Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag over macro

    Een tijd terug had ik een vraag over macrofotografie. Omdat ik er geen bevredigend antwoord op heb gekregen ben ik zo vrij ze opnieuw te stellen, temeer omdat ik denk dat dit iets is wat veel mensen zal interesseren.
    Ik ken de volgende manieren om een klein voorwerp groot weer te geven:
    1)een speciale macrolens (vergrootglas ?)
    2)een sterke telelens.
    3)de lens verder van de sensor zetten met een balg of tussenringen.
    4)een opsteeklens om de brandpuntsafstand van de bestaande lens te verkorten.
    5)met een zeer hoge resolutie fotograferen en sterk uitvergroten.
    Nu vraag ik mij af welke methode men moet verkiezen voor welke toepassing. In de fotoboeken van de nochthans rijkelijk voorziene gemeentebibliotheek kan ik het antwoord niet vinden.

  • #2
    Re: vraag over macro

    Ik denk dat je je vraag beter had gesteld in "ter zake", waarnaar een mod dit topic wel zal verplaatsen omdat er geen foto te zien is. (Check even de forumregels voor "fotodiscussie").

    Anyway, ik ga alvast even proberen te antwoorden op je vraag:

    1. Voor macrofoto's blijft een daarvoor specifiek geconstrueerde lens de beste, maar ook duurste oplossing. We spreken dan over lenzen die in staat zijn om 1:1 (1mm in werkelijkheid is 1mm op je sensor) of een grotere vergroting weer te geven.

    2. Een sterke telelens is zelden een macrolens. Je zal in staat zijn om verre objecten dichterbij te halen, maar niet met een macrovergroting van 1:1 of beter. Dat komt omdat je bij de meeste telelenzen niet voldoende dicht bij je onderwerp kan komen (omdat die lens niet zo dichtbij kan scherpstellen). Een canon 180mm bijvooorbeeld kan je wel als telelens gebruiken, maar is in essentie een macrolens. Wat als "telelens" aangeduid staat, is in principe geen macrolens.

    3 en 4. Een balg, tussenringen, een opzetlens, of een omgekeerde lens zijn allemaal goedkopere methoden om tot macro's te komen, maar omdat je zelf vanalles in elkaar bricoleert krijg je niet altijd de veelzijdigheid, stevigheid of lenskwaliteit van een daarvoor geconstrueerde macrolens. Wat niet wil zeggen dat je er geen indrukwekkende foto's mee kan maken natuurlijk.

    5. Met een hoge resolutie fotograferen en daarna een hoop wegsnijden om maar een stukje overhouden is een goeie methode om een grotere scherptediepte te krijgen op je onderwerp, dan je vaak met macrolenzen overhoudt. Desalniettemin bedrieg je er eigenlijk jezelf mee, want je degradeert je camera er in ernstige mate mee. Bovendien zal het vaak om een zulkdanig klein stukje van je frame gaan, dat er van een degelijke resolutie niet veel meer zal overschieten.

    Wil je je bezighouden met macrofotografie, dan is het boeiend om goedkoop aan de slag te gaan met tussenstukken of opzetstukken. Als de beperkingen je na verloop van tijd gaan storen, dan kan je een welbepaalde macrolens uitzoeken die aan je verwachtingen voldoet.

    Ik hoop dat je hier al wat mee bent. Er lopen er hier vast nog een hoop anderen rond die je nog beter zullen kunnen verderhelpen.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

    Comment


    • #3
      Re: vraag over macro

      Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
      5. Met een hoge resolutie fotograferen en daarna een hoop wegsnijden om maar een stukje overhouden is een goeie methode om een grotere scherptediepte te krijgen op je onderwerp, dan je vaak met macrolenzen overhoudt. Desalniettemin bedrieg je er eigenlijk jezelf mee, want je degradeert je camera er in ernstige mate mee. Bovendien zal het vaak om een zulkdanig klein stukje van je frame gaan, dat er van een degelijke resolutie niet veel meer zal overschieten.

      .
      Bedankt voor de heldere uitleg, maar bovenstaande begrijp ik niet goed.
      Als je met een toestel van, pak weg 12 Mpix, een foto kunt maken en hieruit een klein stukje halen dat op een redelijk formaat nog altijd een redelijke kwaliteit haalt, dan vind ik dat je fier mag zijn op je materiaal.

      Comment


      • #4
        Re: vraag over macro

        Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
        Als je met een toestel van, pak weg 12 Mpix, een foto kunt maken en hieruit een klein stukje halen dat op een redelijk formaat nog altijd een redelijke kwaliteit haalt, dan vind ik dat je fier mag zijn op je materiaal.
        Ik vind dat meer een noodoplossing dan een methode. Je gaat altijd consessies doen tav de kwaliteit. Ik probeer me even voor te stellen dat je pakweg een vlieg fotografeert met een reguliere—niet-macro—lens, dan ga je niet zomaar een extract uit je foto kunnen halen van de geïsoleerde vlieg met duidelijk de facetogen in beeld.
        Net zomin je met een crop uit een groothoekfoto een telefoto kan simuleren, zal je met een crop uit een telefoto een macro kunnen simuleren.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: vraag over macro

          Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
          Net zomin je met een crop uit een groothoekfoto een telefoto kan simuleren, zal je met een crop uit een telefoto een macro kunnen simuleren.
          Ik heb wat zitten experimenteren op dat gebied en ik moet je gelijk geven. De methode komt wel in de buurt maar de kwaliteit is eigenlijk net iets te laag om nog aanvaardbaar te zijn. Komt natuurlijk gedeeltelijk ook omdat we inmiddels al zo veel gewoon zijn.

          Comment


          • #6
            Re: vraag over macro

            Hey juppekes

            Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
            Bedankt voor de heldere uitleg, maar bovenstaande begrijp ik niet goed.
            Als je met een toestel van, pak weg 12 Mpix, een foto kunt maken en hieruit een klein stukje halen dat op een redelijk formaat nog altijd een redelijke kwaliteit haalt, dan vind ik dat je fier mag zijn op je materiaal.
            Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
            Ik vind dat meer een noodoplossing dan een methode. Je gaat altijd consessies doen tav de kwaliteit. Ik probeer me even voor te stellen dat je pakweg een vlieg fotografeert met een reguliere—niet-macro—lens, dan ga je niet zomaar een extract uit je foto kunnen halen van de geïsoleerde vlieg met duidelijk de facetogen in beeld.
            Net zomin je met een crop uit een groothoekfoto een telefoto kan simuleren, zal je met een crop uit een telefoto een macro kunnen simuleren.

            Wat jullie hier nu uitleggen is dit wat ik nu doe bij gebrek aan beter materiaal

            Maar ik vind dat mijn fotokes nog goed van kwaliteit zijn

            Der zijn soms fotokes dat ik 3/4 wegsmijt en toch nog een goeie scherpe kan posten

            Enkele voorbeelden

            Hey juppekes Gisteren wat geprobeerd met een hooiwagen Maar die beestjes zijn wel meer poten dan lijf :rolleyes::rolleyes: Dus kon ik het niet laten om die lange tentakels eraf te snijden :p:p:p Nieuwe crop Hopelijk krijg ik meer reactie dan op deze (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=167230) :o:o:o


            Hey juppekes Nog eentje van op mijn insektrijke compostbak :D:p


            Hey juppekes Nog eentje uit onze kompostbak :D:D Maar deze keer was hij aan het eten van een overrijpe kiwi :rolleyes::rolleyes: De rotte bananen van mijn vorige vlieg waren op :p:p


            Der zijn der nog meer als je zin hebt moe je maar eens gaan zien
            Bootjes

            Comment

            Working...
            X