Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe digitale spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe digitale spiegelreflex

    Waarschijnlijk ben ik de zoveelste die jullie aankoopadvies vraagt maar aangezien ik er zelf weinig van ken en compleet tegenstrijdig advies krijg in verschillende winkels, wil ik graag eens jullie mening horen.

    Ik wil vooral een snelle camera (ook bij minder licht) met ook mogelijkheid tot sportfotografie. Qua lenzen wil ik graag een totaal bereik hebben van 18 tot 200mm (in 1 of 2 lenzen - ook hier is snelheid belangrijk). Ik ga binnenkort naar Afrika en wil daar graag dieren fotograferen dus 200mm lijkt me (voorlopig) voldoende.

    In de ene winkel zegt de fotograaf me onmiddellijk dat er maar 1 merk is dat aan mijn wensen voldoet(qua snelheid) en dat dat Canon is: hij raadde me dan ook de CanonEOS400D aan. Nikon was goed maar niet zo snel en SonyA100 en Pentax KD10 waren volgens hem niet goed genoeg.
    In de volgende winkel vertellen ze me compleet het tegengestelde: in die prijsklasse is niks zo snel als de sonyA100. Ook de Pentax zou goed zijn. De CanonEOS400D moest ik volgens deze man niet kopen want in september zou er een opvolger geïntroduceerd worden.

    Zijn dit nu gewoon verkoopspraatjes en wie moet ik nu geloven? Daarom wil ik heel graag jullie (niet-commerciële ) advies horen!
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: nieuwe digitale spiegelreflex

    toestel zal weinig verschil maken vermoed ik qua snelheid !
    maar wel de lenzen welke nodig zult hebben..
    als je ook in mindere lichtomstandigheden foto's wil nemen heb je lenzen met F2.8 nodig .. en deze kosten meer dan de standaard lenzen welke bij de camera's geleverd worden. Dus vraag best naar de prijs met dergelijke lenzen!
    bvb Sigma 70-200 f2.8 , ...


    Mijn advies is steeds :

    Als je nog geen lenzen hebt uit analoge tijdperk..
    Speelt het geen rol welk toestel je koopt.
    Elk toestel heeft wel zijn voor en nadelen.
    Ga in de winkel ook eens voelen welke camera best in jouw hand past.
    Let wel op, indien je canon of nikon koopt kan je veel lenzen tweedehands vinden voor degelijke prijzen !
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe digitale spiegelreflex

      Allereerst welkom op dit forum.

      Nu wat je vragen betreft, ten eerste raad ik je aan om de zoekfunctie eens uit te proberen want er is een heleboel info al te vinden.

      Je was me voor stroedel maar laat het wel staan

      Hetgeen wat je aanhaalt zijn eingelijk 3 verschillende takken van fotografie namelijk:
      Weinig licht situaties
      Sport
      Natuur

      Qua snelheid moet je het niet echt in de body gaan zoeken maar meer in de lens.
      Dan kom je bij lenzen uit met een scherpstelmotor in de lens:
      Canon - USM
      Nikon - AF-S
      Sigma - HSM

      Voor situaties met weinig licht moet je een objectief nemen meet een zo groot mogelijk diafragma ( laag getal ) het "F" nummer.
      voorbeeldje: Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO / HSM

      En voor natuur ( ik weet niet of je dicht bij de beestjes kan komen ) maar hier geld over het algemeen hoe meer milimeters hoe beter.
      Probeer het maar eens uit bij een fotoboer, vraag een toestel met een lens tot 200mm en kijk daarmee buiten naar de overkant van de straat naar een fiets bijv, dan weet je op welke afstand je welke vergroting krijgt en of dit voor jou voldoende is.

      Hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben.

      Greetz rich
      Last edited by DrJeckyll; 12 juli 2007, 13:06. Reden: Speedy stroedel :P
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe digitale spiegelreflex

        Oorspronkelijk geplaatst door IngridO Bekijk bericht
        Ik wil vooral een snelle camera (ook bij minder licht) met ook mogelijkheid tot sportfotografie. Qua lenzen wil ik graag een totaal bereik hebben van 18 tot 200mm (in 1 of 2 lenzen - ook hier is snelheid belangrijk). Ik ga binnenkort naar Afrika en wil daar graag dieren fotograferen dus 200mm lijkt me (voorlopig) voldoende.
        Lenzen lijken mij ook belangrijker dan het toestel zelf...
        Vraag is ook welk budget je te besteden hebt hé...

        Nog enkele bijkomende tips:

        Lichtsterke lenzen met interne scherpstelmotor dragen veel (zoniet alles) bij tot de snelheid.

        Totaal bereik van 18 tot 200mm ga je niet vinden in 1 lens die echt heel lichtsterk is, dan heb je wel 'n redelijke al-round-lens, maar niet heel snel, en optisch ook niet te vergelijken met primes (vast brandpunt) of 2 à 4X zoom.

        200mm voor fotograferen van dieren in de vrije natuur is imho toch wel redelijk krap...
        Grtz, Tigra-Boy
        ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe digitale spiegelreflex

          bedankt al voor de welkomst en de tips!

          wat het budget betreft, wil ik nu tot maximum 1500 euro gaan maar dan wel met extra batterij, tas enz. erbij inbegrepen. Maar ik wil wel de mogelijkheid houden om later uit te breiden naar betere/lichtsterkere/duurdere lenzen. Daarom wil ik me nu al informeren en een body kopen die latere opties openhoudt. Begrijp ik het dan goed dat ik best voor een merk ga die een brede keuze aan goede lenzen heeft (en dat pentax dan minder in aanmerking komt?). Mijn eerste prioriteit is momenteel echt wel die snelheid. Hoe weet je of een bepaalde lens 'sneller' is dan een andere bij bvb normale lichtomstandigheden?

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe digitale spiegelreflex

            Zoals ik al zei
            Qua snelheid moet je het niet echt in de body gaan zoeken maar meer in de lens.
            Dan kom je bij lenzen uit met een scherpstelmotor in de lens:
            Canon - USM
            Nikon - AF-S
            Sigma - HSM
            Bij de duurdere body's is de motor in de body ook al een stuk sneller dan bij de instap modellen.

            Een lichtsterke lens zonder motor zal ook sneller scherpstellen dan een niet zo lichtsterke lens zonder motor.
            Dit omdat de body een helderder zicht heeft door de lens.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe digitale spiegelreflex

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              Qua snelheid moet je het niet echt in de body gaan zoeken maar meer in de lens.
              Dan kom je bij lenzen uit met een scherpstelmotor in de lens:
              Canon - USM
              Nikon - AF-S
              Sigma - HSM
              Voeg daar Pentax aan toe met SDM. Da's nieuwe technologie die deze zomer wordt toegevoegd aan het Pentax gamma in de vorm van de DA* objectieven. Werkt wel enkel op de K10D en de aangekondigde K100D Super. Als je hiervoor wil gaan, moet je helaas wel rekening houden dat de eerste twee van deze objectieven (16-50/2.8 en 50-135/2.8) weinig telebereik hebben en dat de tele's (60-250/4, 200/2.8 en 300/4) ten vroegste voor 't eind van 't jaar zullen zijn... Maar als je met een gewone kit wil starten is Pentax zeker ook een alternatief. Groeien naar DA* objectieven kan zeker.

              Begrijp me niet verkeerd, er zijn waardige alternatieven bij alle merken en de verschillen naar eindresultaat zijn door niemand echt zichtbaar in praktijk. Veel belangrijker is of de camera je goed in de hand ligt en je intuïtief met de functies kan omspringen... Tss de door jou voorgestelde camera's is de K10D de meest geavanceerde kwa functies (in vgl met de 400D, D80 (veronderstel ik?) en A100). De andere drie zijn meer geschikt als instappers omdat ze ook "dummy" modes hebben (de K10D heeft die niet).

              Laat me even toevoegen dat snelheid van de camera één ding is, en snelheid van de fotograaf een ander. Dat laatste is niet enkel fysische snelheid, maar ook anticipatievermogen (positiekeuze, lichtmeting afstellen met testshots, pre-focus). Als je de sport kent of het gedrag van de dieren kan inschatten, ga je met een tragere camera veel beter getimede beelden kunnen maken dan een fotograaf die minder goed weet wat er gebeurt met een snelheidsbeest. Zo heb ik met m'n "trage" Pentax *istDS vele mooie beelden gemaakt.

              Wat betreft bereik raad ik voor een Afrikaanse Safari toch minstens 300mm, maar idealiter 400mm aan. Langer is niet echt nodig tenzij voor vogels. Met 200mm ga je niet veel details kunnen fotograferen m.i. Nu hoeft dat geen zoom te zijn. Met een vaste 300mm ben je al veel geholpen. Op de safari's die ik tot nu deed gebruikte ik in 80% van de gevallen steeds het langste brandpunt dat ik bij me had. En voor de overige 20% zette ik meestal een ander objectief op, ofwel een standaardzoom voor landschappen of algemenere situatiefoto's, ofwel een makro-objectief.

              Een objectief tot 200mm kan als je het combineert met een teleconverter (1.4x of beter 2x), maar dan koop je best een objectief met f/2.8 aan de telekant. Anders riskeer je dat de AF functie niet genoeg licht overhoudt om goed met de teleconverter scherp te stellen.

              hth, Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                Bij de duurdere body's is de motor in de body ook al een stuk sneller dan bij de instap modellen
                Dan is de keuze van het merk al meteen gemaakt.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                  Ik heb de ervaring dat mijn EOS1 veel sneller scherp stelde dan mijn EOS1000, beide van Canon met dezelfde lenzen. Waar de EOS1 meteen weet welke richting uit te draaien was het de autofocus bij de EOS1000 beperkt tot het draaien tot hij scherp staat. De tijd tussen afdrukken en fotograferen scheelt hem ook nog een stuk tussen beide toestellen.

                  Een bepaald merk staat niet garant voor een bepaalde snekheid.

                  Spreek je fotograaf ook eens over shutterlag. Denk je snel bewegende voorwerpen te fotograferen? Eventueel zou een goed statief je wel eens scherpe foto's kunnen leveren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door on_vier Bekijk bericht
                    Dan is de keuze van het merk al meteen gemaakt.
                    Want ?

                    Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                      Je moet ook rekening houden met de crop-factor van het toestel. Het is waar, indien je dieren gaat fotograferen op Safarie is 200mm een beetje krap, maar, de toestellen in jouw prijsklasse hebben een "kleindere sensor" dan de "normale analoge 35mm film". Dit betekent dat enkel het middelste gedeelte van de lens gaat gebruiken waardoor je hetzelfde effect gaat krijgen dan een analoog toestel met een langere zoom.

                      Neem nu bv. een Canon EOS 30D, welke een vergrotings factor heeft van 1.6, neem daar een 300mm lens bij dan kom je op 300mm X 1.6 = 480mm. Dit is dan het voordeel van kleinere sensors in digitale toestellen. Uiteraard wanneer je landschappen gaat fotograferen, waar je een zo ruim mogelijk beeld wil, is de crop-factor eerder een nadeel. Bij Canon is de crop-factor 1.6 voor de toestellen (binnen uw budget), en voor Nikon is dit 1.5.

                      Persoonlijk zou ik u het volgende aanbevelen:
                      - Canon EOS 30D (+- 865€ als je wat rondkijkt)
                      - Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (+- 530€)
                      - Tamron AF SP 28-75/2,8 XR DI Canon 67 (+- 340€)

                      Je zit dan wel een 230€ boven je budget, dus kan je steeds wachten met één van de twee lenzen, of ze tweedehands aankopen (zie het aangeboden gedeelte van deze forum).

                      Ivm de 70-300 mm. lens, het is waar dat deze geen f2.8 is, maar ga eens kijken wat een 300mm f2.8 kost, en weegt ;-) De 70-300mm lens (welke ik trouwens ook gebruik) heeft een ingebouwde "image stabilizer" welke u toelaat met de losse hand tot 2 a 3 stops lager te fotograferen, zonder dat je scherpte verliest.

                      Ik hoop dat dit je wat verder helpt.

                      Good luck
                      Last edited by DaveMoi; 14 juli 2007, 12:52.
                      Canon met glas...

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                        Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
                        De 70-300mm lens (welke ik trouwens ook gebruik) heeft een ingebouwde "image stabalizer" welke u toelaat met de losse hand tot 2 a 3 stops lager te fotograferen, zonder dat je scherpte verliest.

                        Ik hoop dat dit je wat verder helpt.

                        Good luck
                        Of...koop een DSLR met AS of IS, anti-shake of image stabilisation dus, ingebouwd in de body. De Sony Alpha en de Pentaxen zijn hiervan voorzien. En dan geniet je van stabilisatie bij om het even welke lens je op je camera draait. Een niet te onderschatten voordeel. Zowel op financieel maar zeker ook op fotografisch vlak.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                          Het antwoord is eigelijk zeer simpel ga voor Canon, liefst met Canon lenzen !
                          De optiek is van groot belang, maar de body mag ook niet achterblijven.
                          Met een budget van 1500 Euro kan je starten, maar niet alles kopen wat je eigelijk nodig hebt. Waarschijnlijk ga je meer dan één lens nodig hebben.
                          Blijf ver weg van superzooms a la 18-200 en dergelijke.

                          Als body zou ik de 30D aanbevelen, dat is geen instapmodel en is zeer degelijk van constructie en ook wat groter dan de 400D wat handig is als er een iets zwaardere lens op staat.

                          De lenzen kan je overwegen om tweedehands te kopen !

                          Top Zoomlenzen : 28-70mm f2.8 L USM of de nieuwere 24-70mm f2.8 l USM met daarop volgend de 70-200 mm F2.8 L USM.

                          Deze combinatie is al zeer goed, zeker om te starten, een body kan je om de drie tot 5 jaar vervangen door een nieuw model, je lenzen zijn een langer leven beschoren .

                          MVg, Jeff
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                            [QUOTE]Het antwoord is eigelijk zeer simpel ga voor Canon, liefst met Canon lenzen !

                            Want? Enige motivatie van je keuze zal TS kunnen helpen, alleen maar roepen dat het een Canon moet worden helpt niet veel.

                            En nu weer terug naar de topic, feitelijk zal het allemaal niet veel uitmaken wat betreft de body keuze, ieder merk heeft zijn voor- en nadelen.
                            Zoek de topics maar eens op op het forum en bepaal dan wat voor jou het belangrijkste is. Daarnaast kan ik je vooral aanraden de camera's eens in de hand te nemen. Voel maar hoe jouw keuze in de hand ligt en hoe de menu's en plaatsing van de knopje je bevalt.

                            Succes met je keuze

                            Groet

                            Ed
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe digitale spiegelreflex

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Het antwoord is eigelijk zeer simpel ga voor Canon, liefst met Canon lenzen !

                              MVg, Jeff
                              Deze uitspraak slaat eigenlijk op niets, je kan net hetzelfde zeggen voor Pentax, Sony, Olympus en Nikon, waar dat merk nog het grote voordeel heeft dat deze lenzen ook passen op de Fuji DSLR's aangezien deze dezelfde vatting hebben. In "aangeboden" staat een Fuji S3 Pro te koop voor 600€. Een echt buitenkansje voor zo'n professionele body.
                              Last edited by Franciskine; 14 juli 2007, 16:58.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X