Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfelende beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfelende beginner

    Ik ben serieus aan het overwegen om een DSLR aan te schaffen. Na wat rondneuzen en wat prijzen te vergelijken zal het waarschijnlijk een Canon 30D of een Canon 400D worden. In beide gevallen met de 18-55 kitlens.

    Momenteel neig ik meer naar de 30D omdat ik gelezen heb dat die grip beter is voor mensen met grote handen. Die van de 400D zou nogal smal zijn, waardoor grote handen er nogal krampachtig rond geplooid moeten worden. Dit is ook meteen de reden waarom ik de Sony A100 links laat liggen, die zou nog iets kleiner zijn dan de 400D. Maar misschien is de 400D met een BG-E3 battery grip wel beter handelbaar voor grote handen? Als ik meteen zo een BG-E3 koop, dan kom ik nog altijd iets goedkoper uit dan de 30D, zeker met die cashback actie op de 400D.

    Ik ga sowieso nog eens langs een winkel hier in de buurt om de 30D en de 400D eens vast te houden, maar misschien kunnen jullie nog andere argumenten geven waarom de 30D of de 400D een interessantere aankoop zou zijn.

    Ik heb ook gelezen dat de 18-55 kitlens van Canon niet echt supergoed is, maar volgens mij zal ik in het begin de kunst van de SLR-fotografie toch niet goed genoeg onder de knie hebben om hinder te ondervinden van de lens. Tegen dat ik het toestel en de techniek wat beter beheers, heb ik waarschijnlijk weer wat gespaard om een betere lens te kopen. Waarschijnlijk weet ik na een tijdje ook beter welke richting ik uit wil en dan kan ik meer een bepaalde lens (groothoek, macro, ...) kopen. Is dit een goede redenering of zijn er hier mensen die uit ervaring weten dat ik fout zit?

    Andere toestellen die ik overwogen heb de reden waarom ze niet mijn lijstje staan:
    • Nikon D40(x): te duur voor wat het is denk ik (vooral de 40x) en het beperkte lenzensysteem zint mij niet
    • Nikon D80: interessant, maar te duur vergeleken met de Canon 400D en 30D
    • Sony A100: eveneens interessant omwille van de IS, maar ik vrees dat die te klein gaan zijn

  • #2
    Re: Twijfelende beginner

    Beste,

    Ik kan maar 1 goede tip geven en dat is die toestellen eens vastnemen in de winkel. Voor mij viel bijv. de 400D direct af omdat hij niet goed in m'n handen ligt (maar dat is persoonlijk). Voor de rest vind ik dat je bij de vergelijking van de prijs tussen de 400D en de D80 wat moet opletten wat de combinatie met de kitlenzen betreft. De kitlens bij de D80 is al een betere lens (kijk maar eens naar de prijzen waaraan de lenzen apart verkocht worden en neem die lenzen eens vast...).

    Het volgende begrijp ik wel niet van je: "Sony A100: eveneens interessant omwille van de IS, maar ik vrees dat die te klein gaan zijn" Ik heb de A100 ook al vast gehad en die grip is volgens mij toch groter dan die van de 400D. De 30D heb ik nog niet vastgehad, maar ik denk dat die toch beter zal aanvoelen dan de 400D.

    Anyway nog veel plezier met je zoektocht

    Comment


    • #3
      Re: Twijfelende beginner

      Bedankt voor je reactie Mark.

      De reden dat ik vrees dat de Sony A100 te klein zal zijn, is dat al gelezen heb dat die grip nog kleiner is dan die van de Canon 400D. Nu is het wel zo dat al mijn ervaringen op het gebied van handling komen van wat ik al gelezen heb; ik heb nog nooit een DSLR toestel in mijn handen gehad.

      Daarom dat ik deze week ook eens naar de lokale camerashop ga om te kijken of hetgeen ik lees ook effectief geldt voor mij.

      Comment


      • #4
        Re: Twijfelende beginner

        A100 is zeker groter dan de 400D hoor.

        Ik heb de A100 en mijn schoonvader een 400D dus heb ze beiden al naast mekaar vastgehad.
        de A100 is veel makkelijker om vast te houden, maar op de 400D kan je een grip zetten waardoor die dan weer wat groter (maar ook zwaarder) wordt.
        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

        Comment


        • #5
          Re: Twijfelende beginner

          Hoi, ik heb ook lang getwijfelt om de 350D aan te kopen omdat hij te klein was voor mijn pollekes ... maar met de battery grip die ik erbij gekocht heb, ligt hij echt heel goed in de hand. En je hebt dan nog is het voordeel dat langer foto's kunt trekken zonder dat je batterijen op zijn en je hebt een extra knopje voor wanneer je vertikale foto's trekt.

          Dus als je hem is gaat vast houden is een winkel, dan moet je dit zeker doen met de battery grip erbij ...

          veel succes met je keuze.
          Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

          Comment


          • #6
            Re: Twijfelende beginner

            Mijn raad zou zijn om die 30D te kopen. Ik heb hier een 350D liggen te leen bovenop 30D en vind het jammer dat je dat keuzewiel niet hebt achteraan, diafragmeren moet je al een knop indrukken en aan een wiel draaien.
            De ergonomie is veel beter van de 30D.
            Koop misschien direkt ook een 50 mm 1.8, kost niet zoveel maar dan kan je ook eens een portetje binnen nemen.
            Website http://www.kristofpattyn.be

            a lotta canonstuff

            Comment


            • #7
              Re: Twijfelende beginner

              O ja je kan misschien ook nog even wachten, volgens de geruchten zou er op het einde van de maand een nieuw model in de alpha serie uitkomen ....

              A big press release will be sent out the 9th dealing with the new DSLR's coming out this year from...
              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
              like.no.other

              Comment


              • #8
                Re: Twijfelende beginner

                De aankoop zal sowieso pas voor in augustus zijn om financiële redenen. Maar ik informeer mij graag goed op voorhand.

                Dan zal ik Sony toch ook nog in de gaten houden, bedankt Grf.

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfelende beginner

                  Bij mij lag de Pentax K10D best in de hand, heeft 2 instelwieltjes en een uitstekende zoeker en shake reduction. Bovendien is de kitlens van Pentax een van de betere
                  Groetjes van tozumi

                  Bezoek hier mijn webstek

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfelende beginner

                    En hoe zit het eigenlijk met extra lenzen voor Pentax? Van Canon en Nikon weet ik dat er voldoende degelijke lenzen zijn van hun eigen merk, maar ook van bijvoorbeeld Sigma en Tamron. Is dat ook zo bij Pentax?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfelende beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                      En hoe zit het eigenlijk met extra lenzen voor Pentax? Van Canon en Nikon weet ik dat er voldoende degelijke lenzen zijn van hun eigen merk, maar ook van bijvoorbeeld Sigma en Tamron. Is dat ook zo bij Pentax?
                      De keuze is inderdaad niet zo uitgebreid als bij sommige andere merken. Maar of dit ook nodig is? Zeker met de komende lenzen (zoek roadmap pentax) is dit probleem voor een groot deel opgelost. En voor beginners is de kit met 18-55 en 50-200 zeker een aanrader (de telelens is voor zen prijs meer dan behoorlijk).
                      Voor lenzen niet van pentax zelf is het aanbod niet zo uitgebreid, maar de lenzen die algemeen bestempeld worden als goed zijn er toch wel in pentax-vatting

                      Maar laat je door niemand wat wijsmaken, ga ze eens bekijken en ga dan op je gevoel af, er is immers geen slechte keuze te maken (ze voldoen allemaal).
                      Maar dat de sony een nog kleinere grip zou hebben dan de 400D?? Ik vraag me af waar je dat haalt, want dit is zeker niet het geval
                      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfelende beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                        Maar dat de sony een nog kleinere grip zou hebben dan de 400D?? Ik vraag me af waar je dat haalt, want dit is zeker niet het geval
                        Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar het blijkt inderdaad niet te kloppen. In de bespreking van de 400D op DP Review heb ik volgende handige gif gevonden:

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfelende beginner

                          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                          Bij mij lag de Pentax K10D best in de hand, heeft 2 instelwieltjes en een uitstekende zoeker en shake reduction. Bovendien is de kitlens van Pentax een van de betere
                          Staat niet in je lijstje, maar zou het bovenstaande toch ook eens overwegen.
                          Gr,
                          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfelende beginner

                            Pentax met pannekoeklens (Pentax DA 40mm F 2,8 AL) is zeker een mooie optie. Ik zou nu geen 30d meer kopen. De 400d met grip lijkt me een heel goed begin.
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfelende beginner

                              Allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

                              Zaterdag ga ik waarschijnlijk eens naar een winkel in Hasselt in de hoop dat ik daar enkele toestellen kan vastnemen. Zoals het er nu naar uitziet, zal het gaan tussen de Canon EOS 400D, de Sony A100 en de Pentax K10D. In die volgorde.

                              Comment

                              Working...
                              X