Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

    Ik heb begin jaren '90 leren fotograferen met een manuele Pentax P30 spiegelreflex met een 28/80 objectief en daar vele prachtige foto's mee gemaakt. Een viertal jaar gelden ben ik overgestapt een 3 MP Nikon Coolpix 3100 compactje (DSLR's waren toen nog niet te betalen) owv. het gemak van digitaal fotograferen + kleiner, lichter en sneller (door autofocus, althans dat dacht ik toch). Maar sindsdien heb ik geen enkele deftige foto meer gemaakt
    Ik wil dus eindelijk een DSLR, maar mijn budget is uiterst beperkt (lees: zo goedkoop mogelijk). Heb ook een aantal bridges bekeken, maar dat is toch niet echt wat ik zoek.

    Ik wil dus een DSLR met een standaard kitlens, die
    • licht en compact genoeg is om overal mee naar toe te sleuren.
    • deftige foto's aflevert bij hogere ISO-waarden (ik wil het gebruik van flitsen zo veel mogelijk vermijden)
    • op volledig automatische stand ook snel scherpe foto's aflevert (ik ben niet de enige in mijn gezin die het toestel gaat gebruiken)
    • mét objectief rond de 500 euro kost


    Vallen alvast af:
    • Nikon D40 en D40x, want blijkbaar te beperkt qua bediening, mogelijkheden én lenskeuze.
    • Olympus E400 heb ik vastgehad maar is naar mijn insziens te klein om handig mee te werken.


    Blijft over:
    Olympus E500 :
    • Weet iemand nog een winkel in het Antwerpse of het Brusselse waar deze nog te krijgen zijn ? Ik zou er graag eens even één in handen nemen.
    • Is het inderdaad zo erg gesteld met het ruisniveau bij hogere ISO-waarden ?
    • Deze zou ook prima foto's maken op volledig automatische stand. Kan iemand dit bevestigen ?
    • En wat met keuze aan objectieven ? Zijn deze beperkt tot het 4/3 formaat ?


    Pentax K100D
    : momenteel bij Pixmania met 18/55 voor 490 euro !
    • Maar zou een nogal trage autofocus hebben ?
    • Wat met de ingebouwde beeldstabilisatie ? Is dit echt bruikbaar ? En een reden om de Pentax te verkiezen boven zijn concurrenten ?


    Of toch maar voor een Canon EOS 350D kiezen? Biedt deze nog extra voordelen t.o.v. deze twee andere camera's ?

  • #2
    Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

    Oorspronkelijk geplaatst door padawatje Bekijk bericht

    Blijft over:
    Olympus E500 :
    • Weet iemand nog een winkel in het Antwerpse of het Brusselse waar deze nog te krijgen zijn ? Ik zou er graag eens even één in handen nemen.
    • Is het inderdaad zo erg gesteld met het ruisniveau bij hogere ISO-waarden ?
    • Deze zou ook prima foto's maken op volledig automatische stand. Kan iemand dit bevestigen ?
    • En wat met keuze aan objectieven ? Zijn deze beperkt tot het 4/3 formaat ?


    Pentax K100D
    : momenteel bij Pixmania met 18/55 voor 490 euro !
    • Maar zou een nogal trage autofocus hebben ?
    • Wat met de ingebouwde beeldstabilisatie ? Is dit echt bruikbaar ? En een reden om de Pentax te verkiezen boven zijn concurrenten ?


    Of toch maar voor een Canon EOS 350D kiezen? Biedt deze nog extra voordelen t.o.v. deze twee andere camera's ?
    Ik heb het voorgangermodel van de K100D, de istDs. Ik ben er heel tevreden over, met name over de prestaties bij hoge ISO-waardes. De flitser blijft bij mij meestal thuis. Als prijs voor jou heel belangrijk is heeft de K100D als groot voordeel dat oude lenzen ook gestabiliseerd zijn. Op de 2e hands markt is er voor heel weinig heel veel te koop voor Pentax.
    De trage autofocus valt best mee. Bij de K100D sowieso al beter dan bij de istDs. Ik heb er onder normale omstandigheden zelden last van, alleen in het halfdonker. Maar dan werk je met diafragmaopeningen waar manual focus sowieso accurater is.

    Comment


    • #3
      Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

      Ik ben erg tevreden van mijn K100D. Heb hem nog niet zo lang.
      Van trage AF heb ik niets gemerkt. De kitlens is trouwens één van de betere.
      De camera blinkt vooral uit in hogere ISO's alhoewel ISO 3200 te veel ruis oplevert om bruikbaar te zijn. ISO 1600 is nog zeer goed. Langs de andere kant heb je dan wel geen ISO 100. In felle zon zie je dit wel. Ik denk dat een UV filter dit oplost. Voorlopig zet ik de belichting een stopje lager in felle zon.
      Het is een instap DSLR. De groene positie (full auto) doet het zeer goed. In deze positie gaat de camera eigenlijk één van de presets kiezen, landschap, portret, macro,etc...Je hebt ook de mogelijkheid enkele scènes te kiezen.
      De AA batterijen vind ik een voordeel. Ik heb altijd 2 geladen setjes in mijn tas zitten.
      De JPG compressie is trouwens ook dik in orde.
      Stabilisatie laat je wel toe je sluitertijd een stop of 2 te verlagen en heeft dus echt wel zijn nut.
      Het toestel viel goed in mijn handen. Niet te groot, niet te klein en geeft bovendien een heel stevige indruk.
      Een Canon en een paar bokaalglazen.

      Comment


      • #4
        Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

        Oorspronkelijk geplaatst door padawatje Bekijk bericht

        Pentax K100D
        : momenteel bij Pixmania met 18/55 voor 490 euro !
        • Maar zou een nogal trage autofocus hebben ?
        • Wat met de ingebouwde beeldstabilisatie ? Is dit echt bruikbaar ? En een reden om de Pentax te verkiezen boven zijn concurrenten ?


        Of toch maar voor een Canon EOS 350D kiezen? Biedt deze nog extra voordelen t.o.v. deze twee andere camera's ?
        Heb je hem al eens in je handen gehad? Hij is beduidend sneller dan de cam die je nu hebt dus wat is traag?

        De beeldstabilisatie werkt perfect.

        Uiteindelijk koop je een camera die jouw goed in de handen ligt en waarmee jij het gevoel hebt dat je er lekker mee fotografeert!

        testen en proberen dus!

        En ik zou even wachten omdat er een K100D Super aan komt die de nieuwe lenzen ook kan gebruiken van Pentax!

        mvgr Walter
        ~ Canon + weinig glaswerk

        WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

        Comment


        • #5
          Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

          Oorspronkelijk geplaatst door padawatje Bekijk bericht
          Blijft over:
          Olympus E500 :
          • Weet iemand nog een winkel in het Antwerpse of het Brusselse waar deze nog te krijgen zijn ? Ik zou er graag eens even één in handen nemen.
          • Is het inderdaad zo erg gesteld met het ruisniveau bij hogere ISO-waarden ?
          • Deze zou ook prima foto's maken op volledig automatische stand. Kan iemand dit bevestigen ?
          • En wat met keuze aan objectieven ? Zijn deze beperkt tot het 4/3 formaat ?

          [B][I]
          - Heb thuis zo'n ding liggen, maar West-Vlaanderen zal wat ver zijn zeker... De opvolger is net uit, maar die is niet echt goedkoop...
          - Het ruisniveau is inderdaad niet zijn sterkste punt. Ik neem quasi nooit foto's boven de ISO 400, en dat heeft z'n reden.
          - Automatische stand ? Ik gebruik meestal de P-stand, gewoon omdat je daar ook zeer gemakkelijk de F-waarde kan wijzigen. Bij goed weer heeft hij wel wat neiging om te overbelichten (dan compenseer ik meestal een -0.3).
          - Lenzen zijn inderdaad beperkt tot die 4/3 norm. T'is een aparte vatting hé. Maar er zijn wel een paar fabrikanten van. De kitlenzen (ik heb een 14-45 en een 40-150) zijn degelijk (in ieder geval een pak beter dan de Canon of Nikon equivalenten). De "goeie" Zuiko lenzen zijn wel enorm duur...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

            Oorspronkelijk geplaatst door padawatje Bekijk bericht
            Of toch maar voor een Canon EOS 350D kiezen? Biedt deze nog extra voordelen t.o.v. deze twee andere camera's ?
            Als je naar Canon kijkt, dan kan je beter de 400d nemen, die heeft echt wel wat voordelen tegenover de 350D.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

              Bedankt voor de reacties allemaal.
              Ik heb de afgelopen dagen een aantal fotozaken bezocht en een aantal camera's in handen gehad. De Pentax K100D vond ik verschrikkelijk omslachtig qua bediening. Omdat ik nergens een Olympus E500 vond, heb ik dan toch maar eens de E400 geprobeerd en die beviel al veel beter. Heb ook even de Nikon D40 bekeken, omdat die mét 18/55 lens én na Cashback van 90€ nog maar 409€ kost. Maar ook die vond ik niet echt prettig qua bediening.
              Ik had dus ei zo na een Olympus E400 besteld, maar toen heb ik een superkoopje kunnen doen. Bij Foto Rubens in Antwerpen hadden ze toch nog één Olympus E500 op voorraad, mét dubbele lens kit (14-45mm én 40-150mm) voor 499,- euro. Ik heb uiteraard geen seconde getwijfeld en vandaag mijn vrouw erop af gestuurd om hem te gaan kopen. Het kleine groepje Olympus gebruikers hier op dit forum wordt dus alvast met één exemplaar uitgebreid. Binnenkort mijn ervaringen en foto's.

              Comment


              • #8
                Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

                Proficiat met je nieuwe aanwinst.
                Uitstekend toestel Heb hiervan al de meest fantastische foto's de revue zien passeren.
                Veel plezier ermee.
                Een Canon en een paar bokaalglazen.

                Comment


                • #9
                  Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

                  Je zult het je niet beklagen...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

                    Goede camera met goede starterskit en heel goede "recht uit bakkie" resultaten.

                    Bart

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

                      Proficiat, goede verstandige keuze, de E500 + die 2 lenzen is een heel goede combinatie waarmee u prachtige foto's kunt maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kiezen tss Olympus E500 of Pentax K100D (of toch maar Canon ?)

                        Proficiat met je aankoop, en welkom bij de club van Oly's. Ik ben er zelf al een jaar mee bezig en heb er al veel plezier aan beleefd. Stilaan komen er toch behoorlijk wat lenzen voor de 4/3. Ze zijn misschien iets duurder maar wel van uitstekende kwaliteit. En een mens heeft tenslotte toch iets nodig om van te dromen.

                        Patrick
                        BD0694BE
                        http://pdeco.fotopic.net

                        Comment

                        Working...
                        X