Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke beeldkwaliteit en beeldformaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke beeldkwaliteit en beeldformaat

    Hallo,
    ik ben nieuw in de wereld van de digitale ( reflex) fotografie.
    Ik kocht mezelf een Nikon Dx40 + 18-70 lens.
    Welke beeldkwaliteit - beeldformaat stel ik best in?
    De bedoeling is niet om grote prints te maken, wel af en toe een uitsnede uit een foto.
    Ik sta nu ingesteld op Jpeg fijn en beeldformaat Middel 2896x1944, 5.6MP. ( kan ook nog Groot 3872x2592 10.0MP )

    De bestanden worden nu wel relatief groot. Hoe (in welk formaat) stuur ik ze na bewerking best door om te laten ontwikkelen. Ik zou werken met photoshop elements 5.0.

  • #2
    Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

    Hangt ervan af hoe groot je de foto's laat afdrukken.

    Voor een 15cm x 10cm zal het zoveel allemaal niet uitmaken.

    (Als je alleen maar 5,6MP gebruikt waarom heb je dan niet de D40 gekocht?)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

      Het meest logische is dat je camera gebruikt op het maximaal formaat en in de hoogste kwaliteit, je hebt je camera ook helemaal moeten betalen hé dus mag je dem ook helemaal gebruiken.

      Het je om een of ander reden een kleiner formaat nodig kan je dit probleemloos maken van de originele opname.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Het meest logische is dat je camera gebruikt op het maximaal formaat en in de hoogste kwaliteit, je hebt je camera ook helemaal moeten betalen hé dus mag je dem ook helemaal gebruiken.
        Dat is ook mijn gedacht se
        Voor een afdrukcentrale kan je kan ze nog altijd verkleinen met BDSizer niet?
        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
        debruri.be

        Comment


        • #5
          Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

          Hoe verklein ik de bestanden dan best? En naar welk formaat, om door te sturen en nog een goede 15/10 afdruk te krijgen?

          Comment


          • #6
            Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

            Oorspronkelijk geplaatst door stvabu Bekijk bericht
            Hoe verklein ik de bestanden dan best? En naar welk formaat, om door te sturen en nog een goede 15/10 afdruk te krijgen?
            Normaal wordt aangeraden om een bestand van minstens 300 dpi (puntjes per inch) door te sturen voor een goede afdruk.
            15cm = 5,9 inch -> 1770 pixels
            10cm = 3,93 inch -> 1179 pixels

            Ik heb zelf ook al foto's van 10 x 15cm laten afdrukken van 600 x 900 pixels, en die zien er toch ook goed uit. Wat minder dan 300 dpi kan dus meestal niet zoveel kwaad (ik heb een serie foto's van 30x40cm laten afdrukken voor een tentoonstelling, en die zijn ook niet groter dan 240dpi).
            Bij de meeste websites kan je trouwens direkt zien of de bestanden wel groot genoeg zijn (als alles goed is, dan zie je meestal een groen bolletje of vakje, bij een te klein bestand zal je een rode aanduiding zien).

            Je camera in een mindere beeldkwaliteit instellen dat kan ik niet aanraden, want als je dan toch eens een héél goede foto maakt, dan kan je die niet in het groot laten afdrukken. Stel dus de camera altijd in op het grootste formaat, en de beste kwaliteit. RAW is nog beter, maar dan heb je er achteraf wel meer werk aan (en dan zijn de bestanden nog heel wat groter).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

              Ergens gelezen in een tijdschrift om eenvoudig te rekenen: ongeveer 100pix per cm

              15cm x 10cm geeft dan 1500x1000
              30cm x 20cm geeft dan 3000x2000
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Ergens gelezen in een tijdschrift om eenvoudig te rekenen: ongeveer 100pix per cm

                15cm x 10cm geeft dan 1500x1000
                30cm x 20cm geeft dan 3000x2000
                Dat komt overeen met ongeveer 250 pixels per inch, en dat is ruim voldoende.
                Het is inderdaad veel gemakklijker om op die manier te rekenen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: welke beeldkwaliteit en beeldformaat

                  Gewoon op RAW zetten, dan kun je het meeste uit de foto's halen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X