Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300 of 400mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300 of 400mm

    Welke kunnen jullie mij aanraden :

    EF 400mm F 5,6 L USM
    of
    EF 300mm F 4.0 L IS USM


    beiden gelijkaardig in prijs. ( +- 1250 euro)
    Laatste heeft wat minder mm maar is wel lichtsterker en heeft IS.

    Bedoeling van deze aankoop is vooral het huidig tekort aan mm's op airshows en sportevenementen te verminderen.
    Bij de 300mm kan ik eventueel nog m'n 1.4x Ext. gebruiken...
    Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
    Fuji : Fuji X10

  • #2
    Re: 300 of 400mm

    300mm is veel handiger en zal je beduidend meer gebruiken. Bovendien is f4 nog redelijk lichtsterk te noemen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: 300 of 400mm

      EF 300 mm F4 L IS USM.

      Reden:
      - "maar" F4: lichtsterk, geloof mij. Heb het zelf mogen ondervinden en voor "maar" F4 te zijn: chapeau.
      - indien je 300 mm nog te weinig zou vinden, kan je er een 1,4x converter op plaatsen die je dan totaal 420 mm geeft. Je verliest dan één stop.
      Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

      Comment


      • #4
        Re: 300 of 400mm

        Alles hangt er van af wat je er wilt mee gaan doen natuurlijk, als het voor vogelfotografie is dan zou ik eerder de 400 kiezen, wil je een flexibeler inzetbare lens dan is de 300 met extender waarschijnlijk de betere optie.
        Wat ik wel ervaren heb ( ik heb ze gehad ) dat is dat de 400 gewoon de scherpere lens is ( wat enigzins normaal is natuurlijk ) tov de 300+1.4 , ook qua AF snelheid is de 400 een pak beter. De 300+1.4 stop je best wat af, de 400 daarentegen is vol open vlijmscherp maar je hebt daarentegen geen IS...
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: 300 of 400mm

          300 mm 4 IS.
          Met een 30d wordt dit een 480 mm.Een 400 mm wordt een 640mm.Uit de hand schieten met deze brandpuntafstand wordt moeilijk.
          Extender 1.4 geeft nog behoorlijke resultaten.
          Zeer flexible lens.Scherp,verdraagt nog een crop in PS.
          Macro (??) vanaf 1.5 meter.400 mm minimum afstand 3.5 meter.
          Ik heb beide en mijn lieveling en meest gebruikte is de 300 f4 IS.
          De 400 mm is inderdaad ook een zeer scherpe lens,en indien je alleen deze lange brandpuntafstand nodig hebt,een goede keuze,maar minder all-round.

          Comment


          • #6
            Re: 300 of 400mm

            Het lijkt mij toch bijzonder moeilijk om met een lens met een groot en vast brandpuntafstand foto's te nemen op vliegshows.
            Ik ben in het weekend naar de vliegshow in Koksijde geweest en daar moest ik toch heel vaak uitzoomen met mijn 70-300mm om het vliegtuig in beeld te krijgen.
            Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

            Comment


            • #7
              Re: 300 of 400mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
              Het lijkt mij toch bijzonder moeilijk om met een lens met een groot en vast brandpuntafstand foto's te nemen op vliegshows.
              Ik ben in het weekend naar de vliegshow in Koksijde geweest en daar moest ik toch heel vaak uitzoomen met mijn 70-300mm om het vliegtuig in beeld te krijgen.
              Ik heb vorig jaar de Canon 400mm f/5.6 overgekocht van RDB en ik heb er zeker geen spijt van.
              400mm is ideaal voor op airshows. De mooiste actiemomenten spelen zich toch meestal ver af (vooral op airshows in België).
              Af en toe krijg ik het vliegtuig er wel 's niet helemaal op, op 400mm, maar dan ga ik voor de close up shots en dit kan ook zeer leuke resultaten opleveren.

              Ik kan je zeker de 400mm aanraden!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: 300 of 400mm

                Ik kan RDB enkel gelijk geven. Ik heb zelf die 400mm en dit is echt een uitstekende lens. Ik gebruik ze vooral voor natuurfotografie.
                Indertijd heb ik ook zitten twijfelen tussen de 300mm + 1,4TC of de 400mm. Uiteindelijk heb ik voor de 400mm gekozen en dit heb ik me nog geen moment beklaagd. Het is zelfs al mijn tweede exemplaar, de eerste werd gestolen.

                De lens presteert trouwens nog steeds goed met de 1,4TC, weliswaar moet er voldoende licht zijn en heb je geen autofocus meer op de 30D.
                Ze had misschien wel wat lichtsterker mogen zijn, als je 's morgens vroeg of 's avonds laat wil fotograferen dan denk je daar wel eens aan.
                En voor de doeleinden die ik ze gebruik kom ik meestal mm's te kort, maar daarvoor zijn we voor de 500mm aan het sparen
                Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                Comment


                • #9
                  Re: 300 of 400mm

                  ook de 400mm sinds zaterdag , de max van een lens
                  [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300 of 400mm

                    Waarom hebben jullie eigenlijk de 400mm gekozen en niet de 100-400mm IS?
                    Voor 200 euro extra lijkt me dat toch een betere koop, met een groter bereik en beeldstabilisatie.

                    Ik ben er nu toch ook over aan het denken om een ultrazoom te kopen.
                    De 70-300mm die ik nu heb is toch echt te weinig voor airshows.
                    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: 300 of 400mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                      Waarom hebben jullie eigenlijk de 400mm gekozen en niet de 100-400mm IS?
                      Voor 200 euro extra lijkt me dat toch een betere koop, met een groter bereik en beeldstabilisatie.

                      Ik ben er nu toch ook over aan het denken om een ultrazoom te kopen.
                      De 70-300mm die ik nu heb is toch echt te weinig voor airshows.
                      Simpel: omdat de algemene beeldkwaliteit van de 400L F5.6 en zelfs 300L F4 IS met 1.4x extender beter is dan de 100-400L IS, ook al staat hier dan ook het "L" predikaat bij.

                      Beeldkwaliteit: Prime lens altijd beter dan zoom
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 300 of 400mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                        Simpel: omdat de algemene beeldkwaliteit van de 400L F5.6 en zelfs 300L F4 IS met 1.4x extender beter is dan de 100-400L IS, ook al staat hier dan ook het "L" predikaat bij.

                        Beeldkwaliteit: Prime lens altijd beter dan zoom
                        is die beeldkwaliteit zoveel beter dat je de flexibiliteit van een telezoom niet mist?

                        ik bedoel maar : niet iedereen heeft 2 bodies en genoeg centen om naast de 400mm prime (die wel scherper is) nog eens een andere goeie lens te hebben voor dichterbij...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: 300 of 400mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                          is die beeldkwaliteit zoveel beter dat je de flexibiliteit van een telezoom niet mist?

                          ik bedoel maar : niet iedereen heeft 2 bodies en genoeg centen om naast de 400mm prime (die wel scherper is) nog eens een andere goeie lens te hebben voor dichterbij...
                          Flexibiliteit <-> beeldkwaliteit: dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken, met aan de ene kant de superzooms (genre 18-200mm) en aan de andere kant de prime lenzen.
                          Een goed compromis kan zijn om je te beperken tot 3-4x zooms.

                          Maar de starter van deze tread wenst duidelijk de beeldkwaliteit te laten primeren en voor dus voor een prime lens te kiezen.
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

                          Comment


                          • #14
                            Re: 300 of 400mm

                            Koop u maar nen 100-400 L . Prime is scherper ja, maar beperkt in gebruik. En als ge in RAW fotografeert haal je die scherpte perfect terug
                            Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                            http://www.racenews.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: 300 of 400mm

                              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                              Maar de starter van deze tread wenst duidelijk de beeldkwaliteit te laten primeren en voor dus voor een prime lens te kiezen.
                              Huh, waar staat dat

                              Als de lens primair voor airshows bedoeld is zou ik toch kiezen voor de 100-400. Deze is flexibeler dan een prime. Als het primair bedoeld is voor b.v. vogels zou ik voor een prime gaan. Het beste dan de 400mm.
                              Groeten,

                              Albert Jan

                              Website AJH
                              lidnummer: BD0371NL

                              Comment

                              Working...
                              X