Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100

    Gisteren voor de eerste keer erop uitgetrokken met de Sony A100 en de Tamron F2.8 90mm lens.

    Mijn voorlopige conclusies :
    1. Autofocus sucks, het duurt oneindig lang vooraleer de lens scherp staat, vanaf nu enkel nog manueel.
    2. Insecten hebben meer schrik van zo een zwarte buis die op hen afkomt dan van een compactje.
    3. Doordat je moet scherpstellen via de zoeker heb ik regelmatig ondervonden dat ik het insect niet vond dat ik wilde fotograferen.
    4. Het is praktisch onmogelijk om een insect volledig scherp op de foto te krijgen door de grote scherptediepte van de lens.
    5. Veel foto's staan niet op het juiste punt scherp, 1 mm verschuiven en je hebt prijs(ongeveer 200 foto's getrokken en een 15-tal zijn min of meer gelukt).
    6. Ik moet dringend waterdichte kledij hebben want doordat je door de zoeker moet scherpstellen moet ik nog meer over de grond kruipen dan met mijn compact.


    Tips zijn altijd welkom(behalve dan dat ik veel moet oefenen, dat weet ik ook wel).

    Groetjes

    Sven





    Last edited by sven_df; 4 augustus 2007, 10:41. Reden: Nieuwe host
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

  • #2
    Re: De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100

    Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
    Mijn voorlopige conclusies :
    1. Autofocus sucks, het duurt oneindig lang vooraleer de lens scherp staat, vanaf nu enkel nog manueel.
    2. Insecten hebben meer schrik van zo een zwarte buis die op hen afkomt dan van een compactje.
    3. Doordat je moet scherpstellen via de zoeker heb ik regelmatig ondervonden dat ik het insect niet vond dat ik wilde fotograferen.
    4. Het is praktisch onmogelijk om een insect volledig scherp op de foto te krijgen door de grote scherptediepte van de lens.
    5. Veel foto's staan niet op het juiste punt scherp, 1 mm verschuiven en je hebt prijs(ongeveer 200 foto's getrokken en een 15-tal zijn min of meer gelukt).
    6. Ik moet dringend waterdichte kledij hebben want doordat je door de zoeker moet scherpstellen moet ik nog meer over de grond kruipen dan met mijn compact.
    Wel een beetje pessimistisch... Heb een 7D met deze lens en ik ben er heel tevreden over, die Tamron is een schitterende lens. En ja bij macro kan je beter manueel scherpstellen, geldt ook voor andere toestellen denk ik, heeft niks met Sony te maken. Het kan wel helpen wanneer je de focuslimiter gebruikt. Om het insect voldoende scherp te krijgen, gebruik je best een f10, tenzij je heel veel DOF wil.
    Gebruik ook een statief, tenzij je een heel stevige hand hebt, want een beetje voor of achter bewegen levert een onscherpe foto op.
    Keep trying
    https://www.behance.net/Lynx1966

    Comment


    • #3
      Re: De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100

      Oorspronkelijk geplaatst door Dynax7d Bekijk bericht
      Wel een beetje pessimistisch... Heb een 7D met deze lens en ik ben er heel tevreden over, die Tamron is een schitterende lens. En ja bij macro kan je beter manueel scherpstellen, geldt ook voor andere toestellen denk ik, heeft niks met Sony te maken. Het kan wel helpen wanneer je de focuslimiter gebruikt. Om het insect voldoende scherp te krijgen, gebruik je best een f10, tenzij je heel veel DOF wil.
      Gebruik ook een statief, tenzij je een heel stevige hand hebt, want een beetje voor of achter bewegen levert een onscherpe foto op.
      Keep trying
      Over de Sony zelf en de lens geen kwaad woord tot nu toe hoor.
      Alleen die autofocus kan mij niet bekoren, zelfs niet met de limiter op.

      Ik zal nu wel als een debiel overkomen maar ik dacht dat het diafragma van mijn toestel moest overeenkomen met dat van de lens en heb gisteren dan ook alles met F2.8 getrokken. Ik heb zojuist een testje gedaan door op het toestel F10 te gebruiken en je krijgt inderdaad een groter gebied dat scherp is.
      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

      Comment


      • #4
        Re: De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100

        Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
        Gisteren voor de eerste keer erop uitgetrokken met de Sony A100 en de Tamron F2.8 90mm lens.

        Mijn voorlopige conclusies :
        1. Autofocus sucks, het duurt oneindig lang vooraleer de lens scherp staat, vanaf nu enkel nog manueel.
        2. Insecten hebben meer schrik van zo een zwarte buis die op hen afkomt dan van een compactje.
        3. Doordat je moet scherpstellen via de zoeker heb ik regelmatig ondervonden dat ik het insect niet vond dat ik wilde fotograferen.
        4. Het is praktisch onmogelijk om een insect volledig scherp op de foto te krijgen door de grote scherptediepte van de lens.
        5. Veel foto's staan niet op het juiste punt scherp, 1 mm verschuiven en je hebt prijs(ongeveer 200 foto's getrokken en een 15-tal zijn min of meer gelukt).
        6. Ik moet dringend waterdichte kledij hebben want doordat je door de zoeker moet scherpstellen moet ik nog meer over de grond kruipen dan met mijn compact.


        Tips zijn altijd welkom(behalve dan dat ik veel moet oefenen, dat weet ik ook wel).

        Groetjes

        Sven
        Als je veel laag bij de grond bezig bent is een hoekzoeker een handig iets, vraagt eerst wel wat oefening. Een statief kan ook zeer nuttig zijn of een rijstzak of iets dergelijks.

        De meeste macrofotografen hebben altijd een plastic zeil (of grote vuilzak) bij om op te gaan liggen. Recent is er trouwens nog een heel draadje over nuttig materiaal bij macro's geweest.

        Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
        Over de Sony zelf en de lens geen kwaad woord tot nu toe hoor.
        Alleen die autofocus kan mij niet bekoren, zelfs niet met de limiter op.

        Ik zal nu wel als een debiel overkomen maar ik dacht dat het diafragma van mijn toestel moest overeenkomen met dat van de lens en heb gisteren dan ook alles met F2.8 getrokken. Ik heb zojuist een testje gedaan door op het toestel F10 te gebruiken en je krijgt inderdaad een groter gebied dat scherp is.
        Ik vind dat de AF nog meevalt voor een macrolens, maar het is belangrijk dat je je AF goed kent en gebruikt. Spinnen gaan meestal niet zo snel lopen, met een statief ga je meer tijd nodig hebben.

        Nu is de tamron 90/2.8 een lens die je perfect op 2.8 kunt gebruiken, maar voor macro's is dat inderdaad niet de beste instelling. Ik zou -indien mogelijk voor de foto- wel iets onder F10 blijven om een optimale beeldkwaliteit te houden.


        mvg

        Alain

        Comment


        • #5
          Re: De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100

          3 de is voor mij de beste .

          En 15 scherpe op 200 lijkt mij héél normaal en zal wel verbeteren, zeker met een ander diafragma (groter getal), EN met véééél geduld.
          www.petervdg.net/Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100



            Al wat je aanhaald zijn de dingen die normaal zijn bij deze lens (buiten de langzame autofocus (AF-hunting), maar dat wist je voor je ze kocht, want dit staat in iedere review over deze lens: http://www.dyxum.com/reviews/lenses/...asp?IDLens=117).
            Ik werk ook met deze lens op een 7D en ben er zeer tevreden van.
            Zoals je zelf zegt geduld, oefenen en tips gebruiken, zoals statief, groter f-waarde en manueel werken, enz.
            Succes

            Comment


            • #7
              Re: De eerste (bescheiden) resultaten met de Sony A100

              Bedankt voor de tips iedereen.

              Slaapwel
              Sven
              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

              Comment

              Working...
              X