Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpte en grauwe kleuren bij D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpte en grauwe kleuren bij D200

    Kan het zijn dat er een probleem is met scherpte en kleur bij de D200 toestellen, aangekocht +/- 1.5 à 2 jaar geleden ? (serienummer 4031066 van mijn toestel met lens 24/85) Een collega klaagt over het zelfde probleem...
    Scherpte is niet echt, en de kleuren van bv gras onder een zonnige hemel met witbalans op Automatisch, hebben een vreemde grauwe ,blauwe tint...
    Wat doe ik verkeerd? Zijn er misschien mensen die dit zelfde probleem hebben of hebben gehad?
    Graag reactie...
    Groeten,
    Marc

  • #2
    Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

    Ik zou als ik jou was 1 of 2 foto's inc. exif posten met het probleem.
    En wat meer info zoals lenzen en instellingen ed. anders zul je weinig hulp kunnen krijgen.

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

      Heb mijn D200 al 1,5 jaar en ja regelmatig onscherpe foto's...
      Begrijp er soms niks van. Het is niet dat de scherpte op een andere plaats is maar gewoon niet echt gestoken scherp. Ik werk vooral met de 17-55 2.8 lens. Met mijn vorig toestel E10 van Olympus had ik altijd scherpe foto's. Zelfs uit de hand op 1/6 van sec. Niet te geloven dus.
      Ik probeer te begrijpen. Op een shoot met model waar alles rustig is zijn er zeker 35% niet echt scherp.
      Voorlopig denk ik dat je bij de opname een fractie na de klik wat langer moet stabiel houden. Af en toe echter wel gestoken scherp. (snelheid 1/120 of 1/150sec)
      Heb ook een VR lens (18-200) niet erg lichtsterk maar daar is alles scherp!! Dus heeft het volgens mij te maken met een trilling...
      Ik zoek en test verder.
      Hte is echter wel een erg praktisch toestel.
      http://www.stich.be

      Comment


      • #4
        Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

        En pas na 1,5 jaar klagen???????????????
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

          Beste,
          Doe eens een test zoals beschreven door Tim Jackson op volgende site:
          www.focustestchart.com (test voor D70, maar dat maakt niet uit)
          Als je een testkaart print, zorg dat je ze in tif download en print.
          Toch niet per ongeluk in RAW aan het fotograferen, wat je kleuren betreft?
          Op de D200 kun je de scherpte ook nog eens instellen in de menuprogramma's.
          Veel succes.
          Marc

          Comment


          • #6
            Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            En pas na 1,5 jaar klagen???????????????
            Toch niet, van in het begin dat probleem gekend. Uit analyse van mijn foto's blijkt dat bvb. het lichaam van een persoon scherp is maar het hoofd niet echt perfect scherp. Ik concludeer daar momenteel uit dat een minimale hoofdbeweging grote gevolgen heeft op de scherpte, zelfs bij 1/200 sec.
            Vaste voorwerpen (interieur) is alles ok.
            http://www.stich.be

            Comment


            • #7
              Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

              Hoe stond je ISO als je buiten dat gras hebt gefotografeerd? Is je foto niet uigebrand?
              Hoe staat je focus geconfigureerd en wat was het diafragma tijdens het fotograferen van personen? Normaal zou je in je menu moeten kunnen aangeven om je focuspunt weer te geven op je scherm (Playback menu - display mode).

              Comment


              • #8
                Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

                Heb ook een en ander uitgelegd aan de fotohandelaar:
                Ruisonderdrukking stond op "ON", wat al direct een vertroebeling van de foto's zou geven. Spotmeting stond ingesteld (dwz even een beetje opzij met de camera weg van het onderwerp, en direct een andere belichting/meting)
                Heb hem nu ingesteld op centrale veld lichtmeting.
                Iso staat gewoonlijk op 100/200 ASA.
                Wat nog een probleem zou kunnen zijn is dat ik alles fotografeer met witbalans op automatisch, dwz dat wanneer ik mijn Metz flitslamp gebruik als invulflits, ik de witbalans op "flits" zou moeten zetten omdat het toestel de kleurtemperatuur van mijn Metz niet kent, wat weeral een andere kleur op de foto kan geven.
                Maakt het veel verschil indien de instellingen voor kleurruimte op sRGB of RGB staat bij de opname?
                Heb gisteravond in mijn garage een deel gekleurde potten en dozen gefotografeerd (met de nieuwe instellingen) met het kleine flitsje van de D200, en witbalans op Auto: (zie foto in bijlage) schijnbaar is er niets aan de hand ?????? (opname JPEG-dan resized via BD sizer)
                Kortom het is een puinhoop; nog veel te leren... maar we doen ons best.
                groeten,
                Marc

                Comment


                • #9
                  Re: onscherpte en grauwe kleuren bij D200

                  Marc,
                  als je zo inflasht lijkt alles wel ok. Het zijn voorwerpen. Probeer eens zonder flash en mensen (portretten).
                  SRGB - RGB ik probeerde de 2 en zie niet direct verschil. MAAR als je keuze verschilt van de instelling van Adobe PS dan wordt er bij elke foto gevraagd om het profiel (embedded) te wijzigen of te behouden. Dus de camera en PS moeten zelfde gebruiken.
                  http://www.stich.be

                  Comment

                  Working...
                  X