Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extension tubes - hoe scherpstellen van de lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extension tubes - hoe scherpstellen van de lens

    'k Heb van 't weekend nog eens gespeeld met m'n extension tubes i.c.m. m'n 50mm. Nu bemerkte ik dat door het scherpstellen van het objectief te veranderen er niet veel veranderde wat betreft hoe groot/dicht ik kon komen bij iets. (dus best gewoon zelf vooruit-achteruit bewegen)

    Nu is m'n vraag: in welke stand van de scherpstelling krijg je de beste scherpte?
    - scherpstellen op dichtbij
    - scherpstellen op oneindig
    En is hier dan een reden voor?

    Alvast bedankt.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

  • #2
    Re: Extension tubes - hoe scherpstellen van de lens

    Ik zie dat je een Nikon hebt, dus waarschijnlijk ook de Nikkor50/1.8, en dan moet je eens goed kijken hoe die scherpstelt en dan zul je zien dat het niets uitmaakt in welke stand je de lens zet.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Extension tubes - hoe scherpstellen van de lens

      Hoezo?
      - dichtbij scherpstellen: de lens verlengd en ik kan wat dichter komen
      - oneindig scherpstellen: de lens verkort en ik moet wat verderaf gaan


      Moet er dan geen rekening gehouden worden met 't feit (allee, 'k heb dat hier eens gelezen op BD) dat 'n gewone lens geoptimaliseerd is om zo scherp/vervormingsvrij/...etc mogelijk te zijn tegenaan oneindig, en dat een macro lens geoptimaliseerd is voor zo dichtbij mogelijk ?
      Als dit waar is, brengen extension tubes dan geen verandering daarin? (aangezien je niet meer op oneindig kan scherpstellen)
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #4
        Re: Extension tubes - hoe scherpstellen van de lens

        Bij een 50/1.8 gaat al het glas bij scherpstellen heen en weer(het glas verschuift niet tov elkaar), dus gewoon de traditionele manier van scherpstellen als met een vergrootglas. Met ex. tubes doe het zelfde maar met veel grotere afstand, waarbij de 1 á 2 cm van de lens tube dan niet zoveel uitmaakt, je zou het kunnen gebruiken als fijn tuning van de ex.tube.

        Bij lenzen met IF kan het verhaal natuurlijk heel anders worden en kan het best zo zijn dat de hoogste kwaliteit op oneindig zit.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X