Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is Fullframe(eos5d) scherper???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is Fullframe(eos5d) scherper???

    Hoi,

    Mijn vraag is, is een afb uit een eos5d nu daadwerkelijk scherper dan een afb uit bv een D200.
    En heeft een fullframe een hogere dynamic range dan een gewone 1,5 crop CCD??

    BVD Henry

  • #2
    Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

    De scherpte zit in de optiek niet in den body en dan is er ook de nabewerking wat voor een DSLR enorm belangrijk is, daar komt ook scherpte of opscherping bij kijken. Dus een goede optiek gaat op iedere body een scherp beeld opleveren.

    Wat je niet mag vergeten is dat de EOS 5D en alle andere Canon DSLR toestellen een CMOS sensor hebben, en die geeft een zachter beeld vanuit de camera tegenover een CCD .

    Specifiek ook voor de Full Frame is de beperkte scherptediepte die je niet mag aanzien als onscherpte, en in veel gevallen de reden is om een full frame te verkiezen.

    Bij gebruik van RAW haal je het meeste uit je toestel dus ook de hoogste Dynamic Range, ik dacht maar ben niet zeker dat die ongveer 9 stops was voor de 5D .


    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      De scherpte zit in de optiek niet in den body en dan is er ook de nabewerking wat voor een DSLR enorm belangrijk is, daar komt ook scherpte of opscherping bij kijken. Dus een goede optiek gaat op iedere body een scherp beeld opleveren.

      Wat je niet mag vergeten is dat de EOS 5D en alle andere Canon DSLR toestellen een CMOS sensor hebben, en die geeft een zachter beeld vanuit de camera tegenover een CCD .

      Specifiek ook voor de Full Frame is de beperkte scherptediepte die je niet mag aanzien als onscherpte, en in veel gevallen de reden is om een full frame te verkiezen.

      Bij gebruik van RAW haal je het meeste uit je toestel dus ook de hoogste Dynamic Range, ik dacht maar ben niet zeker dat die ongveer 9 stops was voor de 5D .


      MVG, Jeff
      Voila, dit klopt als een bus. Is de 5d scherper? Ligt ook aan de settings in de camera. Maar vooral aan de lens. het kan zijn, dat sommige lenzen het beter doen op de 5, omdat de pixels groter zijn.
      Wil je de 5d echt ten volle gebruiken? vergeet Jpeg, ( staat overigens op de Canon website), de camera's van Canon zijn gebouwd om zachte beelden af te leveren, zodat je in de nabewerking er het meeste kan uithalen.
      Ik ben van nature een jpg shooter, maar met de 5d moet ik echt het raw traject doorlopen, als ik er goede beelden uit wil halen.

      Comment


      • #4
        Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

        Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
        Mijn vraag is, is een afb uit een eos5d nu daadwerkelijk scherper dan een afb uit bv een D200.
        Een 5D levert scherpere fotos dan een 10D of een 20D.
        Ik heb nog geen D200 vergeleken met een 5D.
        En de Nikons, bijvoorbeeld de D2X, zijn meestal scherper dan de Canons.
        Met dezelfde lens wordt de scherpte het meest door het AA filter en niet door de grootte van de pixels bepaald.
        Wel zal een sensor met grotere pixels minder beeldfouten weergeven en ook scherper zijn bij een iets hoger f getal.

        Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
        En heeft een fullframe een hogere dynamic range dan een gewone 1,5 crop CCD??
        Niet echt.
        Maar de 5D is net iets beter dan de D200.
        Meer informatie hierover staat hier: http://www.dpreview.com/reviews/fuji...pro/page18.asp

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Ik heb nog geen D200 vergeleken met een 5D.
          Sugar heeft hier een tijdje geleden testopnames met de 5D en de D200 gemaakt naast elkaar gezet.
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

          Comment


          • #6
            Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

            Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
            Sugar heeft hier een tijdje geleden testopnames met de 5D en de D200 gemaakt naast elkaar gezet.
            http://www.belgiumdigital.com/bespre.../articleid/193

            Een echte vergelijking is niet eenvoudig omdat dan de instelling voor scherpte
            perfect gelijk moet zijn.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

              Ik denk dat het meer belang heeft dat de OP precies weet wat hij wil fotograferen. Heeft ie een FF camera nodig (kleinere DOF) of crop camera (televoordeel bij natuurfotografie)?

              Scherpte hangt hoofdzakelijk van de objectieven af: Bij FF en breedhoek zie je dat de hoeken kunnen vignetteren en mogelijk soft zijn bij grotere diafragma's.
              Voor hoge resolutie crop camera's zoals de D2x zie je dat de allerfijnste resolutie alleen maar gehaald wordt met topobjectieven

              MVG,

              Comment


              • #8
                Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

                Nou mensen, al bedankt voor de suggestie's (meer is altijd welkom).
                Mijn aandacht gaat voornamelijk uit naar Portret en Bruidsfotografie.
                Dus in sommige gevallen is het volgens mij best handig als je bv. bij F5,6/50mm, iets meer scherptediepte hebt, dan bij FF.
                Maar ik ben al 15 jaar Nikon gebruiker, en heb nooit geen slechte ervaringen opgedaan betreffende service of slecht matriaal.
                Maar nu zit ik al een poosje te wachten op een FF camera van Nikon, maar die is er tot op heden nog niet.
                Dus vandaar of FF wel daadwerkelijk scherper is, ik begin naar enig onderzoek
                toch langzaam maar zeker te twijfelen (I the detail of a nikon).

                Groeten Henry

                Comment


                • #9
                  Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

                  Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                  Nou mensen, al bedankt voor de suggestie's (meer is altijd welkom).
                  Mijn aandacht gaat voornamelijk uit naar Portret en Bruidsfotografie.
                  Dus in sommige gevallen is het volgens mij best handig als je bv. bij F5,6/50mm, iets meer scherptediepte hebt, dan bij FF.
                  Maar ik ben al 15 jaar Nikon gebruiker, en heb nooit geen slechte ervaringen opgedaan betreffende service of slecht matriaal.
                  Maar nu zit ik al een poosje te wachten op een FF camera van Nikon, maar die is er tot op heden nog niet.
                  Dus vandaar of FF wel daadwerkelijk scherper is, ik begin naar enig onderzoek
                  toch langzaam maar zeker te twijfelen (I the detail of a nikon).

                  Groeten Henry
                  Is het misschien in uw geval niet beter aangewezen eens naar de fujiS5 te kijken. Heeft een zeer groot dynamisch bereik wat niet onbelangrijk is voor combi witte jurk en donker pak. Heeft een zeer goede kleur weergave, en verschil tussen jpeg en raw is minimaal. Hoor bruid fotografen nogal eens klagen over de tijd welke ze verprutsen met saaie RAW-convertie. Dit is niet absoluut noodzakelijk met de S5, kun je gerust mee in Jpeg mode werken, weet niet hoe goed de D200 hier presteert maar de Canon 5D is daar minder voor geschikt. Met de S5 kun je ook nog je Nikon lenzen behouden.

                  Als je echt voor scherpte en detail gaat is naar voorbeelden die ik al gezien heb de D2X de absolute winner.

                  Ik verwacht wel dat de volgende generatie FF camera's (Nikon,Canon,Sony)
                  correctie systemen zullen ingebouwd hebben om vignettering en CA-fouten te corrigeren. Alsook 14bit zo niet 16bit AD-converters om het dynamisch bereik en kleur tonaliteit te optimaliseren. Hoop enkel maar dat de fabrikanten denken zoals ik, nog een paar maandjes wachten en we zullen het weten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Is het misschien in uw geval niet beter aangewezen eens naar de fujiS5 te kijken.
                    Als scherpte en detail belangrijk is:
                    The successor to Fuji's FinePix S3 Pro made its first, fleeting appearence at Photokina in September 2006, though it didn't start shipping until the spring of 2007 - keeping in line with Fuji's approx two-year gap between SLR models. The S5 Pro may have the same sensor (well, almost - more about that later) as the S3 Pro, but as a camera it is a quantum leap forward over the models that preceded it, being based on the highly-regarded Nikon D200 (all the previous models were based on consumer level Nikon film cameras).

                    Maar ik geef toe dat de jpg weergave van de fuji in dit voorbeeld perfect is en dat de jpg weergave van de Canon 5D totaal onbruikbaar is.

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Als je echt voor scherpte en detail gaat is naar voorbeelden die ik al gezien heb de D2X de absolute winner.
                    Op heel lage ISO waarden. Ik heb gehoord dat ISO 50 nog net bruikbaar is.
                    Canon's press material for the EOS 5D states that it 'defines (a) new D-SLR category', while we're not typically too concerned with marketing talk this particular statement is clearly pretty accurate. The EOS 5D is unlike any previous digital SLR in that it combines a full-frame (35 mm sized) high resolution sensor (12.8 megapixels) with a relatively compact body (slightly larger than the EOS 20D, although in your hand it feels noticeably 'chunkier'). The EOS 5D is aimed to slot in between the EOS 20D and the EOS-1D professional digital SLR's, an important difference when compared to the latter is that the EOS 5D doesn't have any environmental seals. While Canon don't specifically refer to the EOS 5D as a 'professional' digital SLR it will have obvious appeal to professionals who want a high quality digital SLR in a body lighter than the EOS-1D. It will also no doubt appeal to current EOS 20D owners (although lets hope they've not bought too many EF-S lenses...)


                    Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                    Mijn aandacht gaat voornamelijk uit naar Portret en Bruidsfotografie.
                    Dus in sommige gevallen is het volgens mij best handig als je bv. bij F5,6/50mm, iets meer scherptediepte hebt, dan bij FF.
                    Als je regelmatig de voorbeelden op het forum van dpreview met de 1DsII of de 5D en met (als voorbeeld) de 85 1,2 zou bekijken dan weet ik niet of je nog hetzelfde zou schrijven. Bovendien is f11 en zelfs f16 met de Canon 5D ook nog perfect bruikbaar.

                    Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                    Dus vandaar of FF wel daadwerkelijk scherper is, ik begin naar enig onderzoek
                    toch langzaam maar zeker te twijfelen (I the detail of a nikon).
                    Niet over twijfelen. FF is niet automatisch scherper. Zoals gezegd wordt de pixelscherpte door het AA filter bepaald en wordt de totale scherpte van de fotos vooral door het aantal MP bepaald. En het aller belangrijkst blijft de lens.

                    FF biedt andere eigenschappen, zoals minder dof of meer vignetting.

                    De DSLR voor werkelijk alle toepassingen is op dit moment de Canon 1DIII... Nee, geen FF.
                    En de vraag is wat Nikon daar tegenover kan zetten. En wanneer. Dus gewoon rustig blijven afwachten...

                    Het antwoord op uw eerste vraag kan je hier nakijken:
                    The Nikon D200 was announced on 1st November 2005, some three and a half years since Nikon revealed their first prosumer digital SLR, the D100. It's fair to say however that the D200 is a completely different beast altogether, it shares far more with its 'bigger brother' the the D2X than its earlier namesake. The D200 has the robust build quality of the D2X, a 10.2 million pixel CCD sensor and a compact design more like the D100. Just as the D100 the D200 has a CCD sensor, unlike the D2X which utilized a CMOS sensor. It's clear that this camera is aimed at the same kind of market as the recently announced Canon EOS 5D. From a features, control and performance point of view the D200 is closer to the D2X than any other model.


                    Jan.
                    Last edited by Jan_10D; 18 juli 2007, 16:05.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Als scherpte en detail belangrijk is:
                      The successor to Fuji's FinePix S3 Pro made its first, fleeting appearence at Photokina in September 2006, though it didn't start shipping until the spring of 2007 - keeping in line with Fuji's approx two-year gap between SLR models. The S5 Pro may have the same sensor (well, almost - more about that later) as the S3 Pro, but as a camera it is a quantum leap forward over the models that preceded it, being based on the highly-regarded Nikon D200 (all the previous models were based on consumer level Nikon film cameras).

                      Maar ik geef toe dat de jpg weergave van de fuji in dit voorbeeld perfect is en dat de jpg weergave van de Canon 5D totaal onbruikbaar is.

                      Op heel lage ISO waarden. Ik heb gehoord dat ISO 50 nog net bruikbaar is.
                      Canon's press material for the EOS 5D states that it 'defines (a) new D-SLR category', while we're not typically too concerned with marketing talk this particular statement is clearly pretty accurate. The EOS 5D is unlike any previous digital SLR in that it combines a full-frame (35 mm sized) high resolution sensor (12.8 megapixels) with a relatively compact body (slightly larger than the EOS 20D, although in your hand it feels noticeably 'chunkier'). The EOS 5D is aimed to slot in between the EOS 20D and the EOS-1D professional digital SLR's, an important difference when compared to the latter is that the EOS 5D doesn't have any environmental seals. While Canon don't specifically refer to the EOS 5D as a 'professional' digital SLR it will have obvious appeal to professionals who want a high quality digital SLR in a body lighter than the EOS-1D. It will also no doubt appeal to current EOS 20D owners (although lets hope they've not bought too many EF-S lenses...)


                      Jan.
                      Rechtstreeks in JPG en sharpening high is absoluut niet de manier om het meest uit de D2x te halen

                      ISO 100 en in de convertor van Nikon (NC of NX) USM 50/5/4 instellen en met daarbij nog sharpening low (of medium = op het randje ) toevoegen is DE manier om het allerkleinste detail uit D2X foto's te puren Ik neem aan dat bij de 5D RAW ook de weg is naar de beste resultaten.

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is Fullframe(eos5d) scherper???

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        ISO 100 en in de convertor van Nikon (NC of NX) USM 50/5/4 instellen en met daarbij nog sharpening low (of medium = op het randje ) toevoegen is DE manier om het allerkleinste detail uit D2X foto's te puren Ik neem aan dat bij de 5D RAW ook de weg is naar de beste resultaten.

                        MVG,
                        En dat kan je hier vergelijken.
                        Canon's press material for the EOS 5D states that it 'defines (a) new D-SLR category', while we're not typically too concerned with marketing talk this particular statement is clearly pretty accurate. The EOS 5D is unlike any previous digital SLR in that it combines a full-frame (35 mm sized) high resolution sensor (12.8 megapixels) with a relatively compact body (slightly larger than the EOS 20D, although in your hand it feels noticeably 'chunkier'). The EOS 5D is aimed to slot in between the EOS 20D and the EOS-1D professional digital SLR's, an important difference when compared to the latter is that the EOS 5D doesn't have any environmental seals. While Canon don't specifically refer to the EOS 5D as a 'professional' digital SLR it will have obvious appeal to professionals who want a high quality digital SLR in a body lighter than the EOS-1D. It will also no doubt appeal to current EOS 20D owners (although lets hope they've not bought too many EF-S lenses...)


                        Using the same RAW conversion workflow we see that there is in actuality very little difference between the EOS 5D and D2X as far as resolution and detail. Some may argue that they can see a little more detail here or there but you would never be able to see that in any output medium (print). This result is in contrast to the difference between JPEG from the camera which does beg the question as to why Nikon apply such little sharpening in-camera (or at least perhaps should provide a wider range of sharpening).
                        Merkwaardig genoeg is meer detail niet de reden om bij Canon in raw te fotograferen.
                        Met de standaard meegeleverde raw converter (dus niet dpp) kan je een raw zo converteren dat er geen enkel verschil is met een jpg. Gewoon geen verschil.

                        Wat in tegenstelling tot de vermelding van ruis of MP heel weinig wordt vermeld is dat de verscherping van Canon heel veel beeldfouten introduceert.
                        Ik zie deze beeldfouten onmiddelijk en in ieder voorbeeld van dpreview.
                        Deze beeldfouten geven de indruk van meer scherpte, maar dit is alleen maar een indruk.

                        Deze verscherpings beeldfouten kunnen worden vermeden met rawconverters zoals DPP of Capture One.
                        De extra mogelijkheid om de belichting en de witbalans, de kleuren en het contrast achteraf nog te wijzigen maakt RAW tot de beste oplossing.
                        Bij Canon, bij Nikon en zelfs bij Fuji.

                        Merk op dat deze Canon jpg beeldfouten (net zoals de hogere Nikon ruis) zo goed als onzichtbaar blijven in de meeste afdrukken.

                        Jan.

                        Comment

                        Working...
                        X