Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

    Ik had het gisteren voor de zoveelste keer aan mijn been.
    Ik stond (lag ) wat macro's te maken langs een afgelegen en doodlopende baantje. Niks mis mee want het zijn bermen langs een openbare weg die men steevast vergeet te maaien. Met een rijk insektenleven tot gevolg. Af en toe passeert daar een fietser en meestal maak ik een kort praatje met de mensen. Tot er een oudere man passeerde die me vreemd aankeek en weer wegreed. Om kort daarna nog eens te passeren en dan te verdwijnen.

    Nog geen 5 minuten later arriveert daar een politiecombi. Of ik wel eens vlug mijn identiteitskaart wil tonen! En hoe het komt dat ik daar (rand van Brugge) met een wagen sta die in Brussel ingeschreven staat (Nooit van een firmawagen gehoord, meneer de agent?). Ik had eerlijk gezegd niet te veel zin om me te laten overdonderen door deze diender en liet dat beleefd maar kordaat blijken.
    Iets weg te stoppen meneer?

    Die mens doet natuurlijk ook maar zijn job (maar hij moet wat minder naar actiefilms kijken!). Na heel wat stoer gedoe via de radio bleek dat ik een brave burger ben die zijn hobby aan het beoefenen was op een plaats waar dat absoluut toegelaten is. En dat ik geen Brusselse gangster ben die zich vermomd heeft als macrofotograaf om een grote slag te slaan tussen de velden.
    O ja, ik mocht verder doen van meneer de agent. 't Zal wel zijn zeker. Op zo'n locatie heb ik zijn toestemming niet nodig. De lol was er van af en ik heb dan maar ostentatief mijn spullen in mijn boevenwagen geladen en hem bedankt om mijn concentratie te breken. En hem mijn visitekaartje gegeven met mijn website adres.

    Ik wil hier geen discussie beginnen over politiestaten en/of over het feit dat iedereen meer blauw op straat wilde en ze nu mensen gaan lastigvallen bij gebrek aan voldoende echte criminelen.

    Maar wat ik leuk zou vinden is dat andere (natuur)fotografen hier eens neerschrijven wat voor vreemde toeren ze meegemaakt hebben tijdens hun fotosessies. Daar zitten wellicht plezante verhalen tussen.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

    Die oude man dacht zodoende te voldoen aan zijn burgerplicht

    Ik was in Turkije pendragon....
    Niet in de volle de natuur maar wel in de stad Istanboel.

    Aan een kleine moskee lagen letterlijk wat mensen te slapen.
    En dan ben ik niet te houden.
    Levert mooi foto's op he.

    Oei, oei...
    Voor ik het wist kwam er een Turk naar mij toe en die man was redelijk kwaad.
    En toen kwamen er nog een paar Turken die het niet eens waren met mij.

    Met mijn hebben en houden ben ik in de moskee gevlucht....
    Ben daar hoog boven in zo'n torentje blijven zitten tot de lucht
    opklaarde...

    Jong en dom geweest misschien...



    Deze foto is wel een slechte scan van een dia...
    't Is al een oud prentje.
    Last edited by theokus; 14 juli 2007, 13:21.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

      Waar gaan we naartoe . Politie uw vriend . Ze dagen gewoon de burgers uit
      Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
      http://www.racenews.be

      Comment


      • #4
        Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

        Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
        Waar gaan we naartoe . Politie uw vriend . Ze dagen gewoon de burgers uit
        Effe kalm blijven blazor
        En dat moet je ook blijven of zijn in zo'n situatie.

        Nu, ik begrijp jouw reactie wel hoor.

        Pendragon wil graag verhalen horen.

        Ik heb zo een keer ferm "gezweet" omdat ik mijn "verkeerde" idenditeitskaart bovenhaalde.
        En dat was nog in de tijd van de rijkswachters he.
        Maar ja, dit verhaal wordt hier niet gevraagd dus...
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

          Ik was verleden jaar op verlof in een afgelegen gebied aan een zijriviertje van de Ardeche wat panoramafoto's aan het maken.Terwijl ik door mijn viewfinder keek bemerkte ik plots dat er vanachter een rots een kompleet naakte man met gebalde vuisten op mij toegelopen kwam. Ik had net een foto gemaakt waarop hij reeds zichtbaar was. Die oudere man( gelijkend op een pygmee amper 1.40 meter groot) heeft me daar een minuut lang de huid volgescholden....pervert,conard enz. Uiteindelijk kalmeerde hij en vroeg me wat ik daar stond te doen en of hij zichtbaar was op de foto's. Ik legde hem uit (in mijn beste frans) dat ik met een breedhoek foto's aan het maken was van de natuur en dat hij op geen enkele foto zichtbaar was. Hij was toen helemaal op zijn gemak alhoewel hij daar ter plekke stond te trappelen.In al zijn colère was hij tot mij me gelopen op zijn blote voeten.De rotsen stonden daar reeds de ganse dag in de volle zon met een temperatuur van meer dan 40°.....die stenen waren gewoon gloeiend heet!!!
          Lang is hij daarna niet meer gebleven

          Last edited by RUPSELKOPKE; 14 juli 2007, 14:26.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

            Ik kan niet inbeelden dat de politie hier ook maar zou komen voor iemand die op zijn buik in het veld ligt!!! Ze komen nog niet voor achtergelaten buitenlandse wagens die drie weken op het voetpad staan.

            De enige keer dat je ze te zien krijgt is als ze met open deuren, draaiende motor en op dubbel rij geparkeerd ergens staan aan te bellen (al dikwijls goesting gehad om met zo'n kombi te gaan rijden). Of als de kermis koerskemels uitrijden dan staan ze ook overal druk te zwaaien met hunnen vlammende salami.

            Comment


            • #7
              Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

              haha, mooi topic

              Ik was een jaar of 25 geleden in Derry, Noord-Ierland op de avond van de 12e juli (parade van de orangisten).
              Iedereen had me afgeraden om me daar in te mengen en achteraf bekeken hadden ze nog gelijk ook. Schitterende verlaten stad, overal barricades, gepantserde patrouilles met mitrailleurs op de geschutskoepel, dichtgetimmerde ramen en deuren, af en toe een commando met zijn machinepistool in de hand in een winkelportaal, enfin : couleur local was er wel.
              Ik wist dat ik geen foto's mocht nemen, als ze het zagen trokken ze de film uit de rol.

              Ik heb nog nooit zoveel foto's genomen zonder door een zoeker te kijken, en hoesten dat ik gedaan heb, hoesten. Op een bepaald moment zijn ze met stenen en molotovs beginnen gooien en toen, in de verwarring en de commotie heb ik een fout gemaakt die ik nog nooit gemaakt heb : klep openen voor een andere film alvorens de vorige terug te spoelen

              Ik mocht godv. herbeginnen (later bleek dat enkel de laatste dias licht hadden gezien).
              Daardoor ben ik langer gebleven dan verwacht en heb ik zelfs met een heleboel politiemannen en militairen een praatje kunnen slaan, niemand vroeg iets over dat fotoapparaat, zelfs toen in Derry was de paranoia nog niet zo doorgedreven als hier in een wegberm nu.

              Ik heb zo nog een mooie van in mijn buurt maar strikt genomen heeft die niks met fotografie te maken

              PaulM

              Comment


              • #8
                Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                Ik had ergens nog zo gehoord, dat er vele tientallen jaren gelden, een wet was die fotografen verbood, om foto's te trekken op openbare plaatsen (zoals de natuur ook zeker ? ;-) met een zoomlens meer dan xxx mm...
                Tjah, ofwel kende da oud ventje kende de wetgeving nog ofwel was 'm bang van jouw met het dreigend zoomgeweld ?
                ---------------------------------------------
                Nikon D750 + wat glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                  Nog maar weinig meegemaakt ('k zit ook meestal in mijn tuin hé ). Vele jaren geleden (1989) reisden Ann en ik met een VW kevertje rond in Mexico. We stonden op een gegeven ogenblik in centraal Mexico stil in een file op de Pan American highway (op deze plaats een gewoon baantje). Omdat we geen zin hadden om in de zon te bakken zijn we aan de kant gereden en een wandeling gaan maken om foto's te trekken. Plots doken er een paar agenten met getrokken pistolen op om ons terug te halen. Blijkbaar was de federale politie met een drugrazzia bezig en ze verdachten ons ervan dat we onze drugs gaan verstoppen waren. Wagen volledig doorzocht. Een van die mannen zat zelfs met zijn handen in een cactus die we gered hadden op een bouwwerf (lag als onkruid op een hoop - ik heb die trouwens nog steeds). Ik moet zeggen dat die feds steeds correct en beleefd waren maar 't doet toch raar om als jonge gast in Mexico van drugsbezit verdacht te worden (terwijl ik niet eens rook of alcohol drink ).

                  ________

                  Zeg Jan, 't is misschien omdat ge er toch wel gelijk een halve gangster uitziet hé .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Zeg Jan, 't is misschien omdat ge er toch wel gelijk een halve gangster uitziet hé .
                    LOL In het echt valt dat goed mee maar je zou de foto op mijn identiteitskaart eens moeten zien

                    Ja, 't is en blijft Brugge nietwaar.
                    Zelfs al ben je er geboren en getogen ... ene die er wat zuiderser uitziet dan de doorsnee inwoner én die zich buiten het toeristisch centrum bevindt is per definitie verdacht

                    Ik ben pas met vakantie en moet de mentale klik tussen de hoofdstad waar ik het hele jaar ben en ons schone provinciegat nog maken

                    Laat die verhalen maar komen
                    Last edited by pendragon; 14 juli 2007, 16:11.
                    Meer foto's op mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                      Hou me al eens bezig met nachtfotografie...hiermee bedoel ik dan dit type van foto's zoals hieronder. Ik zoek dan plaatsen waar er zo weinig mogelijk 'lichtvervuiling' is...dus donkere plaatsen. Ben al 2 maal tegengehouden door de politie met de vraag wat ik daar aan het doen ben. Leg dan maar eens uit dat je foto's aan het maken bent ...tijdens de nacht.



                      Grt,
                      JanMetDePet
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                        LOL In het echt valt dat goed mee maar je zou de foto op mijn identiteitskaart eens moeten zien

                        Ja, 't is en blijft Brugge nietwaar.
                        Zelfs al ben je er geboren en getogen ... ene die er wat zuiderser uitziet dan de doorsnee inwoner én die zich buiten het toeristisch centrum bevindt is per definitie verdacht

                        Ik ben pas met vakantie en moet de mentale klik tussen de hoofdstad waar ik het hele jaar ben en ons schone provinciegat nog maken

                        Laat die verhalen maar komen
                        Ik moet OT gaan pendragon
                        Eens een test gezien met dezelfde gast: eerst in echte mottige kleren en met baard, echt niet verzorgd dus en daarna in maatpak en proper van kop tot teen.
                        Die gast bood pralines aan in een drukke winkelstraat.
                        Dat verschil in reacties van de passanten, tussen modus één en twee....
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                          Ik stond jaaaaren geleden op een vroege zondagmorgen aan de 25L in Brussel. Ik was het veld ingewandeld naar BUB VOR ( luchtvaartbaken ) en probeerde wat foto's te maken van de landende vliegtuigen.
                          Komen daar twee rijkswachters te paard aan gehuppeld.
                          Twee keer raden wat ze vroegen : Wa stade gij hier te doen ??
                          Op den tram te wachten durfde ik niiet zeggen, maar na controle van mijn papieren ( laat uwe pas eens ne kier kijke ) mocht ik toch blijven staan
                          Greetzzzzzzzzzzzz......
                          Wonnie
                          www.spectare.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                            Ik kan het niet laten

                            Een aantal jaren geleden (ik woon aan de rand van een bosrijk natuurgebied) hadden 2 Hare Krishnas hier een week een klein vakantiehuisje gehuurd.
                            Nederlanders, nette en beleefde mensen die een aantal jaren in India hebben geleefd en waar ik veel heb van geleerd inzake praktische leefomstandigheden aldaar : giftige slangen, planten, schorpioenen en meer van dat fraais.

                            Nu, die kerels hadden twee heilige beelden bij zich en die moesten ze iedere dag wat offeren, ook hun eten. Enfin, het kwam erop neer dat wat de beelden lieten liggen voor hen was

                            Dus op een koele morgen waren ze bezig om bloemetjes te plukken voor de beelden in de wei er tegenover, gekleed in lange gewaden en beschilderd met het slijk uit een of andere heilige rivier.

                            Krak ! Een kwartier later stond de rijkswacht er

                            PaulM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Natuurfotografen een bedreiging voor de veiligheid en openbare orde?

                              Maar wat ik leuk zou vinden is dat andere (natuur)fotografen hier eens neerschrijven wat voor vreemde toeren ze meegemaakt hebben tijdens hun fotosessies. Daar zitten wellicht plezante verhalen tussen.

                              Wilt ge dat echt weten ?
                              Hoeveel dagen tijd hebt ge ?
                              Laat het ons zo zeggen : een goede verstandhouding met de jachtwachters van de regio en een frisse pint af en toe met die mannen lost veel problemen op voor ze zich stellen
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X