Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje van een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje van een beginner

    Hi , ik zou graag een nieuwe camera kopen , en denk hierbij aan de canon powershot S5 IS , maar hoor langs veel kanten dat er problemen zijn met ruis?
    Heeft er al iemand wat ervaring met de S5?
    Of kan iemand me een andere camera aanraden in ongeveer dezelfde categorie? Ik denk dat wat ik zoek het best omschreven wordt in de S5 en de S3.
    Of ben ik misschien beter af met de S3?
    Ik zoek een camera waarmee ik toch wel maximum een A 4 , A5 wil afprinten zonder al te veel ruis? liefst een superzoom als de s3 , de S5 ,....
    met vriendelijke groet ,
    Stijn
    Last edited by achilles13; 17 juli 2007, 21:55. Reden: uitbreiding zoektermen

  • #2
    Re: Vraagje van een beginner

    Iedereen wil tegenwoordig een compactcamera met 8 mio pixels. Gezien de afmetingen van de sensor resulteert dit dus in ruis.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje van een beginner

      Ruis is idd een veel voorkomend feit dat beetje bij compactcamera's (kleinere sensor, evenveel megapixels) hoort, maar denk dat dit bij voldoende lichte omstandigheden zeker nog meevalt. Natuurlijk voor concertfotografie en dergelijke in slechte lichtomstandigheden zal dit sterker naar voor komen. En mss wel storend worden. Is maar net hoe hoog je je eisen legt.

      Mvg

      Willem
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje van een beginner

        Dag Stijn, mijn broer had er een. Met nadruk op had. Ruis was inderdaad heel sterk aanwezig maar veel erger nog, het enorm aanwezige CA. Heb zelf de resultaten gezien en zou daarom persoonlijk nooit deze camera iemand aanraden. Gr,
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje van een beginner

          De S3-IS is een hele mooie camera naar zijn geld, en A4 gaat hier zeker mee lukken.
          Laat je niks wijs maken qua Mpix zoals Elsan al zei, meer is niet altijd beter.

          Neem ( als je die hebt ) een sd-kaartje mee naar een winkel en ga er ff mee schieten daar en buiten ofzo.
          Thuis op de pc eens rustig bekijken en eens afdrukken op A4 en hierna een 100% crop afdrukken en je zult zien dat het makkelijk gaat.

          Eventueel met nog iets nabewerking komen er nog betere platen uit, maar dat is met alle digitale foto's wel zo eingelijk.

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje van een beginner

            Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
            De S3-IS is een hele mooie camera naar zijn geld, en A4 gaat hier zeker mee lukken.
            Laat je niks wijs maken qua Mpix zoals Elsan al zei, meer is niet altijd beter.

            Greetz rich
            OP had het wel over de nieuwe S5 IS

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje van een beginner

              Ik twijfel nu dus tussen de S3 en de S5. de S5 heeft een hele hoop coole functies extra dan de S3 : je kan bv een foto nemen , en op de cam zelf zwart wit maken en een kleur selecteren die mag blijven etc
              Tips omtrent deze twee camera's mogen altijd gegeven worden !!!!
              ga alleszinds zoals gezegd is , een sd eens meenemen naar bartok en vragen of ik een paar keer mag schieten met zowel de S3 als de S5. Iemand nog tips omtrent fotografie winkels in regio belgisch limburg?( waar zoiets bv al mag? want twijfel of ze ja zeggen op zoiets bij bartok hasselt?)
              met vriendelijke groet ,
              Stijn

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje van een beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                OP had het wel over de nieuwe S5 IS
                Je moet alles lezen, want de TS heeft het ook over de S3!!

                Gr's, Wim
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje van een beginner

                  Geen id welke winkel, ben van 'olland

                  Maar probeer ook een hogere iso waardes dan kan je ruis vergelijken.
                  Was ik nog vergeten.

                  En die functies zitten ook ( ik weet niet allemaal ) in de S3 hoor.
                  Maar hoevaak maak je daar gebruik van?, bewerken op de pc is veel makkelijker.
                  Eens een foto gemaakt met zo'n stand is dat op de pc niet meer goed te krijgen.

                  Greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje van een beginner

                    ALLE niet DSLR's hebben bij hogere ISO waarden last van ruis.
                    Zoals hierboven vermeld heeft Canon ook nog last van CA.

                    Voor dat laatste punt zou je denk ik, beter af zijn met een Panasonic FZ50.
                    Die lens is een stuk beter dan degene die Canon gebruikt in zijn niet DSLR's.
                    Maar op normaal fotoformaat ga je van die fouten niet veel zien hoor.
                    De FZ50 heeft wel een zoomring aan de lens, en dat is onbetaalbaar.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje van een beginner

                      Één van mijn collega's hier heeft een S3 en wil er vanaf omdat hij iets compacters zoekt. Zijn toestel is bij mijn weten nog geen jaar oud. Misschien interessant om met een occazieke te beginnen, als je nog wat twijfelt. Stuur me maar een PM als je meer info wil.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje van een beginner

                        ok , dus de s3 kan een proper A4 tje aan?( 6,1 mp)
                        dan nog een vraagje , misschien dom , maar hoe doe je dat met software zo'n kleur in de foto laten?
                        ben een verschrikkelijke " noob" als het gaat om fotografie software.
                        met vriendelijke groeten , Stijn T

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje van een beginner

                          Software zul je mee moeten leren werken, net als met een toestel.
                          Je kan het wel in het toestel doen die kleuren maar dit kan niet meer ongedaan gemaakt worden.
                          En je gebruikt het 3 keer en dan heb je het wel gezien, geloof mij maar

                          En digitale foto's kun je beter altijd nog iets nabewerken qua kleur, contrast en scherpte.

                          Je kan met een S3 wel tot groter gaan als A4, maar vanaf hoever ga je erop kijken.
                          A4 is nog goed te doen bij een goede foto.
                          Het aantal megapixels zegt niet altijd iets over de kwaliteit van de foto.

                          Greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje van een beginner

                            Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                            Software zul je mee moeten leren werken, net als met een toestel.
                            Je kan het wel in het toestel doen die kleuren maar dit kan niet meer ongedaan gemaakt worden.
                            En je gebruikt het 3 keer en dan heb je het wel gezien, geloof mij maar

                            En digitale foto's kun je beter altijd nog iets nabewerken qua kleur, contrast en scherpte.

                            Je kan met een S3 wel tot groter gaan als A4, maar vanaf hoever ga je erop kijken.
                            A4 is nog goed te doen bij een goede foto.
                            Het aantal megapixels zegt niet altijd iets over de kwaliteit van de foto.

                            Greetz rich
                            Op google kan je een makkelijk programaatje dowloden , picasa, is nog graties ook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje van een beginner

                              Goh, ik heb de S5 een paar dagen in mijn bezit gehad en de kwaliteit van foto's was helemaal niet slecht, beetje afhankelijk van de omstandigheden (licht, donker, volledige zoom gebruikt) etc... Ik heb dit jaar al een 4-tal compact camera's gehad (G7, S5, 800IS, digital ixus 75) dus ik kan wel vrij objectief oordelen denk ik binnen het Canon gamma . De G7 heeft volgens mij de beste foto's als resultaat, de S5 komt in de buurt maar is meteen ook wel het grootste toestel. Als je niet op de automatische stand foto's neemt valt de ruis goed mee en dat heb je trouwens bij allemaal hoor, zelfs de G7, Pana's, Sony's, etc...Ik vond de resultaten van de S5 dus zeker niet slecht en zolang je geen enorme vergrotingen gaat doen op je computer scherm zit je goed. De video mode is ook een aanrader, trouwens met stereo geluid. De macro stand van de S5 is te gebruiken zelfs tot je het voorwerp tegen (!) je lens houdt en het toestel is bovendien goed gevormd, het lag bij mij toch goed in de hand. De S5 heeft bovendien een groot kantelbaar LCD scherm.
                              Wat ik wel merk is dat er geen enkele camera van dit budget er bovenuit steekt (behalve de G7 in mijn ogen, die staat 1 trapje hoger). Neem het van mij aan, om gewone foto's af te printen zit je met al deze camera's goed ook tot aan A4 trouwens. Laat je vooral ook niet (mis)leiden door de vele reviews op het internet en zoals al gezegd, neem zelf eerst een paar foto's met het toestel en vergelijk...of kijk eens op www.pbase.com, daar kan je foto's van gebruikers terugvinden per camera. Ik heb besloten om verder te gaan met de G7 en mijn digital ixus 75 als meeneem/pocket toestel.

                              Comment

                              Working...
                              X