Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help - is dit stof op de sensor?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help - is dit stof op de sensor?




    Sinds vorig jaar zit ik verveeld met grijze vlekjes op mijn foto als ik lucht fotografeer. Tot ik thuiskwam van Koksijde en dit zag toen ik blauwe lucht trok en 2/3de van een stop onderbelichtte.


    Morgen dringend CCD laten kuisen of is er soms iets anders aan de hand met het toestel?


    Steven

  • #2
    Re: Help - is dit stof op de sensor?

    Dit is volgens mij duidelijk stof.
    Dit kan je proberen te verwijderen met ofwel
    1. Een blaaspeer
    2. Visibledust borstel
    3. Natte reiniging (vb Eclipse)

    Normaal zou dit het probleem moeten oplossen.

    Grtjes
    www.wildlifepixs.com

    Comment


    • #3
      Re: Help - is dit stof op de sensor?

      Looks like an Aeroplane to me, with some machinegun fire trying to bring it down.

      But yeah, you could say it's dust alright.

      Comment


      • #4
        Re: Help - is dit stof op de sensor?

        Met het diafragma zo ver dicht (f29 volgens de exif) zie je elk stofdeeltje dat er op de sensor ligt.

        Het is dus stof, je zal de sensor moeten reinigen.

        Ik gebruik daarvoor zelf een blaaspeer, maar meestal moet ik er daarna toch nog over met een Sensor-Swab + een paar druppeltjes Eclipse.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Help - is dit stof op de sensor?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Met het diafragma zo ver dicht (f29 volgens de exif) zie je elk stofdeeltje dat er op de sensor ligt.
          Daar heeft het diafragma toch niks mee te maken dacht ik. Als er nu stofjes in of op zijn lens zaten, dan zou je die beter zien met een gesloten diafragma. Of heb ik het mis?
          Last edited by kourni; 2 juli 2007, 23:16.

          Comment


          • #6
            Re: Help - is dit stof op de sensor?

            Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
            Daar heeft het diafragma toch niks mee te maken dacht ik. Als er nu stofjes in of op zijn lens zaten, dan zou je die beter zien met een gesloten diafragma. Of heb ik het mis?
            Zoals Black B@ndit terecht beweert gaat het hier wel om stofjes op de "sensor" en niet op de lens. En inderdaad die ga je vooral zien bij een kleine opening (groot diafragmagetal), maar niet met een gesloten diafragma als je dat al zou kunnen.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Help - is dit stof op de sensor?

              Bedankt allemaal voor jullie reactie, heb vandaag mijn CCD-sensor laten reinigen!

              Comment

              Working...
              X