Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen van interieur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen van interieur

    hoi,

    Binnenkort gaat hier op de streek een nieuwe kleding winkel open.

    Het is een collega van mij, zijn vrouw haar winkel. Hij heeft me nu gevraagd of ik het interieur en het exterieur kan fotograferen om op de website te zetten..

    Nu lijkt het exterieur geen probleem maar het interieur lijkt me wat moeilijker. Het is namelijk een diepe winkel (20 meter) met enkel vooraan en achteraan een groot raam. Zonder lichten is het er dus betrekkelijk donker.

    Kunnen jullie mij tips geven om er toch iets goeds van te maken. Ik vermoed dat het wel lukt met mijn 18mm lensje. Ik vermoed ook dat ik enkel een pekkel nodig heb en een lange sluitertijd.

    Verder nog een witbalans instellen misschien? Hoe doe je dit best?

    Alle tips zijn welkom.

    mvg
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

  • #2
    Re: fotograferen van interieur

    Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
    hoi,

    Binnenkort gaat hier op de streek een nieuwe kleding winkel open.

    Het is een collega van mij, zijn vrouw haar winkel. Hij heeft me nu gevraagd of ik het interieur en het exterieur kan fotograferen om op de website te zetten..

    Nu lijkt het exterieur geen probleem maar het interieur lijkt me wat moeilijker. Het is namelijk een diepe winkel (20 meter) met enkel vooraan en achteraan een groot raam. Zonder lichten is het er dus betrekkelijk donker.

    Kunnen jullie mij tips geven om er toch iets goeds van te maken. Ik vermoed dat het wel lukt met mijn 18mm lensje. Ik vermoed ook dat ik enkel een pekkel nodig heb en een lange sluitertijd.

    Verder nog een witbalans instellen misschien? Hoe doe je dit best?

    Alle tips zijn welkom.

    mvg
    Statief, lens open zetten en met de flash (off camera -handmatig bedienen) alle hoeken gelijkmatig uitlichten.
    Oefening: doe dat eens in een kerk
    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen van interieur

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Statief, lens open zetten en met de flash (off camera -handmatig bedienen) alle hoeken gelijkmatig uitlichten.
      Oefening: doe dat eens in een kerk
      -m-
      .... en met de flash > let goed op weerkaatsingen in de vensters.
      .... je zal een beetje werk hebben in PS (CS2) omwille van de vertekeningen
      van de lens.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen van interieur

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Statief, lens open zetten en met de flash (off camera -handmatig bedienen) alle hoeken gelijkmatig uitlichten.
        Oefening: doe dat eens in een kerk
        -m-
        Kan je deze methode eens duidelijker uitleggen, deze is me nog niet bekend.

        Je neemt lange sluitertijd en flits handmatig alle hoekjes uit?

        grtz
        Mijn werkjes

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen van interieur

          ramen gedeeltelijk afplakken of vroeg in de ochtend fotokes maken... op statief etc... (zonder flits)
          Last edited by de.lesse.be; 18 juli 2007, 14:23.
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen van interieur

            Maar de binnenfoto's tegen de avond. zodanig dat er bijna geen licht meer van buiten komt.
            18 mm is een goeie keuze dan is het alsof de winkel enorm groot is.

            Draai uw diafragma redelijk goed dicht, dan krijg je sterrekes in de lampen.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: fotograferen van interieur

              18 mm op een 400D is voor mij geen breedhoek hoor...

              Comment


              • #8
                Re: fotograferen van interieur

                voor mi jis het breed genoeg, en desnoods neem ik ze met de camera onder 90 ° en in 3 keer, met daarna stich.

                Als ik nu diafragma op 22 neem (of meer?) en ik doet dit smorgens met de lichten aan enzo, dan ben ik bang dat mijn foto's geel zullen uitslaan of niet?
                Hoe kan ik dan de witbalans aanpassen en zal dit lukken met iso 100 of ga ik hoger ?
                ik dank jullie voor de hulp !!!
                Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                Comment


                • #9
                  Re: fotograferen van interieur

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                  voor mi jis het breed genoeg, en desnoods neem ik ze met de camera onder 90 ° en in 3 keer, met daarna stich.

                  Als ik nu diafragma op 22 neem (of meer?) en ik doet dit smorgens met de lichten aan enzo, dan ben ik bang dat mijn foto's geel zullen uitslaan of niet?
                  Hoe kan ik dan de witbalans aanpassen en zal dit lukken met iso 100 of ga ik hoger ?
                  ik dank jullie voor de hulp !!!
                  Je kan in RAW fotograferen.
                  Je kan zelf een diafragma kiezen (diafragma-voorkeuze).
                  ISO 100 en laat de camera maar zijn "tijd" nemen.
                  (alles zonder flits maar met statief)
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotograferen van interieur

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                    voor mi jis het breed genoeg, en desnoods neem ik ze met de camera onder 90 ° en in 3 keer, met daarna stich.

                    Als ik nu diafragma op 22 neem (of meer?) en ik doet dit smorgens met de lichten aan enzo, dan ben ik bang dat mijn foto's geel zullen uitslaan of niet?
                    Hoe kan ik dan de witbalans aanpassen en zal dit lukken met iso 100 of ga ik hoger ?
                    ik dank jullie voor de hulp !!!
                    De website van een handelszaak is een belangrijk uithangkaartje. Als ik zo alles wat lees blijkt dat je kennis van de fotografie niet echt hoog is, integendeel. Als je dan nog eens weet dat interieurfotografie niet de makkelijkste is, dan kan je er bijna pal op gaan dat je de bal mis zal slaan, wat in dat geval zeker geen publiciteit zal zijn voor hun zaak.
                    In Uw geval zou ik zeker passen voor de opdracht en mezelf eerst verdiepen in de fotografie. Neem je toestel, experimenteer thuis, probeer het licht naar je hand te zetten, werk met verschillende soorten lichtbronnen en kijk welke verschillen ze geven in de resultaten. Van zo'n experimenten ga je heus veel meer leren dan meteen zo'n opdrachtje te doen, zelfs al is het volledig belangeloos. Maar ik ken dat, jij hebt een fototoestel, je vrienden weten dat en denken meteen dat hun vraag geknipt is voor iedereen die een fototoestel heeft, vandaar hun vraag. Mis dus :-)
                    Neen zeggen is echt geen schande hoor!

                    Alvast veel succes in het experimenteren.

                    Mvg,

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotograferen van interieur

                      ik zeg geen ja en ik zeg geen nee. Het is een collega van mij en het is voral om zelfkennis op te doen.

                      Hij vroeg me of ik het wilde doen en ik zal het proberen. Lukt het niet, dan zal ik hem een fotograaf voorstellen die het wel kan(wat 9/10) wel zo zal zijn.
                      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotograferen van interieur

                        Ik zal trachten je een eindje op weg te zetten.

                        - Allereerst, koop jezelf een grijskaart
                        - Zet je camera op statief met een groothoeklens
                        - Zet je camera op RAW
                        - Neem een foto van het interieur met het aanwezig licht, en zorg dat je grijskaart mee in het beeld staat.
                        - Neem de zelfde foto opnieuw zonder de grijskaart
                        - Neem de rest van uw foto's, vanuit verschillende perspectieven
                        - Ik zou geen flits gebruiken, enkel gebruikmakend van het bestaand licht

                        Wanneer je thuis komt bewerk je je foto's met je favoriet programma, en zet je je witbalans juist door met het pipetje van je rawconverter op de grijskaart van je eerste opname te clikken. Nu zie je welke kleurtemperatuur moet instellen voor de rest van je foto's.

                        Als alternatief van een grijskaart kan je ook een expodisk aanschaffen, die iets makkelijker werkt, en je niet aan het RAW formaat vast hangt.

                        Uiteindelijk kan je ook in Photoshop alsnog je kleurbalans corrigeren door een grijspunt aan te maken, doch dat is niet op 1-2-3 uitgelegd.

                        Succes ermee!

                        Mvg,

                        Wim
                        BD0808BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotograferen van interieur

                          Bedankt alvast voor de hulp. ik hoop dat ik jullie het resultaat durf tonen
                          Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                          http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotograferen van interieur

                            Ik fotografeer in RAW en met mijn Tokina 12-24 F4 op iso 100 en dan op statief (een must) Zo kan je mooie interieur foto's bekomen.
                            De interieur foto's van de winkel

                            (Ga naar werp een blik op onze schowroom) zijn van mijn hand.
                            Kan je eens gaan kijken als voorbeeld.
                            Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                            Hier op dit forum.

                            Comment

                            Working...
                            X