Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoekzoom dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoekzoom dilemma

    Zoals de titel al aangeeft geraak ik er niet aan uit.

    Ik wil een echte "groothoek"zoom aanschaffen.
    Hiervoor heb ik zowel de Sigma 10-20mm EX DC F: 4.0-5.6 als de Sigma 12-24mm EX DG F: 4.5-5.6 op 't oog.
    Maar naar (beeld)kwaliteit toe, zijn er mensen die me op basis daarvan een bepaalde keuze kunnen motiveren?
    De Nikon AF-S DX 12-24mm F:4.0 G IF ED valt op 't eerste zicht uit de bood, omwille van het fameuze prijsverschil ten opzichte van de Sigma's. Of krijg je voor die extra euro's ook duidelijk extra kwaliteit/scherpte?

    Ik heb zelf Pbase al platgesurft, maar veel helpt dat niet, beide lenzen komen daar goed uit.

    Daarom graag wat gebruikerservaringen...

    Alvast bedankt voor de respons!

    MCD
    Last edited by MCD; 3 juli 2007, 22:04. Reden: foutje
    www.mattiaspletinckx.com
    Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

  • #2
    Re: Groothoekzoom dilemma

    Je vergeet een hele belangrijke... Tokina 12-24/4.0. Motivatie? Pak hem/haar maar een vast (en een vaste F4). Gr,
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

    Comment


    • #3
      Re: Groothoekzoom dilemma

      Ik kan je deze link aanbevelen voor (wat) meer informatie.

      Zelf heb ik eerst een Sigma 12-24mm gekocht op het moment dat de (dure) Nikon 12-24mm het enige alternatief was. Ik heb nooit enige spijt van die aankoop gehad. Deze Sigma is een full-frame lens vandaar dat de vertekening erg goed is (en voor zover nog nodig heel simpel met PS CS2/CS3 of PTLens te corrigeren). Ideaal dus voor architectuur of landschap. Het is wel een redelijk zwaar geval en er kunnen geen filters voorop gemonteerd worden.

      Omwille van de vaste f/4.0 (ik doe meer events binnen dan architectuur) en vooral omwille van het gewicht en de omvang (reiskit!) ben ik een jaartje geleden toch nog overgestapt naar de Nikon 12-24mm.
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • #4
        Re: Groothoekzoom dilemma

        Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
        Je vergeet een hele belangrijke... Tokina 12-24/4.0. Motivatie? Pak hem/haar maar een vast (en een vaste F4). Gr,
        Absoluut, een dijk van een lens.
        Een van de weinige lenzen die ik ken die zelfs op 12mm nauwelijks vertekenen, als je tenminste je camera recht houdt, prachtige kleurweergave en de weergave van wolken met die Tokina is subliem.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Groothoekzoom dilemma

          Hier staan enorm veel voorbeeld foto's,

          Recover Lightroom edits and camera settings from JPG files. Turn JPG files into Lightroom presets.
          Sony A-100, Sigma 10-20mm, 18-70mm kitlens, Sigma 70-300mm apo dg macro Sigma 105mm macro, Metz AF-1 D flitser

          Comment


          • #6
            Re: Groothoekzoom dilemma

            Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
            'k Zal m'n werk maken om de aangehaalde links eens grondig uit te pluizen, hopelijk brengt me dat nog een stap dichter bij m'n lensje.

            @Baloo : Jij hebt ze dus beiden gehad, de Sigma 12-24 en de Nikon 12-24. Naar architectuur (vooral buiten) en landschappen toe, zijn ze evenwaardig te noemen of toch net niet?
            Omdat je stelt dat je voor de Nikon ging omwille vd lichtsterkte (voor binnen) en het gewicht veronderstel ik dat ze voor de rest evenwaardig zijn?

            Greetz!
            MCD
            Last edited by MCD; 4 juli 2007, 07:15.
            www.mattiaspletinckx.com
            Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

            Comment


            • #7
              Re: Groothoekzoom dilemma

              De lage contrastscherpte van de Nikkor is beter, van alle lenzen in dat bereik is die ongetwijfeld het beste, maar het verschil is voor veel mensen te klein om het prijsverschil te rechtvaardigen.
              De Sigma 10-20 geeft een iets grotere beeldhoek en mooie kleuren, de Tokina staat ook goed bekend, zeker voor de prijs. De Sigma 10-20 is overigens ook bruikbaar op een D40.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Groothoekzoom dilemma

                Merci Spanjaart voor je bijdrage.

                Zoals je al vermeldde zal waarschijnlijk ook voor mij het verschil Nikon/"de rest" niet groot genoeg zijn om de extra honderden euro's neer te tellen.
                Als ik zie wat voor een resultaten met die andere lenzen al behaald kunnen worden...
                Na nog wat rondgesurft te hebben lijkt mijn voorkeur naar de sigma 10-20 te gaan, of ie bruikbaar is op een D40 maakt me niet zo uit, maar de extra groothoek, daar is het me eigenlijk om te doen. Hoe breder, hoe liever...
                Ik merk dat ik daar wel nood aan heb bij landschap/architectuur.
                Maar voor ik de knoop doorhak toch nog wat verder info vergaren (lees: rondsurfen)

                Greetz!
                MCD
                www.mattiaspletinckx.com
                Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoekzoom dilemma

                  Sommige antwoorden zijn niet alleen interessant voor de vraagsteller maar ook voor de velen die hier de topics afschuimen om informatie.
                  Het is een handige marketingzet van Nikon om de D40 uit te brengen zonder focus-motor, de enige vreemd merk lenzen die dan AF behouden zijn Sigma lenzen met HSM momenteel.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoekzoom dilemma

                    Volledig mee eens!
                    www.mattiaspletinckx.com
                    Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

                    Comment

                    Working...
                    X