Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

    ik vond deze 2 lenzen op de site van konijnenberg.
    Nu was mijn vraag of je echt maar voor +/-150€ glas krijgt of dat deze lenzen eigenlijk toch betrekkelijk goed zijn voor hun prijs?

    Bedankt!





    Pentax FA J 75-300/4.5-5.6 AL Objectief met 58mm filterdiameter

    Lens Construction: 12 elements in 10 groups (one aspherical lens)
    Angle of View: 32 - 8.2 Degrees
    Diaphragm: Fully Automatic
    Minimum Aperture: F22 at 75mm, F38 at 300mm
    Metering: TTL open-aperture
    Minimum Focus Distance: 4.3 ft. (1.3m)
    Maximum Magnification: 0.3X
    Filter Diameter: 58mm
    Size: 2.7" x 4.6" (69 x 116mm)
    Weight: 13.6 oz. (385g) w/o hood, 15.0 oz. (425g) w/hood

    155€

    Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI
    135€

  • #2
    Re: Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

    Ik heb de beide objectieven nog niet op m'n toestel gehad, maar onder Pentaxians is ongeveer iedereen het erover eens dat de objectieven van de FAJ reeks zowat de minst goede zijn die Pentax maakte.

    Allicht kan je evengoed voor de Tamron gaan, al was het maar omdat je er iets dichterbij mee kan scherpstellen... Ik had zelf een Tamron 90-300, maar die is echt niet scherp volopen op 300mm. Ik vermoed dat deze twee in 't zelfde straatje ziek zullen zijn. Zolang je genog licht hebt en niet volopen moet fotograferen zal 't echter allemaal nog wel meevallen.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

      Zou een Tamron SP AF28-300/3.5-6.3 XR Di LD Aspherical (IF) Macro beter zijn als zo een 70-300 van tamron? zit toch een 200€ verschil in ...

      Comment


      • #4
        Re: Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

        Oorspronkelijk geplaatst door mattie Bekijk bericht
        Zou een Tamron SP AF28-300/3.5-6.3 XR Di LD Aspherical (IF) Macro beter zijn als zo een 70-300 van tamron? zit toch een 200€ verschil in ...
        Ik denk het niet, maar ook deze ken ik niet hoor.

        Het blijft echter allemaal erg relatief... Een beter en scherper objectief vinden is altijd wel mogelijk (tenzij je veel centjes op tafel legt, en dan nog), maar die verschillen worden zeker niet door iedereen bewust gezien...

        Mss kan je de betrokken objectieven gewoon eens gaan proberen bij Konijnenberg? Dan kan je ook andere dingen laten spelen, zoals hoe ze in je hand liggen en hoe ze aanvoelen...

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

          bedankt al voor de reactie,
          deze kwam ik ook nog tegen en wordt overal goed onthaalt...

          Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro

          kost eigenlijk ook maar 219€

          nu heb ik wel al een 18-55 dus dan zou deze er ook wel mee doorkunnen.
          Ik wil eigenlijk wat autosportfotografie willen doen, nu weet ik niet welke hier het best voor geschikt is...

          Comment


          • #6
            Re: Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

            Oorspronkelijk geplaatst door mattie Bekijk bericht
            bedankt al voor de reactie,
            deze kwam ik ook nog tegen en wordt overal goed onthaalt...

            Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro

            kost eigenlijk ook maar 219€

            nu heb ik wel al een 18-55 dus dan zou deze er ook wel mee doorkunnen.
            Ik wil eigenlijk wat autosportfotografie willen doen, nu weet ik niet welke hier het best voor geschikt is...
            Denk eens goed na of je die 300mm wel nodig hebt. De Pentax DA50-200 zit immers ook in die prijsklasse en is allicht optisch een stuk beter.

            Ik heb echt geen idee wat autosport vereist, maar ik veronderstel dat er een groot verschil is tss een zeepkar race of een grote prijs F1 of Parijs-Dakar?

            Langere brandpunten zullen je allicht toelaten verre actie dichterbij te halen, maar met korter bereik maar betere keuze van de positie (voor zover mogelijk) en onderwerpen kan je mss betere beelden maken? Trouwens, hoe dichterbij je actie haalt hoe moeilijker je ze zal kunnen volgen door het objectief hé.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

              Ik heb de Sigma 28-300 waar ik best tevreden mee ben. Zeer geschikt als reislens vanwege de groothoek. De AF is misschien wat traag en jaagt soms wel wat.
              Een andere zoomlens in dit bereik heb ik niet en kan bijgevolg niet vergelijken. Ik veronderstel dat de Tamrom vergelijkbare prestaties heeft.
              Een Canon en een paar bokaalglazen.

              Comment


              • #8
                Re: Pentax FA J 75-300 & Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

                Ik denk dat je met de Pentax 50 -200 zeker ook goed uit de voeten kan,
                op Dpreview is net een post lopende van iemand die met een K10D en de 50-200 mm autosportfoto's genomen heeft. Kijk maar naar het resultaat.

                Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                leo
                Pentax K10D

                Comment

                Working...
                X