Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP: Nikon d70s of Nikon d40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HELP: Nikon d70s of Nikon d40

    Ik ga overstappen van analoog canon + 35-70mm en digitaal compact naar digitaal spiegelreflex met een budget van ongeveer 750 euro.

    Nou dacht ik de nikon d40 te kopen maar kan nu ook aan een nieuwe d70s met 18-70 komen voor 600 euro. Ik heb hem vastgehouden en wauw wat een verschil, dat is pas houvast en degelijkheid (zowel body als lens). Die lens kan ik alsnog kopen los bij de d40 en dan kom ik op ongeveer 700 euro uit (met de huidige cashback en misschien wel minder als ik de kitlens kan verkopen).

    Wat ik vraag is of ik niet teveel gebruiksvriendelijkheid van de d40 op offer voor een beetje betere houvast.

    Zo vindt ik het moeilijk te verkroppen dat het schermpje achterop de d70s veel kleiner is dan die van de d70s. Ook is het jammer dat de flits minder krachtiger is en de matrix 3D lichtmeting ouderwets is. Wel positief dat ik goedkopere niet AF-S of HSM lenzen er op kan zetten.

    Dus de concrete vraag is of ik met de d70s niet verzeil in allerlei trukendozen (allerlei instellingen veranderen) om dezelfde kwaliteit foto's te krijgen die je automatisch al uit de d40 krijgt zonder teveel instellingen te veranderen. Dat komt nog wel eerst even leren . En natuurlijk of die 600 euro niet teveel is t.o.v. die 700 voor d40 met 18-70.

    Overigens wil ik later opwaarderen naar de d80 maar ik dacht eerst even leren en wel investeren in wat beter glas (18-70). Tele boeit me niet zo, later misschien.

    Bedankt alvast voor wat info om een goede keuze te maken.

  • #2
    Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

    hmm. Beetje rare dingen wat je schrijft...
    Lees ik het goed dat de d40 beter in de hand ligt dan de d70s? Met mijn kleine vingers heb ik toch het gevoel dat de opmerkelijk grotere d70s zeker een beter houvast heeft. Dit ten eerste.
    Ten tweede vind ik de d70s nu niet echt meer goed van keuze. Ofwel een d80 body ofwel een d40 kit, en dan is mijn keuze snel gemaakt. De d80 body natuurlijk. Ook al ligt de prijs hoger, beter een beetje doorsparen.
    Waarom? d40 zit zonder interne focus motor, is veel te klein ding, de instellingen zijn niet zo uitgebreid,...
    Wat betreft de lens zou ik persoonlijk de 18-70 niet kopen (pasop, het is een goede lens) en eerder een Tamron 17-50 f2.8 aanraden voor toch wel ongeveer dezelfde prijs.
    Nu, pasop! Er zijn nog merken buiten Nikon. Ik moet toch wel zeggen dat de Pentax K10D ook wel een prachtig stukje technologie blijkt te zijn!

    (ps: dus d80 met 17-50 f2.8 : 831,75 + 401,64 = 1233,39 , maar ge gaat het u niet beklagen!)

    Hopelijk kom je met men uitleg al iets verder.

    Groeten,
    FrederikV
    Last edited by FrederikV; 15 juli 2007, 22:33.
    SHARPimages.be

    Comment


    • #3
      Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

      Beste FrederikV,

      Misschien niet helemaal duidelijk omschreven maar ik bedoel ja de d70s ligt heerlijk in de hand. Als ik voor de d70s echter ga dan mis ik een paar voordelen van de d40 waaronder inderdaad die mooie Tamron lens (op fredmiranda.com trouwens een paar vervelende dingen gelezen over deze lens).

      Die nikon d80 zit er echt voorlopig niet in (ben al een half jaar aan het zoeken wat ik wil dus ik wil gewoon nu deze maand de knoop doorhakken want die kinderen van me worden steeds groter).

      Vandaar ook die keuze voor d70s. Was vanmiddag even in Dublin Ierland en zag dat daar een tweedehandse d70s body voor 600 euro lag. Dus 600 euro voor nieuwe met lens is nog niet zo slecht.

      De gedachtenlijn van mij was in ieder geval de d70s met beter glas (in dit geval de 17-70) en dan wellicht net als jezelf opwaarderen naar de tamron en eventuele andere lensen en dan later een duurdere/betere body bijvoorbeeld de d80 als ie vervangen wordt.

      Als ik de d40 neem dan gaat dit niet op maar dan zou ik de sigma 30mm hsm kunnen kopen ook lichtsterk en hij past op de andere nikon camera's.

      Dus beperkt budget maar toch wat moois willen hebben het dilemma van heel veel forumleden als ik het zo vandaag ook weer eens lees in het archief van het forum. Heel veel goede dingen lees ik zo heb ik ook de zoek functie geprobeerd op de d70s een hoop berichten, helaas weinig die me tot nog toe over de streep kunnen trekken, de d40 blijft namelijk ook lonken.

      De pentax ook bekeken toch te duur voor mij. Wel de k100d getest in de winkel (ook vanwege het feit dat je 11 autofocusvelden heb en keuze uitheel veel lenzen) maar met mijn pink beroerde het accuklepje steeds (er zat een klein beetje beweging in). Dit was zo irritant dat hij voor mij afviel.

      In ieder geval bedankt voor je bijdrage.

      Happy Shooting!

      Groetjes,
      Happy Shooter

      Comment


      • #4
        Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

        Ok als ik het zo lees zou ik wel voor een d70s-kit (18-70mm) gaan.
        En dan later overgaan naar 17-50mm van tamron (voor de 18-70mm kan je normaal een 200€ krijgen denkik!).
        En evuentueel later een mooi teletje om de boel volledig te maken

        veel succes
        SHARPimages.be

        Comment


        • #5
          Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

          Een nieuwe D70s met een 18-70 aan 600 Euro is een zeer goede zaak.
          Heb je er ook de normale garantie op?

          Ik zou niet aarzelen, de D70s is een camera die zeer goed in de hand ligt, en waarmee je volgens mij langer plezier en meer mogelijkheden gaat hebben dan de D40.

          Bovendien is die 18-70 kitlens een lens die heel behoorlijk presteert.

          Groetjes, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

            Ik zou ook voor de D70s-combo gaan, maar niet tweedehands. Deze body was nieuw een tijdje geleden te koop bij Mediamarkt Rotterdam voor 399,-. De 18-70 wordt tweehands vaak aangeboden voor onder de 200,-.
            Het verhaal dat je met een D40 makkelijker foto's zou maken is onzin. De D70s heeft ook gewoon een AUTO-mode waarbij alles automatisch gaat. Na een week gebruik je die waarschijnlijk al niet eens meer. Het grotere scherm is misschien wel een voordeel van de D40, maar ik denk dat je daar niet te veel naar moet kijken. De D70s heeft (als ik me niet vergis) hetzelfde scherm als mijn D50 (die ik vanmiddag verkocht heb). Ik heb met mijn D50 eigenlijk nooit behoefte gehad aan een groter scherm. Wel aan een display bovenop (dat bij de D70s ook nog eens verlicht kan worden). De D40 mist bovendien (zoals je zelf al aangaf) een ingebouwde focusmotor, dus je heel veel mooie lenzen links moeten laten liggen (50mm/1.8, 70-210/4-5.6, 80-200/2.8, Tokina 12-24). Mijn keuze zou dus zeker een D70s (evt. D50) zijn.
            D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

            Comment


            • #7
              Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

              Persoonlijk zou ik geen D40 overwegen : is me teveel een instapmodelletje dat Nikon op de markt gegooid heeft voor een toenemend aantal gebruikers die wel een DSLR willen maar nooit van die automode komen en er liefst ook nog een 18-200 VR opzetten zodat ze nooit moeten wisselen en geen statief gebruiken.
              De D70s mag dan al wat ouder zijn, het blijft een mooi toestel en voor die prijs is het toch beter geschikt om de digitale fotografie te gaan verkennen, althans naar mijn mening. Die kitlens 18-70 is echt niet slecht, stuk beter dan de meeste kitlenzen en het bereik is heel geschikt om de eerste stappen mee te zetten.
              Als je van een analoge SLR komt en een 35-70 gewoon bent zou ik gaan voor die D70s aanbieding. Je gaat vergeleken met 35mm filmformaat een beeldweergave hebben van 27-105 mm, zeer leuk bereik dus in vergelijking met wat je gewoon was.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                Beste Wivo, Elsan en Fantastisch,

                Bedankt voor de reacties. Ik ben nog niet helemaal gerustgesteld over dat kleine achter scherm/minder pixels van dit scherm en de kleiner vergrotingsfactor van dit scherm. Ik wil een spiegelreflex omdat ik mijn huidige point en shoot foto's niet scherp vindt dus wil ik na een foto dit even controleren en ik denk (juist ik weet het niet of dit echt zo is) dat dit op de nikon d40 sneller en beter gaat vanwege betere specificaties. Ook de belichting en dergelijke zal je waarschijnlijk beter kunnen zien.

                Groeten en Happy Shooting,

                Happy Shooter

                Comment


                • #9
                  Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                  Belichting zoieso niet, hiervoor kijk je naar je histogram of je hooglichten.
                  Het scherm zelf kan je daar eingenlijk niet voor gebruiken.
                  En zelfs dan nog is de info die je ziet alleen van de jpg, het kan zijn dat je raw beter is achteraf qua hooglichten ed.

                  Ik zou niet twijfelen in jou geval, D70s
                  Hetgeen wat misschien iets minder is tov de D40 word ruimschoots goedgemaakt.

                  Greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                  Comment


                  • #10
                    Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                    Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat een groter LCD scherm beter en prettiger werkt. Maar een 2 inch scherm zoals dat van de D70s of mijn vorige D50 vind ik nog steeds voldoende om een foto algemeen te beoordelen. Om echte scherpte te beoordelen is zelfs het 2,5 inch scherm van de D40 of mijn D200 nog te klein, en moet er sowieso ingezoomd worden (hetgeen bij Nikon makkelijk kan).

                    Met de D70s heb je toch een camera van een hoger niveau dan de D40. Ik zou me niet laten leiden door de afmetingen van het schermpje, aan de D70s ga je volgens mij veel meer fotografie-plezier beleven.

                    Groetjes, Wim
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                      Bedankt Wivo/DrJeckyll en overige forum leden,

                      Ondanks alle goed (bedoelde) advies twijfel ik toch, gelukkig hoef/moet ik pas over een week de beslissing te nemen. Ergonomie en bedieningsgemak zijn belangrijk maar uiteindelijk gaat het om de foto die er uit komt en die is hopenlijk vergelijkbaar (tussen de d70s en de d40). Nou las ik vanochtend op een amerikaanse site dat je de foto's die uit de d70s vaker moet bewerken met software dan de d40, eerlijk gezegd zit ik daar niet op te wachten aangezien mijn tijd kostbaar is doordat ik veel verplichtingen en hobbies heb. Dus liever niet te veel nabewerken voor mij.

                      Weten jullie of dit zo is (foto's uit de d70s vaak nabewerken met software)?

                      Ook moet ik wel zeggen dat ik de zoeker van de d40 lichter en duidelijker vond, ook de scherpstelpunten lichten duidelijker (feller) op maar ja het zijn er maar 3 en zie daar ga ik al weer verder met wegen en wikken (ha ha ha). Pfff ik zal blij zijn als het volgende week is!

                      Happy Shooter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                        Om echte scherpte te beoordelen is zelfs het 2,5 inch scherm van de D40 of mijn D200 nog te klein, en moet er sowieso ingezoomd worden (hetgeen bij Nikon makkelijk kan).
                        Op de D200 gaat dat toch prima met de zoomfunktie die je achter de 4-wegselecter kan programmeren? Foto gemaakt, druk op de 4-weg en er wordt ingezoomd tot het niveau wat je wilt, dan zie je precies of de opname scherp is, druk op de 4 weg en weer normaal beeld.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Op de D200 gaat dat toch prima met de zoomfunktie die je achter de 4-wegselecter kan programmeren? Foto gemaakt, druk op de 4-weg en er wordt ingezoomd tot het niveau wat je wilt, dan zie je precies of de opname scherp is, druk op de 4 weg en weer normaal beeld.
                          Dat is dus precies hetgeen ik bedoel met inzoomen (wat bij Nikon dus heel makkelijk kan).

                          Groetjes, Wim
                          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                          Comment


                          • #14
                            Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                            Ja jullie hebben gelijk dat kan heel makkelijk bij Nikon er is echter wel verschil in de mate van vergroting (d70s: 4,7 keer en bij de d40: 19 keer) en de kwaliteit (d40 twee keer zoveel pixels) en het gemak (veel groter scherm op de d40).

                            Verder vraag ik mij af of ik beter af ben met elements 5 ipv de picture project software maar ik geloof dat ik dan in een ander gedeelte van het forum terecht kan.

                            In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage in mijn zoektocht naar of de gebruiksvriendelijke op de beginner georienteerde d40 of de wat oudere maar robustere beter in de hand liggende d70s. In het begin zal ik namelijk toch de point en shoot of zoals sommige het noemen de idiot modes gebruiken en dan is de d40 hier gewoon wat beter in heb ik het idee. Counting down! Nog 6 dagen om te stoppen met twijfelen!

                            Groetjes,

                            Happy Shooter

                            Comment


                            • #15
                              Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                              D70s ligt zeer zeker beter in de hand!
                              Lcd schermpje is maar een lcd schermpje, je fotos moet je toch op papier of beeldscherm evalueren / selecteren.

                              Ik zou geen d40 kopen.
                              D80 of D70s

                              Comment

                              Working...
                              X