Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

    Ik heb zopas (1week oud) de 4ooD en heb daarmee wat testjes gemaakt in AutoMode en mij valt op dat quasi alle foto's een stop onderbelicht lijken.
    Heb nu ff de test gedaan met m'n Canon A8o ernaast en die schiet die fotos wel goed naar mijn inziens,de indentieke shoots met de 4ooD (AutoMode) zijn steeds onderbelicht.
    Is dit een normaal verschijnsel of is dat een toestelfout ?

    Groet,
    Last edited by Floydian; 10 juli 2007, 19:36. Reden: gepastere topictitel
    Groet,

  • #2
    Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

    ik denk dat het een kwestie is van ermee te leren werken,kan je ni vegelijken met een gewone prosumer ,die regelt veel zelf ,bij een reflex moet je meer zelf doen ,mijn 1ste reflex heb ik terug naar de winkel gedaan ,kreeg er geen goede foto's uit ,toen ik van een vriend wat ben gaan leren,wist ik al vlug dat ik het was en niet de camera ,jaar later terug een spiegelreflex gekocht ,met nu superrezultaatjes.zet de camera zo vlug mogelijk uit ze'n automaat en leer zelf diafragma en sluitertijd bedienen,denk dat er niks aan de camera is ,als kan dat natuurlijk wel eens he ,

    groeten
    danny

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

      Oorspronkelijk geplaatst door danny24 Bekijk bericht
      ik denk dat het een kwestie is van ermee te leren werken
      Danny,ik vrees dat je wel es gelijk kan hebben,ik heb na 15 jaar terug de draad opgepikt van de fotografie,m'n laatste camera was de EOS6oo uit de jaren '80 (buiten de A8O voor wat familiekiekjes op Pc te krijgen)
      Maar ik dacht wel dat de AutoMode bij de 4ooD gelijk was aan die van de A8o,vroeger werkte ik ook steeds AV/TV maar denk met ouder te worden dat ik wat gemakzuchtig ben geworden ook.
      Ga straks zoals je zei ff wat uitproberen met de instellingen.
      Als dit waarschijnlijk gèèn camerafout is ben ik al blij.

      Groet,
      Eric
      Groet,

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

        Het zal ongetwijfeld een heel lekker gevoel geven om 400D met letters i.p.v. cijfers te schrijven. Het nadeel is dan wel dat niemand anders je posts kan vinden als hij of zij via Zoeken alles over de 400D wil weten. Nou wordt Zoeken niet door zo heel veel mensen gebruikt, maar toch.

        Als je zelf zou zoeken op 400D kun je lezen dat er al het een en ander over dat onderbelichten is geschreven, maar dan moet je natuurlijk niet zoeken op 4ooD (aaahh, lekker).
        Last edited by Leonidas; 7 juli 2007, 11:18.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Floydian Bekijk bericht
          Ik heb zopas (1week oud) de 4ooD en heb daarmee wat testjes gemaakt in AutoMode en mij valt op dat quasi alle foto's een stop onderbelicht lijken.
          Heb nu ff de test gedaan met m'n Canon A8o ernaast en die schiet die fotos wel goed naar mijn inziens,de indentieke shoots met de 4ooD (AutoMode) zijn steeds onderbelicht.
          Is dit een normaal verschijnsel of is dat een toestelfout ?

          Groet,

          Laat u hier niets wijsmaken ! Een ganse reeks 400D toestellen heeft wel degelijk een serieus onderbelichtingsprobleem .. de ongelukkige bezitters ervan (inclusief ikzelf) dienen constant +1/3 tot 2/3EV compensatie in te stellen en dan nog is de lichtmeting kompleet libertijns ! .. het fenomeen doet zich het ergste voor in de "green" mode ttz de vol-automatische mode .. (mode die ik zelf nooit gebruik maar de andere modes zijn niet beter ongeacht de instelling van het type belichtingsmeting ..)
          Op een aantal beter bezochte buitenlandse forums is deze onderbelichting zeer uitgebreid aan bod gekomen inclusief de antwoorden van "onwetenden" die stellen dat de gebruiker maar moet leren om met een spiegelreflex te werken ..
          De verschillende hersteldiensten van canon wereldwijd passen duidelijk een andere aanpak toe ttz sommigen herkennen het probleem en slagen er in het op te lossen anderen (zoals de BE-NL hersteldienst) bakken er absoluut niets van ..
          Via sommige hersteldiensten die wat klantvriendelijker zijn dan de ons bekende laten verstaan dat Canon het probleem herkent maar dat niet openlijk toegeeft. Het zou gaan om de "focussing screen & fresnel device incompatibility" met als gevolg een foute/onderschatte lichtmeting .. In een aantal toestellen zitten units die door 2 verschillende firmas gemaakt zijn met compatibiliteitsproblemen van dien. Canon zou??? dit probleem oplossen door in de firmware release 1.1.0 (die al in een reeks nieuwe cameras zit) een detectiemechanisme in te bouwen dat het type fresnel detecteert en dan een aangepaste correctie invoert ..
          Waar de waarheid zit en waar de speculatie weet ik niet ..
          Terug naar de winkel en een uitzoeken tot je een toestel hebt dat juist belicht is ookeen mogelijkheid, gezien de doorvloei van toestellen in belgie versus mogelijk aangelegde stocks schat ik uw kansen daar maar laag in, vooropgesteld dat je verkoper bereid is om al zijn toestellen uit te pakken !!
          Ik wacht ook af ...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Laat u hier niets wijsmaken ! Een ganse reeks 400D toestellen heeft wel degelijk een serieus onderbelichtingsprobleem ..
            De zoekfunctie wijst wel uit dat jij er dikwijls over begint, niet zozeer andere gebruikers. Dus 't kan jouw toestel zijn, maar dat hoeft daarom niet algemeen te zijn.
            En als je dpreview bedoelt, dat zijn hoofdzakelijk amerikanen, misschien wordt de 400d voor die markt wel in een andere fabriek of op een andere fabriekslijn gebouwd. 't Is maar dat mijn 400d er geen last van heeft.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

              Tja ik heb intussen zoals hierboven vermeld nu WEL (sorry Leonidas) de zoekfunctie eens goed gebruikt en zitten napluizen en het bedroeft me dat ik dat niet eerder heb gedaan.
              Komende van een jaren '7o FTB QL ,en een jaren '8o EOS6oo die voor mij perfect was dacht ik blindelings dat zo'n toestel als de 4ooD gewoon een evenzo zèèr goede koop zou geweest zijn,je kan natuurlijk steeds alles gaan aanpassen op divers gebied maar da's toch de bedoeling niet,ik zou hem niet gekocht hebben had ik dit geweten,weeral een dure les in elk geval !

              Wij vertrekken deze week op verlof en dat doet helaas een donker wolkje verschijnen op m'n vakantiegevoel


              Maar ik geef niet op en rommel er nog wat verder mee,binnendoen heeft weinig zin zo te lezen en een nw.kopen kan er met m'n Staatsloon niet zo direct af
              Toch spijtig,net nu ik dacht na zovele jaren fotografie-stilstand mijnerzijds mij wederom een toptoestel te hebben aangeschaft.
              Last edited by Floydian; 7 juli 2007, 10:29.
              Groet,

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                floydian, niet getreurd,
                nu je weet wat er mis mee is, is dat makkelijk op te lossen, toch?
                oké, het hoort niet, maar tot de firmware-update er in zit kun je
                toch wel uit de voeten

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                  Je zal ongetwijfeld veel hulp kunnen krijgen op dit forum om de steile leercurve van het begin wat aangenamer te maken. Misschien kan je wat info geven over de lens en de instellingen die je op respectievelijk de A80 en de 400D gebruikt hebt, dan is er een vergelijkingspunt. Als je al niet dezelfde lens op de twee toestellen gebruikt hebt ben je met appelen en citroenen bezig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                    post eens wat van die onderbelichte fotokes hé,dan kunnen wij dat ook eens zien hoe slecht ze zijn (liefst met exif nog in de foto

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                      Je zal ongetwijfeld veel hulp kunnen krijgen op dit forum om de steile leercurve van het begin wat aangenamer te maken. Misschien kan je wat info geven over de lens en de instellingen die je op respectievelijk de A80 en de 400D gebruikt hebt, dan is er een vergelijkingspunt. Als je al niet dezelfde lens op de twee toestellen gebruikt hebt ben je met appelen en citroenen bezig.
                      Ja gelijk heb je,ook wat mm zegt klopt,het is niet onoverkomelijk maar spijtig.
                      Op de 4ooD staat een oude EF AF 28-1O5USM 3,4/4,5 die ik nog met enkele andere EF's had liggen van bij mijn EOS6oo.
                      Ik heb getest met zowel die oude 28-1O5 als met de bijgekochte 4ooD-kitlens 18-55 en steeds viel mij dat op.
                      Ik gebruikte op beide toestellen de Idiot-proof instelling,nl. de groene FullAutoMode en dan merk je idd. steeds het verschil,de A8o compact foto's zijn onmiddelijk bruikbaar en de 4ooD's moet je bewerken.

                      Reden dat dit vervelend is dat wel ik kan leren leven met de aangepaste instellingen die ik moet doen,maar dat soms mijn vrouw er ook alleen op uit trekt naar muziekoptredens,campingtripjes bvb. en graag het voordeel dan heeft van er een tele op te zetten en toch enkel maar op FullAutoMode moet draaien omdat al die instellingen nu niet haar ding zijn.
                      Met m'n oude EOS6oo zette ze de schakelaar op Groen (FullAuto) en het was Ok,nu zovele jaren later is dat terug naar af dus om het zo te zeggen met een zo technologisch geavanceerder toestel en dat zit me niet lekker en m'n vrouw helemaal niet,begrijp je nu zowat het standpunt .

                      (Verder heb ik nog liggen: EF24mm/EF75-3ooUSM/5o-2oomm/28-1o5USM,maar dus allemaal oldies uit de 198o's)
                      Groet,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                        Je kunt het toestel in P-mode zetten en dan de belichting aanpassen (Av knop ingedrukt houden en met het scrollwieltje naar rechts draaien).
                        Dat is toch een semi-automatische mode.

                        ps. koop eens een nieuw toestenbord waarbij de 0 (nul) wel werkt dan hoef je niet steeds een o of O te gebruiken.
                        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                          ps. koop eens een nieuw toestenbord waarbij de 0 (nul) wel werkt dan hoef je niet steeds een o of O te gebruiken.
                          I Know maar met deze miskoop kan dat er niet meer af
                          Groet,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                            Hmm, ik was aan het overwegen een 400D te kopen, maar durf ik precies niet goed meer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                              400D is een goed toestel. Maar een vergelijk naar de oudere analoge camera's... zou je minimaal bij de 20D moeten beginnen denk ik.

                              Onderbelichting heb ik nog niet gezien bij mensen die hem hebben. (En dat kan je toch bijstellen ?... makkelijk ?)
                              Kannonier

                              Comment

                              Working...
                              X