Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor voetbal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor voetbal

    Binnenkort begint het voetbalseizoen weer.
    Ik mag hier bij de plaatselijke ploeg waarschijnlijk foto's maken van de eerste ploeg.
    Ik heb een 70-200 F2.8 maar ik vrees dat die qua zoom niet echt voldoende gaat zijn.

    Wie kan mij tips geven ?
    It's not the size that matters, it's how you use it.
    Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

  • #2
    Re: lens voor voetbal

    Als het een Sigma 70-200 is : de budgetvriendelijke oplossing : met converters werken. Zowel de 1.4 EX als de 2.0 EX converter behouden een redelijk snelle AF en geven relatief weinig verlies in scherpte.
    Een prime zou ik niet overwegen, is voor voetbal niet flexibel genoeg.
    Handigst zou een 100-400 zijn, maar dat hangt een beetje van het merk van je body af.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: lens voor voetbal

      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      Als het een Sigma 70-200 is : de budgetvriendelijke oplossing : met converters werken. Zowel de 1.4 EX als de 2.0 EX converter behouden een redelijk snelle AF en geven relatief weinig verlies in scherpte.
      Een prime zou ik niet overwegen, is voor voetbal niet flexibel genoeg.
      Handigst zou een 100-400 zijn, maar dat hangt een beetje van het merk van je body af.
      Het is een Nikkon 70-200 Schuifzoom.
      Body is een D50
      It's not the size that matters, it's how you use it.
      Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

      Comment


      • #4
        Re: lens voor voetbal

        Ik neem ook foto's, en in 95% van de gevallen, is dat s' avonds. Dan zijn de licht omstandigheden niet bijster goed te noemen. Ik heb een Canon 350D met een Sigma 70-200 f2.8 lens. Ik heb ook een Sigma 1.4 extender, en ik gebruik die enkel in het Jan Breydelstadion (bij de thuiswedstrijden van Cercle Brugge), of bij bepaalde topploegen (Anderlecht, Standard Luik). Bij de andere ploegen kan ik die extender vergeten. Te weinig licht, en dus opteer ik om de f2.8 priotair te gebruiken i.p.v. f4.0
        www.i-mac.be
        http://www.cerclebrugge.be

        Comment


        • #5
          Re: lens voor voetbal

          Sigma EX 120-300 f2.8 DG HSM, ook perfect te gebruiken met 1.4 en 2x Sigma EX TC's, mét behoud van volledige functionaliteit...

          Comment


          • #6
            Re: lens voor voetbal

            Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
            Sigma EX 120-300 f2.8 DG HSM, ook perfect te gebruiken met 1.4 en 2x Sigma EX TC's, mét behoud van volledige functionaliteit...
            Indien voetbal mijn ding was, zou ik die ook nemen op een Nikon body.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: lens voor voetbal

              Afhankelijk van je plaats naast het veld kan een extender eerder storend werken omwille van het steeds moeten wisselen. Persoonlijk zou ik voor een Nikon of Sigma 80-400 (VR/OS) gaan.

              Comment


              • #8
                Re: lens voor voetbal

                Ik gebruik steeds mijn 70-200 VR voor het lokale voetbal. Makkelijk om te zoomen, snelle AFS en vooral groot diafragma. Snelle sluitertijden zijn essentieel voor scherpe beelden.
                Thuis crop ik de beelden wat om beeldvullend te werken (naargelang de situatie). En nog het belangrijkste van al: gebruik een éénbeenstatief.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor voetbal

                  Oorspronkelijk geplaatst door aqw0 Bekijk bericht
                  Afhankelijk van je plaats naast het veld kan een extender eerder storend werken omwille van het steeds moeten wisselen. Persoonlijk zou ik voor een Nikon of Sigma 80-400 (VR/OS) gaan.
                  Deze objectieven hebben wel VR/OS, maar voor bewegende onderwerpen is dat irrelevant en bovendien zijn deze minder lichtsterk dan de f2.8 en missen ze beide de AFSilentWave/HSM... bovendien worden ze beiden nog een flink stuk langer bij het inzoomen...

                  Vandaar dus mijn suggestie Sigma 120-300 f2.8 (internal focus and zoom) (... moest voetbal mijn ding zijn, quod non...)
                  Last edited by LucD; 16 juli 2007, 15:11.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor voetbal

                    Belangrijke vraag: speelt de ploeg 's namiddags of 's avonds?
                    Aangezien je over een 'plaatselijke' ploeg spreekt zal de lichtinstallatie ook navenant zijn en je met extenders je 2.8-voordeel verliest.

                    Ikzelf gebruik ook de sigma 70-200 f2.8. Kwa budget was het de enige lens die bij me pastte. Achteraf crop ik wel een hoop.
                    http://dirkmarien.wordpress.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor voetbal

                      AFSilentWave/HSM
                      Het verbaast mij telkens dat een niet AFS, HSM USM lens niet voor sport zou volstaan. Heb ik dan als enige continu focus op mijn toestel? Op de meer prof-toestellen kan je de camera het focuspunt laten switchen over de andere punten mocht je object buiten focus gaan.

                      Ook moet ik dan uit de uitspraken concluderen dat vliegtuig spotters geen deftige foto's zouden kunnen maken zonder AFS ed. Vliegen die straaljagers dan zo traag? Of zijn alle voetbalspelers zo snel?

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor voetbal

                        Oorspronkelijk geplaatst door aqw0 Bekijk bericht
                        Ook moet ik dan uit de uitspraken concluderen dat vliegtuig spotters geen deftige foto's zouden kunnen maken zonder AFS ed. Vliegen die straaljagers dan zo traag? Of zijn alle voetbalspelers zo snel?
                        Ik hoop dat die vliegtuigen niet zo snel vallen als voetballers
                        1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                        Comment

                        Working...
                        X