Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic TZ3 landschap vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic TZ3 landschap vraag

    heren en dames,

    Ik heb een tweetal vragen.
    De eerste:
    Als ik een landschap fotografeer dan moet ik mijn foto scherp stellen. Als ik dat op de lucht doe, dan wordt het landschap te donker, en als ik dat op het landschap doe, dan wordt de lucht te donker. Hoe kan ik dit oplossen? is dit een kwestie van handmatig een ISO waarde kiezen, of is het niet zo simpel? Ik heb hem nu meestal op automatisch staan.

    de tweede vraag:
    Dit is eigenlijk een specifieke TZ3 vraag. Het is mogelijk het toestel zo in te stellen, dat hij meerdere onderwerpen zoekt waar hij op focussed. Echter werkt dit voor geen ene meter. Stel ik heb twee mensen naast elkaar staan, dan zou hij volgens het boekje deze mooi moeten spoten, en er dus vierkantjes om heen moeten zetten. Echter pakt hij altijd de verkeerde ontwerpen. Wat is het nut dan van die functie? doe ik iets structureel verkeerd? Lijkt me zo niet echt een nuttige functie iig.

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    Joost

  • #2
    Re: Panasonic TZ3 landschap vraag

    Je eerste vraag heeft eigenlijk niks te maken met de scherpstelling maar met de belichtingsmethode. Als de lucht veel lichter is dan het landschap, beland je idd vaak met een overbelichte lucht of een onderbelicht landschap. Dit komt omdat de "dynamic range" overschreden is, dat ligt niet per sé aan je camera. Je kunt dit op verschillende manieren oplossen, softwarematig of met behulp van een verloopfilter.

    Op je tweede vraag kan ik niet goed antwoorden, m'n ouders kochten vandaag ook dit toestel, en ik kwam deze functie nog niet tegen in de handleiding. Als je twee personen naast elkaar hebt, kun je best gewoon in af-s focussen op één persoon, dan je compositie maken, en dan afdrukken.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment

    Working...
    X