Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jpg of tif???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jpg of tif???

    Ik had graag jullie mening gehoord over het opslaan van foto's in jpg of tif. Is het kwaliteitsverlies echt zo groot als ze schrijven in de boekskes bij het veelvuldig openen van jpg? Is het dan beter om alles in tif te bewaren? Hoe doen jullie het?
    Ik werk met een twee jaar oude mac ( 10.3) en het opslaan op cdrom in tiff duurt enorm lang. Ook ben ik de helft van mijn exif kwijt. Heb het al geprobeerd met converteren in photoshop elements4, DPP, Iphoto, Bridge...exif altijd volledig of gedeeltelijk kwijt. Is dat normaal?

  • #2
    Re: Jpg of tif???

    Uw jpg's verliezen enkel aan kwaliteit als je ze steeds gaat saven-bewerken-saven-bewerken-saven...
    Alsof je een fotokopij van een fotokopij van een fotokopij zal nemen ...
    En niet door ze te openen.
    ( gelukkig maar )
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Jpg of tif???

      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotobewerking - Algemeen).
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: Jpg of tif???

        Hoe doen jullie het?
        Heel veel weggooien!

        En wat ik bewaar, echt de moeite waard vind en dus waarschijnlijk :
        steeds gaat saven-bewerken-saven-bewerken-saven...
        ja, die bewaar ik wel in Tiff.
        ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
        Ook: DIGITAAL: Canon 20D

        Comment


        • #5
          Re: Jpg of tif???

          Ik converteer al m'n RAWS die ik nodig heb naar tiff. Saven als jpg resulteert altijd in compressie (zelfs op max kwaliteit), jpg is nu eenmaal lossy compression. Tiff daarentegen is lossless compression. Hoeveel je ook verandert aan je tiff, zal nooit minderen in kwaliteit (behalve als je daar zelf voor zorgt in je bewerkingsprogramma uiteraard). Telkens je de jpg opent en heropslaat, gaat die weer compressie uitvoeren.
          Wat doe ik: zeer veel schiften in de RAWS. En enkel diegene die ik nodig heb, converteren naar tiff. En een externe HD aanschaffen waar je al die tiffs op kwijt kan
          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
          Focaldesign

          Comment


          • #6
            Re: Jpg of tif???

            Faan schrijft:
            Oorspronkelijk geplaatst door Faan Bekijk bericht
            Telkens je de jpg opent en heropslaat, gaat die weer compressie uitvoeren.
            Lieven Lens schrijft:
            En niet door ze te openen.
            ( gelukkig maar )

            ?????

            Comment


            • #7
              Re: Jpg of tif???

              gewoon openen niet nee, maar het feit dat je de foto's initieel al opslaat onder jpg ipv tiff of raw brengt al kwaliteitsverlies met zich mee.
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

              Comment


              • #8
                Re: Jpg of tif???

                Oorspronkelijk geplaatst door Chasqui Bekijk bericht
                Faan schrijft:

                Lieven Lens schrijft:
                En niet door ze te openen.
                ( gelukkig maar )

                ?????
                Er wordt bedoeld dat de kwaliteit van uw foto in jpg enkel achteruit gaat wanneer je een bewerking uivoert en bewaard.
                Wat Lieven schrijft is dat de kwaliteit constant blijft ongeacht het aantal keer bekijken van de foto.

                Comment


                • #9
                  Re: Jpg of tif???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Faan Bekijk bericht
                  Ik converteer al m'n RAWS die ik nodig heb naar tiff. Saven als jpg resulteert altijd in compressie (zelfs op max kwaliteit), jpg is nu eenmaal lossy compression. Tiff daarentegen is lossless compression. Hoeveel je ook verandert aan je tiff, zal nooit minderen in kwaliteit (behalve als je daar zelf voor zorgt in je bewerkingsprogramma uiteraard). Telkens je de jpg opent en heropslaat, gaat die weer compressie uitvoeren.
                  Wat doe ik: zeer veel schiften in de RAWS. En enkel diegene die ik nodig heb, converteren naar tiff. En een externe HD aanschaffen waar je al die tiffs op kwijt kan
                  Opslaan is geen probleem, heb ruimte genoeg op mijn externe HD.
                  Ik schiet wel alles in jpeg en niet in Raw. DPP dat ze bij canon meegeven vind ik niet zo goed om RAW te bewerken en photoshop heb ik ( nog ) niet.
                  Ik heb een mac os 10.3 en de PS cs3 werkt daar niet op. Ik zoek al een tijdje een edu versie van de cs2 maar die zijn precies nergens meer te verkrijgen. ( op internet heb ik er wel gezien maar dan kon je alleen maar met creditkaart betalen en dat heb ik ook al niet).

                  Een nieuwe computer zou natuurlijk de oplossing zijn, maar dan moet ik wel eerst ergens een suikernonkel of tante vinden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jpg of tif???

                    Die Canon RAW software is toch niet te denderend. Nog niet gedacht aan Aperture, Lightroom of Capture One Pro om RAW te converteren?
                    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                    Focaldesign

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jpg of tif???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Faan Bekijk bericht
                      Die Canon RAW software is toch niet te denderend. Nog niet gedacht aan Aperture, Lightroom of Capture One Pro om RAW te converteren?
                      Lightroom heb je ook al een mac os 10.4 voor nodig, aperture heb ik ook al aan gedacht maar vind ook geen versie die op mijn 2 jaar oude mac draait.
                      Capture One Pro ken ik niet, ga direkt eens hun site zoeken.

                      Ik krijg daar echt de kriebels van dat ze die besturingsystemen en software altijd zo veranderen... Verbeteren ja, maar dat ze dan toch maken dat hun software op een oudere versie van mac ook nog werkt. ( trouwens 2 jaar vind ik helemaal niet oud).
                      Heb in de jaren ' 90 eens veel geld gegeven aan een photoshop en 3 jaar later op mijn toen nieuwe mac werkte die ook niet, kon niet geupdate worden en in de "classic" omgeving liep die constant vast.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jpg of tif???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Chasqui Bekijk bericht
                        Ik krijg daar echt de kriebels van dat ze die besturingsystemen en software altijd zo veranderen... Verbeteren ja, maar dat ze dan toch maken dat hun software op een oudere versie van mac ook nog werkt. ( trouwens 2 jaar vind ik helemaal niet oud).
                        Heb in de jaren ' 90 eens veel geld gegeven aan een photoshop en 3 jaar later op mijn toen nieuwe mac werkte die ook niet, kon niet geupdate worden en in de "classic" omgeving liep die constant vast.
                        nu niet overdrijven he. Je kan op je 2jaar oude mac perfect 10.4 draaien. Dit kost je de ronde som 129 euro verzending inbegrepen, wat ik echt niet extra duur vind voor de extra mogelijkheden en de snelheidswinst.
                        Met deze 10.4 kan je zonder probleem cs3 draaien.
                        Dus even eerst informeren eer je bijna nonsen zit te verkopen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jpg of tif???

                          _____
                          Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:55.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jpg of tif???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                            Even een correctie:
                            Geloof het of niet, maar door een jpeg gewoon te OPENEN en SLUITEN wordt er door de computer ook een herberekening gemaakt, en treedt er dus ook een - weliswaar héél minieme - compressie en dus kwaliteitsverlies op!

                            (Voor wie dit in twijfel trekt; ik heb dit geleerd van een beroepsfotograaf én docent aan het Syntra. Ik heb bewijzen gekregen met allerlei cijfer- en grafiekmateriaal tot mijn oren ervan tuitten. )
                            en of hij nu van Sintra is of het vaticaan, als hij dit beweerd zit hij ernaast.
                            aan de eigenlijke file veranderd er NIETS bij het openen. Indien hij gezegd heeft dat een JPG nooit 2 maal op dezelfde wijze geopend wordt klopt het wel. Door de berekening bij het decompreseren treden er steeds verschillen op op wat er op het scherm wordt afbeeld, maar dat veranderd niets aan de "l"en en "0"en van je file.
                            (anders zou het onmogelijk zijn om jpg's te openen vanaf een locked volume bvb CD of DVD)

                            "er bestaan leugens, erge leugens en grafieken,....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jpg of tif???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                              Even een correctie:
                              Geloof het of niet, maar door een jpeg gewoon te OPENEN en SLUITEN wordt er door de computer ook een herberekening gemaakt, en treedt er dus ook een - weliswaar héél minieme - compressie en dus kwaliteitsverlies op!
                              Met geloven kom je niet ver op een computer. Zolang je niet wegschrijft maar sluit zal er aan je bestand niets gewijzigd worden, rien, nichevo, nunca, niente, noppes, nul.
                              Syntra zal alvast niet blij zijn met zo'n beweringen van een docent.

                              Comment

                              Working...
                              X