Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleinbeeld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleinbeeld

    In Zoom.nl stond een artikel over de nieuwste Tokina - lenzen , nl de 16-50mm F 2.8 DX en de 50-135mm F 2.8 DX.
    Bij het artikel stond ook het volgende :

    " Omgerekend naar kleinbeeld kom je uit op een bereik van 24-75 en 75-200. "

    Kan iemand mij eens uitleggen wat hiermee bedoelt wordt ?
    En is dit ook van toepassing op mijn toestel ?

    Alvast bedankt
    Visit me @ www.waccophotography.be
    Canon Eos 5D Mk III * 24-70 f2.8 L USM * 70-200 f2.8 L IS USM II * Sigma 12-24 f4.5/5.6 DG HSM - Fujifilm X-T1 * 18-55 f2.8/4.0

  • #2
    Re: Kleinbeeld

    Dit heeft te maken met de cropfactor van de meeste DSLR's.
    Bij Nikon is de cropfactor dus 1.5 tov gewone (35mm) kleinbeeld toestellen. Die cropfactor is er , omdat de sensor van de meeste DSLR's dus kleiner is dan het kleinbeeld-negatief. (Canon heeft met oa z'n 5D echter een full frame DSLR, wat dus wil zeggen dat die sensor even groot is als een 35mm negatief).

    Als je dus met een crop-DSLR (bv een D200, of een Canon 30D) een foto neemt met bv een 50mm lens erop, dan ga je niet dezelfde 'uitsnit' van die foto krijgen moest je diezelfde foto met een kleinbeeld-film-camera of een fullframe DSLR maken. Met die Nikon zou de uitsnit dus overeenkomen met 50 * 1.5 = 75mm; maw, je krijgt dezelfde 'uitsnit' alsof je die foto met een kleinbeeld-camera zou gemaakt hebben met lens die een brandpuntsafstand van 75mm heeft. (let wel dat perspectief, DoF enzo niet beinvloedt wordt door die cropfactor).

    En ja, een 400D heeft ook een cropfactor.
    Fotolog -DevLog

    Comment


    • #3
      Re: Kleinbeeld

      Bedankt whoami ,
      weeral wat wijzer geworden !!

      denk dat ik me eens verder ga verdiepen in die cropfactor - toestand ...
      Visit me @ www.waccophotography.be
      Canon Eos 5D Mk III * 24-70 f2.8 L USM * 70-200 f2.8 L IS USM II * Sigma 12-24 f4.5/5.6 DG HSM - Fujifilm X-T1 * 18-55 f2.8/4.0

      Comment


      • #4
        Re: Kleinbeeld

        Oorspronkelijk geplaatst door Wacco Bekijk bericht
        Bedankt whoami ,
        weeral wat wijzer geworden !!

        denk dat ik me eens verder ga verdiepen in die cropfactor - toestand ...
        veel meer verdiepen is er eigenlijk niet meer aan
        gewoon genoeg logisch nadenken
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Kleinbeeld

          Oorspronkelijk geplaatst door Wacco Bekijk bericht
          Bedankt whoami ,
          weeral wat wijzer geworden !!

          denk dat ik me eens verder ga verdiepen in die cropfactor - toestand ...
          Of jou lens eens op je ouwe analoge Canon zetten. Dan zie je het verschil meteen Canon heeft trouwens verschillende crop factoren. Ik geloof voor de meesten 1,6
          Ik ben op zoek naar een MB-20.

          Comment


          • #6
            Re: Kleinbeeld

            gebruik de zoekfunctie eens op 'cropfactor'

            Je zal een heel aantal interessante discussies kunnen lezen met uiteenlopende standpunten...
            Grtz, Tigra-Boy
            ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

            Comment


            • #7
              Re: Kleinbeeld

              Bedankt mensen

              Ik ben zelf nog maar een 2tal jaar bezig met fotografie ( eerst met m'n Kodaksken en sinds een half jaar met de 400D ), maar ik ben nog steeds een nieuwsgierige beginneling !!

              Ik moet zeggen dat met de aankoop van de 400D er een hele andere wereld is opengegaan maar wel eentje met nog veel vraagtekens !!

              Wat ik al wel weet is dat ik nog enorm veel te leren heb !

              Greetz

              WaCCo
              Visit me @ www.waccophotography.be
              Canon Eos 5D Mk III * 24-70 f2.8 L USM * 70-200 f2.8 L IS USM II * Sigma 12-24 f4.5/5.6 DG HSM - Fujifilm X-T1 * 18-55 f2.8/4.0

              Comment

              Working...
              X