Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vochtvlekje in lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vochtvlekje in lens

    Ik overweeg de aankoop van een tweedehands Nikkor lens. De verkoper weet te melden dat er een klein vochtvlekje in de lens zit. Volgens hem zie je daar niks van terug op de foto.

    Mijn vraag is hoe erg is dat Uiteraard hoe ik daar rekening mee met de bodhoogte. Is het vergelijkbaar met een stofje? Het is toch geen olie ofwater, heeft het iets met de coating te maken?
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

  • #2
    Re: vochtvlekje in lens

    Ik heb tweemaal voorgehad dat mijn 50 mm volzat met waterdamp, zo erg dat er geen foto's meer konden worden mee gemaakt, dat was verleden zomer nog het geval op de Vatnajökull-gletsjer. Ik heb de lens een dag of twee op de verwarmingsopening van de jeep laten liggen en alles was weer als vanouds.
    De eerste keer was nog erger, dat was het gevolg van een gulp kokend water van een geiser, aangezien het toen warm was heb ik lens en body laten uitdampen in de zon, zonder gevolgen

    Dus ik geloof niet meer in vochtvlekjes die blijven zitten, die vlek zal wel iets anders zijn

    PaulM

    Comment


    • #3
      Re: vochtvlekje in lens

      Heb je daar een foto van? Want het kan ook schimmel zijn (al ziet dat er wel anders uit dan een vochtvlek) of een diafragmaprobleem. Om welke lens gaat het eigenlijk?
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: vochtvlekje in lens

        Het gaat om een Nikkor 28-105mm. Nee ik heb er geen foto van, ja wel een foto maar daar kun je de vlek niet op zien.
        Maar als het schimmel is dan kan ik hem beter niet kopen
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

        Comment

        Working...
        X