Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe camera

    Hallo allemaal!

    Hier nog maar eens DE vraag: welke camera moet ik kiezen?

    Even wat uitleg:
    Ik reis heel graag en mijn huidig camera'tje - pentax optio S30 - heeft zijn diensten goed bewezen, maar nu wil ik wat 'meer'. Daarom start ik een september een beginnerscursus digitale fotografie.
    Omdat ik binnenkort op reis vertrek zou ik echter wel al graag een nieuwe camera kopen. Eentje waar ik me al in kan verdiepen (zonder té ingewikkeld te zijn) en die net iets meer kan dan mijn vorige.
    Deze uitleg ben ik gaan doen bij de dichtsbijzijnde fotgraaf en die raadde me volgende toestellen aan:

    -pansonic lumix FZ8of7 en de TZ3
    -fuji 5700

    Ik heb deze drie toestellen in mijn handen gehad en kan me er in vinden qua grootte, bediening, prijs ... maar, ik moet natuurlijk kiezen en dat is wat het zo moelijk maakt...
    Iemand die me hierbij kan helpen?

  • #2
    Re: nieuwe camera

    Heb zelf de Pana FZ7 en was er in het begin zéér tevreden over en er kwamen zeker mooie foto's uit. Maar al snel liep ik tegen de beperkingen aan tov een dslr (ruis, vertraging, scherptediepte, ...). Dus kort daarna ben ik overgstapt naar een digitale spiegelreflex (Pentax K100). Heb met de Panasonic nog wel leuke foto's genomen in Barcelona enkele weken geleden, vooral de Megazoom in combinatie met de beeldstabilisatie kunnen me nog steeds bekoren.

    Grtz
    Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe camera

      Mijn parcours is vergelijkbaar. Ben pas overgestapt van Fujifilm S5500 naar Pentax K100D.
      Een Canon en een paar bokaalglazen.

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe camera

        Bedankt voor jullie reacties!

        Ik heb al heel wat reviews gelezen en ze komen er alledrie goed uit...
        De FZ8 was de eerste camera die ik vast heb gehad en hij staat me zeker aan. Ik heb er een goed gevoel bij, ik denk dat ik hem wel 'aankan'. Ik ben het wel helemaal niet gewend om met een 'grote' camera rond te reizen, schrikt me een beetje af (weet het, klinkt waarschijnlijk dom) maar mits een goed tasje en mooie foto's, zal ik wel snel verkocht zijn!

        De TZ3 spreekt me aan omdat hij zo compact is en een goede zoom heeft, maar persoonlijk vind ik hem wel redelijk prijzig... ik lees ook op veel sites dat hij het niet goed doet met weinig licht?
        Iemand ervaring bij?
        Waarschijnlijk moet ik me dit met mijn huidige kennis helemaal niet afvragen, maar door al die reviews begint ne mens te twijfelen!

        FZ8 - FZ7 of TZ3
        Gewoon de knoop doorhakken?

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe camera

          Alle Pana's hebben ruis als de lichtomstandigheden minder worden. De ruis is gewoon niet onder controle te houden zelfs niet met ruisonderdrukking. Ik heb de FZ50, prachtige camera, megazoomlens, DSLR achtig, heel tevreden van, maar voor moeilijke omstandigheden, toch liever de K100D DSLR.

          De FZ7 is zowat de betere uit uw 3 pana's.
          De Fuji is dan weer beter in hogere ISOwaarden.
          Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe camera

            fz8 als je dan toch moet kiezen,

            of als je graag landschappen trekt kan je dan misschien de fz7 nemen met een groothoeklens erbij

            want beeldkwaliteit is toch bijna hetzelfde
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe camera

              De TZ3 zou ik al van het lijstje schrappen. Daar kun je weinig van leren omdat je bijna niets kunt instellen.
              Ik heb zelf de FZ7 en ben daar heel tevreden over. Alleen het schermpje heeft een veel te lage resolutie dus de FZ8 is een betere keuze.
              Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe camera

                Je fixeren op een 2.5 à 3" schermpje en denken dat je betere foto't gaat trekken met een camera, dit mag echt geen critera zijn.
                Een groot scherm is handig, een deftig beeld uit de camera halen is prior tegenover dat lcd scherm.
                Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                  De TZ3 zou ik al van het lijstje schrappen. Daar kun je weinig van leren omdat je bijna niets kunt instellen.
                  Absoluut, ik heb de vorige versie van deze cam, en die is enkel te gebruiken als point & shoot. Behalve de ISO, belichtingscompensatie, AF-mogelijkheden kan je haast niets zelf instellen. Om al een klein beetje feeling te krijgen met fotografie kies je best een toestel waar je o.a. ook sluitertijd en diafragma zelf kan instellen. Indien je nog geen digitale reflex wilt kopen, ben je idd beter af met pana F7/8 of fuji bridge camera's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe camera

                    misschien de nikon d40. is een compacte instapreflex waar ook manueel zeer mooie foto's mee te nemen zijn en kost nu (incl nikon rebate) € 410!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
                      Je fixeren op een 2.5 à 3" schermpje en denken dat je betere foto't gaat trekken met een camera, dit mag echt geen critera zijn.
                      Een groot scherm is handig, een deftig beeld uit de camera halen is prior tegenover dat lcd scherm.
                      Of het een 2.5" of 3" scherm is maakt inderdaad niet zoveel uit.
                      Maar de resolutie is wel belangrijk. Voor bv. macrofoto's is dit heel belangrijk omdat je exact moet kunnen zien waar de focus ligt.
                      Ook om foto's te controleren is de resolutie van belang.

                      De resolutie van het FZ7 schermpje is een armzalige 220x160. Die van de FZ8 is iets beter: 300x225. Als je iets wilt nakijken moet je toch al heel sterk inzoomen op het schermpje.
                      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                        Of het een 2.5" of 3" scherm is maakt inderdaad niet zoveel uit.
                        Maar de resolutie is wel belangrijk. Voor bv. macrofoto's is dit heel belangrijk omdat je exact moet kunnen zien waar de focus ligt.
                        Ook om foto's te controleren is de resolutie van belang.

                        De resolutie van het FZ7 schermpje is een armzalige 220x160. Die van de FZ8 is iets beter: 300x225. Als je iets wilt nakijken moet je toch al heel sterk inzoomen op het schermpje.
                        Idd beetje scherpstellen op een armzalig schermpje is moeilijk. Als je natuurlijk veel macrofotografie doet kan je ook beter uitkijken naar een hoger pana model, bvb fz50 of een DSLR met macrolens.
                        Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe camera

                          Ik vermoed dat mijn keuze zal gaan tussen de FZ8 en de S5700.
                          Ik ga overmorgen de laatste keer naar de winkel zodat ik ze nog eens kan vastpakken en dan beslis ik...

                          Ik denk dat het beide goede camera's zijn (dat blijkt uit reacties hier op het forum). Ik zal dus zeker geen verkeerde keuze maken door één van de twee te kiezen!

                          Bedankt voor jullie reacties!
                          Ik laat zeker weten welke het geworden is!

                          grtzzzzzz

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe camera

                            Wij hebben gisteren voor de echtgenoot (ondertussen ook door de fotografiemicrobe gebeten) een Panasonic FZ 8 besteld omwille van de Leica lens ;de sterke lichtkwaliteit op max zoom en de mogelijkheid tot RAW (vr de toekomst). Ondanks de meerprijs heeft de Fuji S 5700 het net niet gehaald . Groetjes G.
                            PS hopelijk hebben we de goede keuze gemaakt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe camera

                              Ik zit ook te twijfelen tussen de Panasonic FZ8 en de Fuji S5700. Is de meerprijs van de FZ8 de meerwaarde van 12x i.p.v. 10x optische zoom echt waard? Of heeft de FZ8 nog meer voordelen? Ik heb eigenlijk ook meteen een tweede accu nodig, dus dit maakt het extra duur.
                              Last edited by Apollo; 20 juli 2007, 15:10.

                              Comment

                              Working...
                              X