Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe correct scherpstellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe correct scherpstellen?

    Persoonlijk vind ik dat mijn foto's de scherpte missen die ze zouden moeten hebben.
    Graag zou ik weten hoe ik nu eigenlijk een foto optimaal scherp kan krijgen.
    Wat is er eigenlijk het beste, manueel of automatisch scherpstellen?
    Ik draag soms een bril, vooral wanneer ik met de auto rij of wanneer ik TV kijk, dit omdat ik problemen heb met mijn verzicht. Is het beter dat ik met of zonder bril fotografeer? Een hoe stel ik de dioptrie van mijn zoeker correct af indien nodig.
    Ik zou het leuk vinden mocht iemand me een antwoord kunnen geven op mkijn vragen.

  • #2
    Re: Hoe correct scherpstellen?

    Hi,

    Het zou al helpen als we weten met welk materiaal je werkt.



    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Hoe correct scherpstellen?

      Op de symbolen in de zoeker scherpstellen met de dioptrie-instelling.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Hoe correct scherpstellen?

        Of je nu met of zonder bril fotografeert is minder relevant, alleen moet je er wel voor zorgen dat je de dioptrie van je zoeker afstelt naar de omstandigheden waarin ke fotografeert : indien met bril fotograferen, je dioptrie afstellen met bril dus.
        Dioptrie afstellen is vrij eenvoudig : je stelt scherp op een wolk of een boomtop en dan zie je naar de zwarte lijnen in je zoeker. Je stelt je dioptrie in zodanig dat die het scherpst mogelijk afgetekend tegen de lucht zijn.
        AF of MF : kwestie van voorkeur en lenzen. Macrofotografen gaan nogal eens over op MF.
        Als je goeie, snelle lenzen hebt vind ik het persoonlijk vergezocht om te gaan beweren dat je manueel sneller en zuiverder kunt scherpstellen dan je body. Telewerk gebeurt bij mij dus in hoofdzaak met AF, behalve uiteraard indien converters je AF uitschakelen.
        fotosite

        Comment

        Working...
        X