500 Euro bij voor de eerste of eerste-2-lenzen.
            Aan te raden voor de 5D: 50 1,4 en 85 1,8 en 100 2,8. Net geen 2500 Euro.
            Als zoom lens is een 70-200 f4 IS goed genoeg.

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Maakt het dan nog uit of je nu 100 Euro meer uitgeeft voor snellere geheugenkaart of niet? Als je een kaartlezer op je PC hebt dan ga je van die snelheid kunnen genieten anders duurt het overhalen op PC wel erg lang.
            100 euro is 100 euro. En de laatste 100 euro kan net 100 euro teveel zijn.
            Het is vooral de schrijfsnelheid en de grootte van de kaart die bepalen of een extra foto toch nog kan gemaakt worden.
            Het teruglezen gaat vlugger en meestal is er dan voldoende tijd.
            En tussen de kaartlezers zijn er ook nog grote verschillen.

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            In ieder geval met de 5D moet je eigenlijk best RAW werken, dus zorg voor voldoende Giga's.
            Inderdaad.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: 5D - compactflash - snelheid

              Ik gebruik Sandiks Ultra II 8.0 Gb maar zou ook gerust 4Gb of 8Gb kaartjes van Transcend gebruiken.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: 5D - compactflash - snelheid

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                ... De 5D heeft een vrij grote buffer, en kan 9 beelden in RAW ...
                Als je je afvraagt welk kaartje het snelst is op een 5D, dan verwijs ik je liever door naar de website van ...
                Bedankt, dit is exact de gewenste informatie

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Dat doe je best met een hoogwaardige kaartlezer.
                Suggestie ? (liefst firewire en in ieder geval geschikt voor Mac OS X)

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Woh de 5D als eerste DSLR.
                Ja, maar niet als eerste SLR ...
                De keuze is zeer weloverwogen (ik zit eigenlijk al te wikken en te wegen van *voor* het uitkomen van D30, van voor 2000 dus)
                30D is een waardig alternatief maar ik ga o.a. voor de kleinere DOF die je met 5D kan bekomen. Verder ben ik helemaal geen voorstander van de crop factor

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Maar je gaat dus 2500 Euro uitgeven aan de body.
                Weet je hem ergens goedkoper staan ?

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                De lenzen zijn nog belangrijker en de 5D vraagt om top-lenzen dus daar komt nog eens 2500 Euro bij voor de eerste of eerste-2-lenzen.
                Weet ik. Ik heb (al jaren) een 50/1.4, voorzie de 5D met 24-105/4 L IS USM (niet zo duur in kit) en ga achteraf nog verder sparen voor een 135/2 L USM.

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Maakt het dan nog uit of je nu 100 Euro meer uitgeeft voor snellere geheugenkaart of niet?
                Ja !

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                In ieder geval met de 5D moet je eigenlijk best RAW werken, dus zorg voor voldoende Giga's.
                Da's de bedoeling ik dacht aan 2 x 4Gb

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                Minolta heeft ook een 5D.
                You've got me - hier had ik niet aan gedacht 't is dus nen EOS hé
                "Away put your weapon, I mean you no harm"

                Comment


                • #9
                  Re: 5D - compactflash - snelheid

                  Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
                  Weet je hem ergens goedkoper staan ?

                  Yep, www.fotokonijnenberg.be
                  "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                  Comment

                  Working...
                  X