Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera voor pano's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera voor pano's

    Hallo,

    Ik ben een nieuw lid en dus natuurlijk mijn eerste post hier

    Heb me ingeschreven omdat er blijkbaar wel wat experten hier op het forum zitten.

    Heb al vanalles zitten lezen maar ben er toch eigenlijk nog niet uit.

    IK had me graag een digitale reflex camera aangeschaft met 180° fisheye om panos te maken en ook te stitchen.

    Waar moet ik ergens beginnen want het aanbod is zo groot.

    Misschien is het makkelijker om mijn budget te geven, graag zou ik onder de 1000€ blijven.

    Hebben jullie enige voorkeur voor een camera en lens welke pano's gemakkelijk aankan?

    Alle reacties welkom

    grt

    Roger

  • #2
    Re: welke camera voor pano's

    Kijk eens op de website van Nodal Ninja en ga ook eens googlen op panorama, nodal point enz.. Dan zul je erachterkomen dat de camera niet zo belangrijk is maar wel de hulpapparatuur: statief, nodal ninja oid..
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: welke camera voor pano's

      Als je panorama's wil maken door verschillende foto's aan elkaar te stitchen, dan zal je best geen fish-eye lens gebruiken.
      Door de enorme vervorming wordt het onmogelijk om de foto's in elkaar te laten passen. Zelfs met een 17mm-lens valt het tegen.

      Voor panorama's is het niet noodzakelijk om een digitale reflex te gebruiken, dat gaat met een compact of prosumer net zo goed. In sommige van de kleine toestellen heb je zelfs een panorama-stand, en die maakt het gemakkelijker.
      Als die stand er niet opzit, dan moet je wel uitkijken naar een camera waarbij je de sluitertijd en het diafragma zelf kan instellen. Dat heb je nodig om dezelfde belichting aan te houden terwijl je de camera draait. doe je dat niet, dan krijg je verschillend belichte foto's, en die kan je nooit mooi aan elkaar zetten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: welke camera voor pano's

        Ik heb vroeger heel wat pano's gemaakt met een Olympus 4040 (compactje). Ik nam ze in portrait stand om de pano's zo hoog mogelijk te houden
        Canon met glas...

        Comment


        • #5
          Re: welke camera voor pano's

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Zelfs met een 17mm-lens valt het tegen.
          Wat valt hieraan tegen? 180graden met 10mm 5 foto's. Er wordt ook met de Nikkor 10.5 2.8 fish eye gepanoramaad.
          Last edited by hjanssen; 9 juli 2007, 18:05.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: welke camera voor pano's

            Verkeerde vraag:
            Met welk objectief maak je het beste panorama's?
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: welke camera voor pano's

              Met fish-eye kun je heel aparte opnames maken en ook panorama's maar die zijn dan vervormt, het is juist deze vervorming welke het speciale effect geven. Maar als je panorama's wenst waarvan de breedte veel groter is dan de hoogte is er een techniek stitchen genaamd. Hier wordt een sequentie van beelden aan elkaar geplakt.
              Het meest geschikt voor zulke pano's is een lens die het beeld minimaal vervormt, dus rondt de 50mm (prime lens). Als er teveel vervorming is, wordt het moeilijk tot onmogelijk om de beelden fatsoenlijk te stitchen.
              Zeer belangrijk is een statief met waterpas.

              Comment


              • #8
                Re: welke camera voor pano's

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                Zeer belangrijk is een statief met waterpas.
                Ook een leveler op je statief is erg handig, hoef je niet te stellen met de poten en en pano hoofd, waarbij je de camera rond het juiste punt in portret kan draaien en eventueel 2 of meer lagen kan maken voor een hoog iets.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera voor pano's

                  Echt een goed antwoord heb je nog niet gehad.

                  Voor de camera is het van belang dat de statief schroef goed in het midden van de camera zit. Ik weet vrijwel niets van Panoramafotografie, dus je moet zelf even uitzoeken of het midden onder de sensor, of midden onder het objectief moet zijn.

                  Op dit forum en anders het forum van de Nikon Club Nederland is over dit onderwerp heel veel geschreven.

                  De software die ik ken (Elements + CS3) vragen om geen groothoek te nemen, maar meer een standaard objectief. Je krijgt dan minder artefacten.

                  De foto die hjanssen laat zien is prachtig. Maar ja door de beperking van dit forum zie ik slechts 800 pixels. En dat op een scherm van nog geen 100 Euro.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera voor pano's

                    Keep it light, keep it simple.
                    D70, D80 or D200 Forget the grip though. Too bulky.
                    Nikon 10.5 is good too.
                    We use bigger lenses for higher res though.

                    We use D2X's and a Hasselblad H2 and they're too heavy for any budget pano heads.

                    Use "search" here or google for panoramas. There is a ton of info out there.



                    D2X + 10.5mm used here.

                    Used D80 cost?
                    Nikon 10.5mm ~€700
                    Head. from $150 - $600

                    You could get set up for under €1000 if you shop around for used equipment.

                    Software.

                    PTGui is about as good as it gets. Cheap too.
                    If you are serious forget CS3 panostitcher.
                    Realviz is good too but for a heavy price.


                    I'm not even going to start about the technical aspects. Panoguide.com is the place to go for that.

                    Good luck.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke camera voor pano's

                      Was het niet zo dat je voor een perfecte panorama een speciale kop moest hebben?
                      Eentje die niet onder je toestel zit maar op het brandpunt van je lens?

                      Wel zelfgemaakt maar zoiets als dit

                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke camera voor pano's

                        dubbel
                        Last edited by hjanssen; 12 juli 2007, 13:44.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke camera voor pano's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                          De foto die hjanssen laat zien is prachtig. Maar ja door de beperking van dit forum zie ik slechts 800 pixels. En dat op een scherm van nog geen 100 Euro.
                          U vraagt en wij.........plaatsen
                          Gemaakt met D200 en Sigma 10-20 op 10mm f11, manfrotto 055DB+141RC+438(deze dient om de 2 wegkop zodanig te stellen dat deze om een vertikale as draait) en hierop een Nodal Ninja 3 zodanig ingesteld dat het Nodal punt van lens boven het draaipunt bevindt en dan camera 20graden omhoog gericht. Alles op hand gezet, met een gemiddelde belichting, 5 foto's gemaakt en in CS3 aankaar geplakt.
                          Last edited by hjanssen; 11 juli 2007, 16:06.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke camera voor pano's

                            fout.....
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke camera voor pano's

                              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                              Was het niet zo dat je voor een perfecte panorama een speciale kop moest hebben?
                              Eentje die niet onder je toestel zit maar op het brandpunt van je lens?

                              Wel zelfgemaakt maar zoiets als dit

                              Greetz rich
                              Hi,

                              Ik heb al mijn pano's gemaakt en afgedrukt op een meter of meer met als enige hulpstuk een winkelhaak uit de gamma van 1 euro. ( Zo een brede, ijzeren met heel veel gaatjes in voorgeboord). Aangezien je dan niet veel kan verstellen, gebruik ik altijd een lens met een nodaal punt dat ongeveer onder de lensmount zit. PTgui zegt altijd dat er meer dan genoeg stitchpunten zijn.

                              DPaul.
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment

                              Working...
                              X