Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 ontspanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 ontspanner

    Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe D80. Ik heb al enkele keren het volgende vastgesteld: als de camera geen autofocus punten kan vinden (door bv een egaal oppervlak) kan je ook geen foto maken. Herhaaldelijk op de ontspanknop drukken geeft dan ook geen resultaat. Na heropstarten van de camera werkt het wel naar behoren. Ahja, dit probleem doet zich (voorlopig) voor in in AF-C mode (continue scherpstelling).

    Is dit iets normaal of moet ik me zorgen maken?
    Nikon D80
    18-200 VR
    www.circuitfotografie.be

  • #2
    Re: D80 ontspanner

    Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
    Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe D80. Ik heb al enkele keren het volgende vastgesteld: als de camera geen autofocus punten kan vinden (door bv een egaal oppervlak) kan je ook geen foto maken. Herhaaldelijk op de ontspanknop drukken geeft dan ook geen resultaat. Na heropstarten van de camera werkt het wel naar behoren. Ahja, dit probleem doet zich (voorlopig) voor in in AF-C mode (continue scherpstelling).

    Is dit iets normaal of moet ik me zorgen maken?
    Je kan altijd AF-L gebruiken om toch een foto te maken. Doet ie ook niets meer als je van een egaal oppervlak naar een contrastrijker onderwerp gaat?

    Edit: uit de handleiding :AF-C Continue AF
    Voor bewegende onderwerpen. De camera stelt voortdurend scherp zolang u de ontspanknop half ingedrukt houdt. Er kan ook een foto worden gemaakt als de aanduiding voor correcte scherpstelling niet verschijnt.

    Jouw D80 zou dus in AF-C ten allen tijde een foto moeten maken in AF-C

    MVG,
    Last edited by frank207be; 15 juli 2007, 21:33. Reden: Aangepast

    Comment


    • #3
      Re: D80 ontspanner

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Jouw D80 zou dus in AF-C ten allen tijde een foto moeten maken in AF-C

      MVG,
      In AF-C maakt de camera normaal altijd een foto, ook al staat een aangeduid onderwerk niet scherp. Bij mijn d70s is dat toch zo...
      SHARPimages.be

      Comment


      • #4
        Re: D80 ontspanner

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Je kan altijd AF-L gebruiken om toch een foto te maken.
        AF-L zit er bij mij niet op, heb jij een jubileum uitgave dan?

        Maar in ieder geval, in de AF-C stand moet je ter alle tijde een foto kunnen maken.

        Gr Kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: D80 ontspanner

          Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
          AF-L zit er bij mij niet op, heb jij een jubileum uitgave dan?

          Maar in ieder geval, in de AF-C stand moet je ter alle tijde een foto kunnen maken.

          Gr Kees
          AE-L en AF-L is het knopje rechts naast de zoeker Een uiterst veelzijdig knopje dat je verschillende functies kan toewijzen waaronder de door mij geliefde AF-ON

          MVG,

          Comment


          • #6
            Re: D80 ontspanner

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            AE-L en AF-L is het knopje rechts naast de zoeker Een uiterst veelzijdig knopje dat je verschillende functies kan toewijzen waaronder de door mij geliefde AF-ON

            MVG,
            Ik kan met mijn d70s met dat knopje enkel de instellingen (belichting/scherpte) vasthouden van een bepaald onderwerp...
            SHARPimages.be

            Comment


            • #7
              Re: D80 ontspanner

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              AE-L en AF-L is het knopje rechts naast de zoeker Een uiterst veelzijdig knopje dat je verschillende functies kan toewijzen waaronder de door mij geliefde AF-ON

              MVG,
              Daar heb je gelijk in, maar die AF-L heeft toch met de scherpstelvergrendeling te maken en niet met de autofocus?

              AF-ON, wat kan je daarmee.
              Ik gebruik die AE-L/AF-L knop nooit.
              Kan je er iets meer over vertellen.
              In het boekje lees ik dat ik de scherpstelling daarmee vast kan houden maar dat kan ik ook rechtstreeks op mijn 80-200 lens.
              Wat kan je er nog meer mee?

              Gr kees
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

              Comment


              • #8
                Re: D80 ontspanner

                Daar de D80 afgeleid is van de D200 vermoed ik dat het op dezelfde wijze gebeurd.
                Je kan de cam instellen dat hij enkel af gaat indien er een focus lock is.(Ik denk dat dit default zo is)
                Maar je kan ook instellen dat, zodra je afdrukt, dit effectief gebeurd, of de cam nu scherp staat of niet.
                Ik zou eens in het boekje kijken in AF hoofdstuk.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: D80 ontspanner

                  Oorspronkelijk geplaatst door FrederikV Bekijk bericht
                  Ik kan met mijn d70s met dat knopje enkel de instellingen (belichting/scherpte) vasthouden van een bepaald onderwerp...
                  Ja kan die op de D70/D70s in het menu instellen op verschillende manieren:
                  • AE/AF Lock
                  • AE Lock only
                  • AF Lock only
                  • AE Lock hold
                  • AF-ON

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80 ontspanner

                    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Daar heb je gelijk in, maar die AF-L heeft toch met de scherpstelvergrendeling te maken en niet met de autofocus?

                    AF-ON, wat kan je daarmee.
                    Ik gebruik die AE-L/AF-L knop nooit.
                    Kan je er iets meer over vertellen.
                    In het boekje lees ik dat ik de scherpstelling daarmee vast kan houden maar dat kan ik ook rechtstreeks op mijn 80-200 lens.
                    Wat kan je er nog meer mee?

                    Gr kees
                    Bij de D80 kan je net wat meer instellen voor deze knop:
                    • AE/AF lock
                    • AE lock only
                    • AF lock
                    • AE lock hold
                    • AF-ON
                    • FV lock
                    • Focus area selection
                    • AE-L/AF-L/AF area
                    • AE-L/AF area
                    • AF-L/AF area
                    • AF on/AF area

                    Elke instelling spreekt voor zich. Wat me het meest interessant lijkt is de AE-L/AF-L/AF area waarmee je met behulp van het voorste wieltje je focuspunt kan veranderen als je ook op de AE-L/AF-L drukt

                    AF-ON gebruik ik sinds 2 jaar, en hiermee haal je de focus van de ontspanknop weg. Dit is zeer handig wanneer je veel in AF-C werkt: je kan dan focussen, herkarderen en de ontspanknop induwen zonder dat ie opnieuw gaat focussen. Ook moet je minder voorzichtig omgaan met de ontspanknop omdat de functies gescheiden zijn.

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80 ontspanner

                      Ik ga die AF-ON instelling eens moeten testen. Leuke tip van jullie
                      SHARPimages.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80 ontspanner

                        Oorspronkelijk geplaatst door FrederikV Bekijk bericht
                        Ik ga die AF-ON instelling eens moeten testen. Leuke tip van jullie
                        Daar is een forum voor hé

                        AF-ON vraagt echt wel wat gewenning in het begin want je bent gewoon dat de camera scherpstelt wanneer je de onstpanknop half indrukt, maar deze modus laat in principe toe AF-C te gebruiken zoals AF-S

                        Dus: AF-C > Focus met AF-ON > herkadreren en wachten op het juiste moment/actie > ontspanknop indrukken en de foto wordt direkt genomen (Toestel zal dus niet blokkeren of herfocussen als je focuspunt niet exact op je onderwerp is zoals bij AF-S)

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80 ontspanner

                          je AF stelt ook scherp op "contrasten"

                          dit valt wat moeilijk op een egaal oppervlak
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: D80 ontspanner

                            In continue mode moet ie ALTIJD een foto nemen als je ontspanknop geheel indrukt.


                            Glenn
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

                            Comment


                            • #15
                              Re: D80 ontspanner

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                              In continue mode moet ie ALTIJD een foto nemen als je ontspanknop geheel indrukt.


                              Glenn
                              Onzin. Bij de D200 kun je instellen of hij wel of geen foto mag als je de ontspanknop volledig indrukt. Bij de D50 kan hij alleen een foto maken als scherp is gesteld. De werking van de D80 zal echt wel gelijk zijn aan 1 van deze 2.
                              D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

                              Comment

                              Working...
                              X