Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

    ik zoek een digitaal fototoestel,maar ik weet niet wat daar allemaal belangrijk bij is


    wat zou ik er mee willen doen.

    *ik zou veel willen inzoomen zonder kwalitieitsverlies(of weinig)
    vb.op een voetbal wedstrijd sta ik achter de goal en ik zou tot de andere goal willen inzoomen om mooie fotos te kunnen maken

    en ook nog natuurfotografie + fotos van mijn dieren

  • #2
    Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

    Het is misschien interessant om te weten wat je budget is...
    Met een echte compactcamera ga je er qua tele-bereik zeker niet komen.

    blijft over (afhankelijk van het budget en eventuele andere wensen)

    een bridgecamera genre sony DSC H7-H9 voor minder dan €500

    Voor een DSLR met 'n lens erbij met een vergelijkbare zoomcapaciteit zal je algauw de €1000 (of meer) kwijt zijn...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

    Comment


    • #3
      Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

      max €500

      maar minder mag ook

      Comment


      • #4
        Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

        probleem als je zo een grote tele gaat gebruiken(12x zoom) op vb een voetbalveld naar het andere doel met verschillende spelers erop , is dat je foto platgedrukt wordt, dit betekent dat het lijkt dat de spelers bijne allemaal naarst elkaar staan terwijl ze misschien 10 achter elkaar staan, begrijp je wat ik bedoel. hoe groter de telelens hoe minder diepte in de foto. zulke lenzen zijn goed om een geisoleerd onderwerp op de foto vastteleggen, een vogel ,een dier e.d denk aan dat verschijnsel.

        Comment


        • #5
          Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

          ik zou liever hebben dat je ook nog kan zien dat ze achter elkaar staan.
          wat heb je daar voor nodig ?

          en wat is er ook belangrijk voor actiefotos ?

          ik ben iemand die ook veel naar de koers en cross gaat gaan kijken.


          *voorlopig heb ik deze al gevonden
          FUJI FinePix S5700
          Last edited by aguro; 2 juli 2007, 19:20. Reden: iets vergeten typen

          Comment


          • #6
            Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

            Besef wel dat je voor 500€ aan veel compromissen gaat zitten hé. Scherp tot op de grootste zoomafstand is al moeilijk, en echt scherpe actiefoto's zitten er ook niet in. Foto's zoals in voetbaltijdschriften en dergelijke kan je gerust vergeten. Daarvoor heb je een paar duizend Euro nodig. 't Is maar om je een teleurstelling te besparen.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

              Oorspronkelijk geplaatst door Freddy56 Bekijk bericht
              probleem als je zo een grote tele gaat gebruiken(12x zoom) op vb een voetbalveld naar het andere doel met verschillende spelers erop , is dat je foto platgedrukt wordt, dit betekent dat het lijkt dat de spelers bijne allemaal naarst elkaar staan terwijl ze misschien 10 achter elkaar staan, begrijp je wat ik bedoel. hoe groter de telelens hoe minder diepte in de foto. zulke lenzen zijn goed om een geisoleerd onderwerp op de foto vastteleggen, een vogel ,een dier e.d denk aan dat verschijnsel.

              ??? Ik had een H1 en nu nog een H5 .. je fenomeen heb ik nooit gezien noch genoteerd .. zelfs niet bij (eq) 432mm .. maar de wetten van de optica zijn niet te omzeilen .. ook niet met een dSLR ..

              Comment


              • #8
                Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door aguro Bekijk bericht
                max €500

                maar minder mag ook

                Uw Budget is onvoldoende voor Uw Wensen !

                Je kan al moeilijk een lens vinden die in staat is je wensen te voldoen voor 500 Euro, laat staan dat er dan nog een body bij aan zit.
                Met een budget van 2500 Euro nieuw en wat minder tweedehands gaat het er helemaal anders uitzien.

                Sorry, maar voor 500 Euro zit je nooit op de eerste rij.


                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

                  misschien leg ik het verkeerd uit

                  vergelijk het met wielrennen op tv als je met sterke telelens van achter de aankomstlijn de aankomst ziet dan lijkt het een spannende spurt....vanuit de helikopter blijkt Tom Boonen echter 3 lengtes voor de tweede te zijn. Hoe groter de telelens hoe sterker dat vertekend beeld.

                  Neem een foto van een rij bomen met een normale brandpuntsafstand (50mm) op de foto staan de bomen op de afstand van elkaar zoals je ook met het blote oog ziet. Neem nu dezelfde foto met een 300mm de bomen lijken dichter bij elkaar te staan...hoewel die bomen niet kunnen gaan wandelen he.

                  Hoop dat dit misschien duidelijker is zoniet.....jammer

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

                    Ik wil proberen nog iets toe te voegen aan de uitleg van Freddy.
                    Bekijk de zaak eerst even andersom, een foto genomen met een lens met kleine brandpuntsafstand. Een foto van een gezicht bvb vertoont dan een geweldige neus en heel kleine oortjes. Als die persoon al een grote neus en kleine oortjes had dan wordt het nog veel erger. Met een telelens (=grote brandpuntsafstand) is het nu allemaal juist andersom.
                    Nog een voorbeeld: een rugbybal op het ronde gedeelte gefotografeerd. Van heel dichtbij lijkt het bijna een worst, op een bepaalde afstand is het precies een voetbal en nog veel verder weg ziet hij er uit als een platte schijf.
                    Met onze ogen zien wij dat ook zo maar omdat we weten dat iets ver of dichtbij is zetten onze hersenen dat om.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      Uw Budget is onvoldoende voor Uw Wensen !

                      Je kan al moeilijk een lens vinden die in staat is je wensen te voldoen voor 500 Euro, laat staan dat er dan nog een body bij aan zit.
                      Met een budget van 2500 Euro nieuw en wat minder tweedehands gaat het er helemaal anders uitzien.

                      Sorry, maar voor 500 Euro zit je nooit op de eerste rij.


                      MVG, Jeff
                      en als ik alleen actiefotos wil maken,kom ik dan toe?
                      anders wacht ik nog een maandje dan ligt mijn budet hoger.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

                        In het cross-seizoen ga ik regelmatig kijken en dan neem ik wat foto's met m'n K100D met de Tamron zoom erop, en die foto's vallen voor mij zeker mee, (tov mijn vroegere FZ7). Als er genoeg licht is wel te verstaan. Instap dslr met een 2e hands lens (Tamron heeft me €50 gekost) moet kunnen voor ong. €600 en dan neem je na wat oefenen (veel foto's nemen en er een paar goeie overhouden) toch wel 'toonbare' foto's, me dunkt.
                        Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

                        Comment


                        • #13
                          Re: hulp en raad voor een nieuw toestel(beginner

                          ben ik het helemaal mee eens, want zeker niet onbelangrijk bij actiefoto's is de reactiesnelheid van het toestel (bij veel licht geen probleem maar bij bewolking ....) en dan heb je echt wel een dsrl nodig en liefst met IS.
                          Last edited by Freddy56; 3 juli 2007, 13:15.

                          Comment

                          Working...
                          X