Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

    Hallo,

    Na een aantal 'compactjes' een D40 gekocht begin dit jaar en ben hier Heel tevreden over. Alleen ben ik nu op een beperking gestoten die ik niet dacht tegen te komen.

    Mijn vriendin heeft regelmatig optredens in jeugdhuizen, kerstmarkten,...Allemaal donkere omgevingen waar 'sfeerfoto's' nodig zijn
    Maar met de standaard meegeleverde lens heb ik hier heeel veeel problemen mee.(18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX).

    Deze lens werkt echter prima bij normale omstandigheden bij mij en had daarom gedacht om voor de 'sfeerfoto's' een goedkopere lens aan te kopen:50mm f/1.8D AF Echter hierbij kan ik geen autofocus gebruiken.

    Hebben jullie hier ervaring mee? Gebruiken jullie deze lens manueel? Aangezien je hiermee niet zoemt veronderstel ik dat dit geen probleem is? Of zien jullie dit anders?

    Alvast bedankt,
    Dido

  • #2
    Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

    zoomen en scherpstellen zijn twee verschillende handelingen. Je kan ook perfect manueel scherp stellen met een zoomlens.

    Ik gebruik de 50mm lens met AF maar het is geen probleem om ze te gebruiken met MF.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

      hey Jepe,

      Dank je voor jou reply!
      dat manueel scherpstellen mogelijk is weet ik, maar de combinatie van manueel zoomen en scherpstellen lijken mij niet optimaal om 'moment' foto's te maken.

      Daarom eigenlijk de vraag of bij het manueel scherpstellen niet te veel tijd verloren gaat? Of dat je in de 'donkere' omgeving wel de betere scherp gestelde foto kan instellen? Naar deze ervaringen ben ik benieuwd, hopelijk nog meer toffe reacties

      Dido
      D40 18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX / 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

        Oorspronkelijk geplaatst door Dido Bekijk bericht
        hey Jepe,

        Dank je voor jou reply!
        dat manueel scherpstellen mogelijk is weet ik, maar de combinatie van manueel zoomen en scherpstellen lijken mij niet optimaal om 'moment' foto's te maken.
        Dat kun je ook niet doen met een 50/1.8, want het is geen zoomlens, dus je moet alleen scherpstellen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

          Zelf geef ik juist de voorkeur eraan om met vast brandpunt lenzen manueel scherp te stellen, hierdoor zoekt je camera niet voordurend en verlies je kostbare tijd. Met een lichtsterke lens zoals de 50mm gaat handmatig scherpstellen een stuk gemakelijker dan met een (lichtzwake) zoomlens. Daarnaast kun je het scherpstelsymbooltje (focus indicator) in de zoeker gebruiken om te bepalen of je juist hebt scherpgesteld. Een scherpstelmoter heb je naar mijn idee dan ook helemaal niet nodig bij deze lens.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

            Tintin,
            Op m'n D40 had ik ook graag geëxperimenteerd met een 50mm 1.8 maar hoe komt het dat je met een lichtsterke lens makkelijker kan scherpstellen dan met een lichtzwake (is dit door de geringe dof net niet moeilijker) ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
            Met een lichtsterke lens zoals de 50mm gaat handmatig scherpstellen een stuk gemakelijker dan met een (lichtzwake) zoomlens.
            En hoe weet de focus indicator of je juist hebt scherpgesteld ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
            Daarnaast kun je het scherpstelsymbooltje (focus indicator) in de zoeker gebruiken om te bepalen of je juist hebt scherpgesteld.
            Boony
            I would, if I could ...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

              beste Boony,

              Met een lichtsterke lens valt er meer licht door het objectief en is hierdoor het zoekerbeeld helderder waardoor je veel beter de details kunt zien en dus makelijker kunt scherpstellen bij weinig licht.

              Omdat de D40 en 50mm communiceren werkt als het goed is (heb het niet kunnen uittesten maar op mijn D70 werkt het) de scherpstelindicator wel. Er is sprake van elektronische overdracht van gegevens tussen het objectief en de camera.

              Bijkomend voordeel met een vastbrandpunt lens is dat de scherpstelslag van het objectief langer is dan een objectief dat specifiek bedoeld is voor autofocus, zoals bijvoorbeeld de 18-55 of 18-70 hierdoor kun je makelijker scherpstellen en zit je er minder snel naast.
              Last edited by Tintin; 1 juli 2007, 21:12.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
                Omdat de D40 en 50mm communiceren werkt als het goed is (heb het niet kunnen uittesten maar op mijn D70 werkt het) de scherpstelindicator wel.
                Je hebt inderdaad het groene lichtje in de zoeker ter bevestiging van de focus Te zien op nr 1 in de foto van bijgevoegde link (DPREVIEW)

                http://a.img-dpreview.com/reviews/Ni...finderdiag.jpg

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Je hebt inderdaad het groene lichtje in de zoeker ter bevestiging van de focus Te zien op nr 1 in de foto van bijgevoegde link (DPREVIEW)



                  MVG,
                  Yep, je krijgt dit lichtje als er een focus is, AF of MF maakt niet uit.
                  Het is natuurlijk aan jouw om te evalueren of de focus ligt waar jij hem juist wil
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                    Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                    Yep, je krijgt dit lichtje als er een focus is, AF of MF maakt niet uit.
                    Het is natuurlijk aan jouw om te evalueren of de focus ligt waar jij hem juist wil
                    Inderdaad En misschien is dit soms nog correcter dan wat de camera beslist wat in focus is

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dido Bekijk bericht
                      Hallo,

                      Na een aantal 'compactjes' een D40 gekocht begin dit jaar en ben hier Heel tevreden over. Alleen ben ik nu op een beperking gestoten die ik niet dacht tegen te komen.

                      Mijn vriendin heeft regelmatig optredens in jeugdhuizen, kerstmarkten,...Allemaal donkere omgevingen waar 'sfeerfoto's' nodig zijn
                      Maar met de standaard meegeleverde lens heb ik hier heeel veeel problemen mee.(18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX).

                      Deze lens werkt echter prima bij normale omstandigheden bij mij en had daarom gedacht om voor de 'sfeerfoto's' een goedkopere lens aan te kopen:50mm f/1.8D AF Echter hierbij kan ik geen autofocus gebruiken.

                      Hebben jullie hier ervaring mee? Gebruiken jullie deze lens manueel? Aangezien je hiermee niet zoemt veronderstel ik dat dit geen probleem is? Of zien jullie dit anders?

                      Alvast bedankt,
                      Dido
                      Ik heb dezelfde combinatie (D40, 18-55, 55-200VR) en heb ook de AF50mm1.8D.
                      Scherpstellen met het scherpstelpunt onderaan in de zoeker vind ik niet zo handig. Ik stel scherp "op zicht" met het matglas. Dit gaat prima. Voor "actie"foto's is het wat minder evident.

                      Wat ik echter nog vaker gebruik in lichtarme omstandigheden is de ISOknop. Tot ISO 800 kan je met de D40 zeer mooie foto's maken, ook in minder lichtsterke omstandigheden. Vooral met de 55-200. Deze is op 55mm lichtsterker dan de 18-55 en heeft bovendien de VR functie.
                      Fujifilm S5 pro, Nikon D40, Nikon D750, Fuji X-E2s, Fuji X-T1, Fuji X-T10

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                        foutje
                        Last edited by hjanssen; 2 juli 2007, 21:37.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
                          Zelf geef ik juist de voorkeur eraan om met vast brandpunt lenzen manueel scherp te stellen, hierdoor zoekt je camera niet voordurend en verlies je kostbare tijd.

                          Op mijn camera's zijn mijn 50 en 85 mm lenzen zo snel scherp, drukken -> scherp, daar kan ik nooit tegenop, de camera moet niet zoeken, ook lichtomstandigheden, waar het handmatig niet lukt, lukt het de camera wel. Ik moet wel zeggen de D200 doet het beter dan de D50.(donkerder).

                          Ik vind kijken naar de indicator en het onderwerp ook heel lastig, zeker als je scherpstelpunt rechtsboven gebruikt.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                            @hjanssen : 100% gelijk. Maar ik ben ook geen echte MF-expert.
                            Ik gebruik MF enkel bij macro als je het derde meeldraadje scherp wil en niet het tweede dat de AF gekozen had of als ik de lens een beetje moet helpen.


                            Als je MF wil (of moet) gebruiken bij echte actie, dan zit er weinig anders op dan op voorhand scherp te stellen op een vast onderwerp en foto's te nemen als je onderwerp in het zelfde scherpstelvlak komt. (prefocus)
                            Last edited by JePe; 3 juli 2007, 04:55.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D40 en een 50mm f/1.8D AF Nikkor

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Daarbij zijn de matglazen van DSLRs eigenlijk niet geschikt om echt mee scherpt te stellen. De oude matglazen of die van katteogen zijn hiervoor veel beter geschikt.
                              Hey Hjanssen,

                              Wat bedoel met onderstaande? Zijn dit externe glazen die je moet aankoppelen of refereer je naar de glazen die in de lens zitten?

                              Comment

                              Working...
                              X