Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de linkshandigen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor de linkshandigen...

    De kids mogen sinds kort de Nikon Coolpix 4600 gebruiken, zodat ze zelf foto`s kunnen nemen.
    M`n oudste zoontje (8j.) is linkshandig en heeft daar dan toch serieus last van, in die zin dat al z`n foto`s bewogen zijn.
    Ik heb hem al de raad gegeven dat hij het fototoestel met 2 handen moet vasthouden en zoveel mogelijk steun moet zoeken op paaltjes, hekken, tegen `n muur, enz...
    Maar uiteraard vind je niet overal iets waar je op kan steunen.
    M`n vriend en ik zijn zelf rechtshandig en kunnen hem dus geen verdere tips geven hieromtrent.
    Daarom dus m`n vraagje naar de linkshandigen op `t forum: hoe doen jullie dit, of hebben jullie allemaal `n héél vaste hand?
    Nu kom niet af met "statief gebruiken", want dat zit der (voorlopig) nog niet in voor de kids zenne...

    Alvast bedankt voor de reacties...
    ~Lieve groetjes, Saskia~
    Ik gebruik Sony DSC-H2 en héél soms Nikon Coolpix 4600
    Neem ook es 'n kijkje op S&S Photo (last update/new collection: 24-03-10)

  • #2
    Re: Vraagje voor de linkshandigen...

    Hi,

    Dit gaat niet direct helpen, maar er is ooit een fameus topic geweest op de Ken Rockwell site, waar hij een "Prototype Nikon voor linkshandigen" test.

    Het feit dat zijn horloge in spiegelbeeld stond op de foto heeft vele vragen opgeroepen.

    Dus jij bent niet de eerste die de bediening door linkshandigen op het agenda zet.

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor de linkshandigen...

      Ikzelf ben links, en mijn meesteroog is ook links en ik werk met een camera voor rechtshandigen.
      Als je afdrukt met uw vinger en niet met een polsbeweging is er niks aan de hand volgens mij.
      Misschein uw zoontje een vertellen dat hij niet onmiddelijk het fototoestel mag bewegen na het afdrukken...

      Als ons ma een foto maakt met mijn eerste aangekocht fototoestel 7a8 jaar terug. Dan neemt ze de foto en doet ze haar toestel onmiddelijk weg...
      Tegen de tijd dat het toestel een foto maakt is de camera al terug naar beneden gericht en staan haar tenen op de foto ...
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor de linkshandigen...

        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
        Als je afdrukt met uw vinger en niet met een polsbeweging is er niks aan de hand volgens mij.
        Misschein uw zoontje een vertellen dat hij niet onmiddelijk het fototoestel mag bewegen na het afdrukken...

        Als ons ma een foto maakt met mijn eerste aangekocht fototoestel 7a8 jaar terug. Dan neemt ze de foto en doet ze haar toestel onmiddelijk weg...
        Tegen de tijd dat het toestel een foto maakt is de camera al terug naar beneden gericht en staan haar tenen op de foto ...
        Awel, daar had ik nog niet aan gedacht se... Maar 't is inderdaad 'n superactief manneke.
        Zou dus best wel kunnen dat 'em te ongeduldig is, de foto te rap wil zien en zodoende het toestel niet genoeg tijd geeft.
        'k Zal daar volgende keer es opletten se...merci voor de tip.
        ~Lieve groetjes, Saskia~
        Ik gebruik Sony DSC-H2 en héél soms Nikon Coolpix 4600
        Neem ook es 'n kijkje op S&S Photo (last update/new collection: 24-03-10)

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor de linkshandigen...

          Ben ook linkshandig en gebruik het linkse oog door de zoeker. Kan niet zeggen dat dit invloed heeft op afdrukken.
          Heb wel met de rechterhand moeten leren schrijven, misschien dat het toch voordeel geeft qua motoriek.
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje voor de linkshandigen...

            Ik ben ook linkshandig, kijk met het linkeroog door de zoeker, en druk rechts af, omdat het met de linkerhand schier onmogelijk is.
            Ik neem al foto's vanaf mijn 12 jaar, en heb eigenlijk nooit problemen ervaren. Mijn jongste van 8 durft ook wel eens onscherpe foto's maken, met een klein digitaaltje. Het probleem met die toestellen is vaak dat ze ietwat te licht zijn, waardoor ze door de drukbeweging mee weggedrukt worden. De kinderen drukken ook vaak met de hele hand mee, en niet met één soepele vinger.
            Ik heb mijn dochter geleerd met de zoeker te werken i.p.v. met het schermpje. Op die manier heeft ze het toestel bij haar oog, en kan ze zelfs met beide armen steun zoeken tegen haar eigen lichaam. Het toestel stabiel vasthebben is en blijft een vereiste, en alle hulpmiddeltjes zijn daarbij welkom.
            Met het schermpje werken kan ook en ook daarbij kan je door een ietwat schuine opstelling, links naar voor, en door iets achterover te hellen, met je rechterelleboog steun zoeken tegen het lichaam. Het toestel ook niet op zijn verst weg laten houden, want met gestrekte armen verlies je zeker stabiliteit.
            Tot slot... oefening baart kunst. Als hij éénmaal door heeft wat hij fout doet, zal hij zelf wel werken aan verbetering.

            Mvg

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje voor de linkshandigen...

              Zoals je al weet is mijn dochter (bijna 4j.) ook dol op foto's trekken
              Ik heb haar geleerd als ze met haar eigen camera foto's neemt, dat ze moet blijven stilstaan tot de foto op het schermpje komt.
              Gewoon even blijven oefenen en dat komt wel goed.
              Een showcase voor kinderen zou hier ook eens moeten komen want die trekken echt de zotste dingen

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje voor de linkshandigen...

                En het fototoestel op z'n kop draaien, zodat je dan afdrukt met de duim, zou dat niet lukken? Dat plooien van die duim zal 'm toch al eerder gewend zijn (stylo: klik-aan, klik-af, klik-aan, .....aaaaaarrrrggghhh, irritant ) , in tegenstelling tot wijsvinger plooien.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment

                Working...
                X