Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MC Zenitar 16 /2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MC Zenitar 16 /2.8

    Na wat zoekwerk hier en elders blijkt weinig vindbaar over deze lens.
    Wie heeft er ervaring mee? Ik zou graag een exemplaar bemachtigen.

    Ok, het is een fisheye, maar op mijn 20D verwacht ik niet al teveel vervorming waardoor defishing me moet in staat stellen deftige groothoek (?mm) over te houden? Klopt dit.

    Er blijken twee versies te bestaan; de een heeft een handmatig diafragma, de ander heeft een automatisch diafragma? Klopt dit. Als ik het goed begrijp neemt enkel de laatste het diafragma van de camera over?

    gr
    Yannick
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

  • #2
    Re: MC Zenitar 16 /2.8

    Op het minolta forum heb ik er toch al een aantal goede reviews over gelezen.
    Zenit Zenitar 16mm F2.8 MC Fisheye A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens



    Hier is één van de goedkoopste plaatsen om eentje te bestellen denk ik.



    Maar ben zelf nog een beetje aan het twijfelen of ik er één zou bestellen.
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

    Comment


    • #3
      Re: MC Zenitar 16 /2.8

      Als je bereid bent om alles manueel te doen, heb je veel waar voor het weinige geld. Vol open is hij uiteraard soft in de hoeken maar hij wordt mooi scherp zodra je hem dichtknijpt.

      Je zet hem oneindig, je diafragma ergens tussen f11 en f22, je camera op Av en je bent vertrokken. Scherpstellen hoeft niet, alles is bij dat diafragma toch scherp.





      Comment


      • #4
        Re: MC Zenitar 16 /2.8

        Ik heb er eentje gehad voor Pentax en er erg veel plezier
        aan beleefd: relatief scherp en zeer contrastrijk

        Comment


        • #5
          Re: MC Zenitar 16 /2.8

          Vorig jaar heb ik er eentje in Moskou gekocht, een recente 2e hands zo goed als nieuw. Gekocht met de gedachte uitproberen en als ie niet bevalt weer verkopen. Dat laatste liet ik na een paar opname's al uit m'n hoofd. Het is een hele leuke lens die je met wat oefening heel goed kunt toepassen.
          De Zenitar wordt geleverd in 2 smaken, K bajonet en M42. De K-bajonet is alleen te gebruiken op een Pentax. Dan heb je een automatisch diafragma. De m42 versie is aan te passen naar alle andere merken camera's. Je verliest dan wel je automatisch diafragma, dat werkt alleen op een M42 camera.

          Comment


          • #6
            Re: MC Zenitar 16 /2.8

            Als je de hoek nog extremer wilt, neem dan de Peleng 8 mm. Ik zie dat hij tegenwoordig flink duurder is geworden dan een paar jaar geleden. Ik kocht hem voor 200 USD, de Zenitar voor nog geen 150 USD dacht ik.

            Comment


            • #7
              Re: MC Zenitar 16 /2.8

              Als je de lijnen recht zet wordt een 16mm fish een gewone 16mm; da's niet zo erg veel wijder dan een goedkope kitlens.
              Een Peleng krijg je niet rechtgetrokken, zelfs niet met crop1.6.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: MC Zenitar 16 /2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht
                Als je de hoek nog extremer wilt, neem dan de Peleng 8 mm. Ik zie dat hij tegenwoordig flink duurder is geworden dan een paar jaar geleden. Ik kocht hem voor 200 USD, de Zenitar voor nog geen 150 USD dacht ik.
                De prijs hangt een beetje van je leverancier af. Ter plekke kan die tot rond de 100 Euro dalen.

                Comment


                • #9
                  Re: MC Zenitar 16 /2.8

                  De Zenitar is mijn grootste breedhoek van het moment. De tonvervorming valt idd op APS-C behoorlijk mee, maar als je ze niet wil zien moet je toch omzichtig met je compositie omspringen.

                  Als je samples wil zien, moet je maar eens een search doen op het Pentax SLR Talk forum op dpreview.com. Daar lopen vele fans van dit kleinnood rond. Zelf heb ik momenteel helaas geen beelden met deze on-line staan.

                  Diafragma's f/11 of f/22 zou ik vermijden. De Zenitar is op z'n best tss f/5.6 en f/8. Scherptediepte heb je dan voldoende met dat korte brandpunt.

                  Het enige zwakke punt is dat de objectieven soms niet behoorlijk gecalibreerd worden geleverd, en sommige exemplaren niet op oneindig kunnen scherpstellen. Op het vermelde forum vind je echter de nodige instructies om dit erg snel en eenvoudig zelf recht te zetten. Ik deed het zelf en geloof me... een handige Harry ben ik zeker niet!!

                  Beste prijs zou normaal rond de 100 EUR moeten zitten. Probeer Victor op eBay eens (verkopernaam Zenitar): http://stores.benl.ebay.be/zenitar-store

                  hth, Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: MC Zenitar 16 /2.8

                    Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe.
                    Heb al wat bijgeleerd, zag al enkele sites die ik tot nu toe niet tegenkwam...
                    Mochten er nog relevante zaken zijn, geef maar door.

                    gr
                    Yannicks
                    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                    Comment


                    • #11
                      Re: MC Zenitar 16 /2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      Diafragma's f/11 of f/22 zou ik vermijden. De Zenitar is op z'n best tss f/5.6 en f/8. Scherptediepte heb je dan voldoende met dat korte brandpunt.
                      Eén opmerking hierbij nog. Om de scherptediepte te maximaliseren kan je best hyperfocaal scherpstellen. Dat wil zeggen op een fictief punt waarbij het scherptedieptegebied net tot oneindig gaat. Ik geloof dat dat voor f/8 rond de 1.2m is of ietsje verder. Test het ten gepaste tijde eens uit... Op oneindig scherstellen is geen goed idee hoor (tenzij je een slecht gecalibreerd exemplaar hebt ).

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment

                      Working...
                      X