Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D vs 1D MKIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D vs 1D MKIII

    Graag had ik wat reacties gezien van mensen die met zowel een 5D als een 1D MKIII al gewerkt hebben. Welke van deze twee vinden jullie dat de mooieste plaatjes kunnen leveren?

    UIteraard is een 5D meer geschikt voor landschappen en portrait (studio) fotografie, en een 1D voor Sport / action foto's. Deze verschillen opzij, welk van de twee toestellen lever volgens jullie het beste resultaat in "gewone" situaties waar je niet de 10 images/sec, ultra snelle autofocus, etc... nodig hebt.

    De MKIII heeft een hogere dynamic range volgens wat ik begrepen heb, zie je dit ook duidelijk in het resultaat welke deze twee toestellen afleveren?
    Canon met glas...

  • #2
    Re: 5D vs 1D MKIII

    Ik heb een 1D Mark II en een 5D in gebruik, door deze toestand ga ik niet upgraden naar de Mark III, alles is een compromis en ik heb het beste van twee werelden in huis. De Mark III heb ik in mijn pollen gehad op de Pro day's en natuurlijk is er in het begin de neiging van nieuw mooi en wa gaan we doen? Maar na enkele dagen is da over, en ga je de dingen zien zoals ze zijn.

    Ik ben bijzonder weg van de 5D, dat is nen hele bijzondere camera voor nen heel bijzondere prijs, en prijs-kwaliteit moeilijk te kloppen denk ik . Toch verdeel ik de taken tussen de twee body's, want het zijn wel degelijk twee verschillende toestellen, ook qua bediening.

    Verschil in beeldkwaliteit , voor twee mega meer of minder moet je niet upgraden, das al zeker, het grote verschil tussen een 1.3 en een Full Frame is zeker de dieptescherpte, en dat is heel snel dat je dat merkt in het gebruik . Qua optiek alles heeft baat bij goed glas, zo ook de 5D maar dat hoeft niet echt L glas te zijn, zo is mijn meest gebruikte lens op de 5D de EF 85mm f1.8, pracht van een lens voor een goeie 320 euro te koop.

    Waar wint de 1D reeks, vooral in de autofocus en de burst rate, maar weinigen hebben echt nood aan een rate van 10 pics per sec. De autofocus is duidelijk beter kan je niet omheen.

    Als besluit zou ik het zo stellen:

    Als budget totaal niet belangrijk is ook in combinatie met top glas ga dan voor de Mark III, je kan der nooit aan misdoen en je hebt dan ongeveer de beste Pro body van dit moment. En koop er een 5D bij .

    Is het budget een beetje van belang, en er is maar budget voor 1 camera en je hebt toch nood aan een 1 reeks kies dan voor een tweedehandse Mark II of Mark IIn, je gaat veel goedkoper zijn in body en in vergelijk niet echt veel missen t.o.v. de Mark III

    Als goedkoopste oplossing ga voor de 5D, je gaat alleen wat inleveren voor Autofocus en burst rate .


    Het plaatsen van beelden ven een van de drie camera's of zelfs van alle drie de camera's is totaal zinloos zolang je niet een oordeel kan vellen op een afdruk van laat ons zeggen A3 minimaal. Met een afmeting van 900 X 600 pixels is alles goed te krijgen.

    En daar komen we dan aan de postprocessing, want zelfs met de Top Pro Body's gaat post processing nog aan belangrijkheid winnen, en das iets dat je zelf moet doen en zelf moet leren.


    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: 5D vs 1D MKIII

      Jeff, dank je wel voor je response.

      Neem dat je geen van beide toestellen bezit, en dat je ofwel de 5D of de MKIII kan kiezen aan dezelfde prijs (uiteraard niet om ze daarna terug te verkopen ). Welke zou jij dan kiezen?

      Het is interessant om de verschillende meningen hier te lezen, ze verschillen enorm .
      Canon met glas...

      Comment


      • #4
        Re: 5D vs 1D MKIII

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Het plaatsen van beelden ven een van de drie camera's of zelfs van alle drie de camera's is totaal zinloos zolang je niet een oordeel kan vellen op een afdruk van laat ons zeggen A3 minimaal. Met een afmeting van 900 X 600 pixels is alles goed te krijgen.

        En daar komen we dan aan de postprocessing, want zelfs met de Top Pro Body's gaat post processing nog aan belangrijkheid winnen, en das iets dat je zelf moet doen en zelf moet leren.


        MVG, Jeff

        Met wat druk jij je foto's af, een epson? Gebruik je ook een speciaal ripprogramma ervoor?

        Postprocessing vraag: ik neem aan dat u alles in raw schiet, welke converter gebruik je dan, ik bedoel ook, welke is de beste?

        Mvg
        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

        Comment


        • #5
          Re: 5D vs 1D MKIII

          Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
          Met wat druk jij je foto's af, een epson? Gebruik je ook een speciaal ripprogramma ervoor?

          Postprocessing vraag: ik neem aan dat u alles in raw schiet, welke converter gebruik je dan, ik bedoel ook, welke is de beste?

          Mvg

          Opname: altijd RAW
          Conversie : Capture One
          Bewerking; Photoshop CS2
          Afdrukken: Qimage
          Printer: Epson stylus R 2400
          Paper: Ilford smooth Pearl voor kleur en Fibre Base gloss van Perma Jet voor zwart-wit

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: 5D vs 1D MKIII

            Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
            Jeff, dank je wel voor je response.

            Neem dat je geen van beide toestellen bezit, en dat je ofwel de 5D of de MKIII kan kiezen aan dezelfde prijs (uiteraard niet om ze daarna terug te verkopen ). Welke zou jij dan kiezen?

            Het is interessant om de verschillende meningen hier te lezen, ze verschillen enorm .

            Ja, dan ga je het element "prijs" der uit halen, wat een beetje (veel) een vertekend beeld gaat geven. Maar ik zou dan toch kiezen voor de Mark III
            wegens de meer universele inzetbaarheid, een 1.3 crop geeft je het beste van twee werelden, dat was in die tijd ook de reden dat ik mijn Mark II kocht.
            Er is dus in principe niks onmogelijk met een Mark III, de camera is overal inzetbaar maar heeft voordeel in sport-omgevingen.

            Mijn keuze is hier dan wegens de inzetbaarheid in het algemeen, de factor comfort komt hier niet ter sprake.

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: 5D vs 1D MKIII

              Dat is eerlijk gezegd ook wat ik denk. Met de 1.6 crop factor verlies je toch wel wat breedhoek, terwijl een fullframe dan weer wat last heeft van vignettering bij de meeste lenzen. De 1.3x crop is een beetje de "gouden middenweg", niet teveel breedhoek verliezen en toch enkel de "sweet spot" van de lens gebruiken.

              Als je het hebt over comfort veronderstel ik dat je het gewicht en de afmetingen van het toestel bedoeld, welke voor een MKIII natuurlijk hoger liggen. Langs de andere kant, voeg aan de 5D een grip toe, en je zit +- aan dezelfde afmetingen en gewicht als dat van een 1D. Met de 5D heb je natuurlijk wel de keuze met of zonder grip.

              Wat betreft bediening heb ik verstaan dat de MKIII meer naar de 5D gaat dan de vorige 1D modellen.
              Canon met glas...

              Comment


              • #8
                Re: 5D vs 1D MKIII

                Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
                Neem dat je geen van beide toestellen bezit, en dat je ofwel de 5D of de MKIII kan kiezen aan dezelfde prijs...
                Als de prijs hetzelfde was, en als de grootte en het gewicht ook hetzelfde was en als de 1DIII ook een 12,8 MP sensor had...
                dan zou de 1DIII duidelijk beter zijn dan de 5D.

                Ik wacht nog even af wat de opvolger van de 5D wordt.
                Ook 14 bit, met extra DR en met een 16 MP FF sensor ?

                Jan.

                Comment


                • #9
                  Re: 5D vs 1D MKIII

                  Een 5D beter voor landschappen??

                  Is het niet net zo dat door de FF de zijkanten van de foto niet scherp zijn ( en bij landschappen het meest opvalt?)

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5D vs 1D MKIII

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                    Een 5D beter voor landschappen??

                    Is het niet net zo dat door de FF de zijkanten van de foto niet scherp zijn ( en bij landschappen het meest opvalt?)
                    Met een goede lens en met het goede f-getal zijn de zijkanten van de fotos even scherp als het midden van de fotos.

                    De uiterste hoeken zijn moeilijker scherp te krijgen maar scherpe hoeken zijn minder belangrijk.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5D vs 1D MKIII

                      Ik ben tevreden over mijn keuze om de 1D MkIII te kopen, maar ik heb spijt dat ik mijn 5D heb moeten verkopen, want dat was ook een hele goeie camera. Mocht ik hem vandaag nog niet verkocht hebben, zou ik hem hebben gehouden, denk ik.

                      (om dan de rest van 't jaar ravioli of noodles te eten ofzo)

                      dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: 5D vs 1D MKIII

                        Ik lees hier veel lovende dingen over de autofocus van de III, maar toch. Ik heb al op verschillende plaatsen gelezen dat de autofocus van de III wel snel is, maar in 't algemeen ook sneller fout gaat focussen. Toch zeker als ze deze testen t.o.v. de II.
                        In hoeverre bemerken jullie hier last van, of is dit overroepen?
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #13
                          Re: 5D vs 1D MKIII

                          Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
                          Jeff, dank je wel voor je response.

                          Neem dat je geen van beide toestellen bezit, en dat je ofwel de 5D of de MKIII kan kiezen aan dezelfde prijs (uiteraard niet om ze daarna terug te verkopen ). Welke zou jij dan kiezen?

                          Het is interessant om de verschillende meningen hier te lezen, ze verschillen enorm .
                          Dave, bekijk zeker de 5d, is een tof toestel, je gaat in handling je 10d terugvinden. En Zoals Digipics zegt, je moet op de 5d niet noodzakelijk duur glas gebruiken, middenklasse gaat ook vrij goed ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 5D vs 1D MKIII

                            Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                            Ik lees hier veel lovende dingen over de autofocus van de III, maar toch. Ik heb al op verschillende plaatsen gelezen dat de autofocus van de III wel snel is, maar in 't algemeen ook sneller fout gaat focussen. Toch zeker als ze deze testen t.o.v. de II.
                            In hoeverre bemerken jullie hier last van, of is dit overroepen?
                            Is helemaal niet overroepen, indien je deze thread http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=164560 leest en de vele links die deze thread bevat volgt zal je vlug merken dat er iets verkeerd is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 5D vs 1D MKIII

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Ik ben tevreden over mijn keuze om de 1D MkIII te kopen, maar ik heb spijt dat ik mijn 5D heb moeten verkopen, want dat was ook een hele goeie camera. Mocht ik hem vandaag nog niet verkocht hebben, zou ik hem hebben gehouden, denk ik.

                              (om dan de rest van 't jaar ravioli of noodles te eten ofzo)

                              dave
                              Dave, Indien je de 5D nog zou hebben wanneer zou je dan de MKIII thuis laten om de 5D te gebruiken, en waarom? Zijn er zaken dat je mist op de MKIII die je wel had op de 5D?

                              Ik zal in ieder geval upgraden van mijn 10D, ik weet gewoon nog niet goed naar welk toestel ik zal gaan, maar ik kan me niet inbeelden dat ik nog naar de 10D zal grijpen wanneer ik mijn nieuw toestel heb.
                              Canon met glas...

                              Comment

                              Working...
                              X