Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw op Belgiumdigital

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw op Belgiumdigital

    Beste mensen,

    Enkele weken terug kocht ik een Canon 400D met 2 kitlenzen 18-55 en 55-200 met als bedoeling me te storten in de wereld van de Dslr fotografie.
    Ik heb me intussen ingeschreven voor een cursus digitale fotografie bij het NTI, ik weet natuurlijk niet wat ik daar mag van verwachten. Heeft daar iemand ervaring mee?
    Ik heb wat geexperimenteerd met m'n toestel in de automatische mode, leuke foto's en gemakelijk, maar dit is waarschijnlijk niet de bedoeling.
    Ik trek nu enkele dagen in Av mode en probeer er wat van te bakken maar eens thuis op de pc lijkt het toch niet te zijn wat ik verwacht helaas(foto's onscherp, problemen met dof, donkere beelden )
    Graag wat tips aub

  • #2
    Re: Nieuw op Belgiumdigital

    Welkom Dreetje, mijn tip(s) blijven proberen/experimenteren met de diafragmavoorkeuze. Hiermee leer je mijn inziens het meeste. En verder... veel kijken, lezen, en natuurlijk plaatjes trekken. Succes met je cursus. Gr, Paul
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw op Belgiumdigital

      Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
      Welkom Dreetje, mijn tip(s) blijven proberen/experimenteren met de diafragmavoorkeuze. Hiermee leer je mijn inziens het meeste. En verder... veel kijken, lezen, en natuurlijk plaatjes trekken. Succes met je cursus. Gr, Paul
      Ben ik het mee eens.
      Verdiep je maar in de "heilige drievuldigheid"
      > ISO, F-waarde en sluitertijd.

      - lage ISO > minder ruis in de foto's
      - hoge F-waarde > scherpe foto's. (bijv. F8 of F11)
      - een hogere sluitertijd > geen last dan van "bewegings-onscherpte"
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw op Belgiumdigital

        Wat Flotootje en Theokus aanhalen klopt helemaal.
        Alleen het:
        - hoge F-waarde > scherpe foto's. (bijv. F8 of F11)
        Klopt niet helemaal.
        Je kan namelijk ook een vlijmscherpe foto krijgen met 1.4
        Het verschil zit er alleen in dat:
        Hoe hoger je F waarde ( hoe kleiner je diafragma ) hoe meer er scherp zal zijn op je foto.
        Bijv: F1.4 van 50cm tot 50.5cm scherp, en F22 van 30cm tot 50m scherp
        ( dit zijn uit de lucht gegrepen waardes maar laten je zien wat ik bedoel )
        De scherptediepte hangt van nog meer factoren af namelijk.

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw op Belgiumdigital

          Theokus zal ook wel scherptediepte hebben bedoeld Gr,
          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw op Belgiumdigital

            Wist ik wel, Theokus heeft veel meer kennis van deze dingen dan ikzelf
            Alleen ik keek even door de ogen van een beginner die hier niets van snapt nog.
            Vandaar dat ik het er even bij vermelde.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw op Belgiumdigital

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              - hoge F-waarde > scherpe foto's. (bijv. F8 of F11)
              Klopt niet helemaal.
              Je kan namelijk ook een vlijmscherpe foto krijgen met 1.4
              Het verschil zit er alleen in dat:
              Hoe hoger je F waarde ( hoe kleiner je diafragma ) hoe meer er scherp zal zijn op je foto.
              ... ook niet altijd waar. Hoe hoger je ƒ waarde, hoe langer je sluitertijd, hoe meer kans op bewegingsonscherpte.

              Ik zou aanraden om, naast experimenteren, toch ook even een goed boek te lezen. In veel bibliotheken en boekenwinkels vind je het boek van Erik Mansvelders, dat behoorlijk diep ingaat op de technische kant van de fotografie, maar toch nog erg toegankelijk is voor de starter. En 't is in 't Nederlands.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw op Belgiumdigital

                Dreetje, bookmark zeker deze links. Ze kunnen je wat meer inzicht geven in scherpte-diepte, gewoon door er wat mee te spelen...



                Depth of field and hyperfocal distance calculator

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw op Belgiumdigital

                  Alvast bedankt voor de tips

                  Dreetje

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw op Belgiumdigital

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dreetje Bekijk bericht
                    Alvast bedankt voor de tips

                    Dreetje
                    ... en op de site van Canon vind je ook interessante dingen, zelfs in de handleiding
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment

                    Working...
                    X