Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoeklens op de 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke groothoeklens op de 5D

    Ik zou willen overgaan tot de aankoop van een grootkoek lens voor op de Canon 5D.
    Ik twijfel tussen de 17-40 4L of de 16-35 2.8L.
    Iemand ervaring met deze lenzen?
    Ook andere voorstellen zijn welkom.
    Welke ficheye presteerd er goen op de 5D want dit is ook nog een optie.
    Peter.
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

  • #2
    Re: Welke groothoeklens op de 5D

    Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
    Ik zou willen overgaan tot de aankoop van een grootkoek lens voor op de Canon 5D.
    Ik twijfel tussen de 17-40 4L of de 16-35 2.8L.
    Iemand ervaring met deze lenzen?
    Ook andere voorstellen zijn welkom.
    Welke ficheye presteerd er goen op de 5D want dit is ook nog een optie.
    Peter.
    de 17-40 en 16-35 zijn allebei super lenzen voor op de 5D

    het enigste dat je in overweging zou moeten nemen is ofdat je de f2.8 nodig hebt...(onder andere gezien het toch wel grote prijsverschil)
    zoniet, ga dan maar voor de 17-40, zoja, ga dan maar voor de 16-35
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Welke groothoeklens op de 5D

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      de 17-40 en 16-35 zijn allebei super lenzen voor op de 5D

      het enigste dat je in overweging zou moeten nemen is ofdat je de f2.8 nodig hebt...(onder andere gezien het toch wel grote prijsverschil)
      zoniet, ga dan maar voor de 17-40, zoja, ga dan maar voor de 16-35
      Meer zou ik er ook niet van kunnen maken. Bij de 17-40/4 krijg je in verhouding wel heel veel objectief voor z'n geld. Gr,
      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

      Comment


      • #4
        Re: Welke groothoeklens op de 5D

        Fisheye lenzen zijn meestal erg soft t.o.v een 17-40L of 16-35L. Enkel in het midden zijn ze nog echt scherp.
        Ze geven een speciaal vervormend effect wat bruikbaar is op een paar gelegenheden..maar in tegenstelling tot een gewone breedhoek ga je ze veel minder gebruiken. Als je graag nog breder wil gaan kan je een Canon ef14mm2.8L(enorm prijzig) of de Sigma 12-24mm ex proberen.Deze laatste is de breedste zoomlens bruikbaar op een 35mm fullframe. Gelijk welke breedhoek je wil aanschaffen ,op een 5D hebben ze allemaal softere beeldhoeken.

        De 17-40mm4.0 L en 16-35mm2.8L II zijn volgens mij zowat de beste opties die je kan vinden met goeie beeldkwaliteit(scherpte kleur contrast).
        Een 16-35mm2.8L I(oude model) is volgens een paar testen maar even goed dan de 17-40mm4.0L. Ze is enkel een stop sneller
        Last edited by RUPSELKOPKE; 1 juli 2007, 12:07.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Welke groothoeklens op de 5D

          De 16-35 is wat mij betreft een lens die op een 5D veel vignettering geeft en ook tonvorming. Eigenlijk een beetje teleurstelling. Ik heb ze dus niet meer.

          Ik heb nu o.a. een 35mmf1.4, en die is echt goed, eigenlijk een standaardlens op de 5D om achteraf nog een beetje manueel te kroppen.

          Moet het nog breder, dan gaat mijn 24-105 verder, maar dat verschil (24-35) is eigenlijk te verwaarlozen. Veel breder is de 15 fisheye.
          Ik begin toch terug naar lichtsterke primes te gaan ipv zooms en ik maak de "perfecte" uitsnijding wel op pc: van dit naar dit

          Ik gebruik ook DxO om een en ander te ontdoen van vervorming en andere lens foutjes. Eigenlijk laat ik soms de beslissing om een lens te kopen afhangen van de ondersteuning door DxO, maar da's een andere discussie.
          Last edited by Koen Bé; 1 juli 2007, 23:33.
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment


          • #6
            Re: Welke groothoeklens op de 5D

            Als je er iets voor over hebt zeker voor de 16-35 II gaan...
            Dit is een toplens tot in de hoeken.



            Op hun forum staat ook ergens een topic met bangelijke foto's van een waterval enzo, maar ik kan ze niet meer terugvinden.

            Ik ga hem één van de weken ook halen, eerst nog een beetje sparen
            Canon EOS 5D met 3KG glas
            https://reisforum.net

            Comment


            • #7
              Re: Welke groothoeklens op de 5D

              Ik heb ze ook allebei bekeken en ben voor de 17-40 gegaan. De meerprijs voor de 16-35 was het mij niet waard, maar ik heb de F2,8 niet nodig.
              BD0808BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke groothoeklens op de 5D

                Een grootkoek lens bestaat niet echt....
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                Comment


                • #9
                  Re: Welke groothoeklens op de 5D

                  Fisheye zou ik mee opletten.Geeft een zeer speciaal effect,maar je raakt er snel op uitgekeken.Je kunt natuurlijk defishen met software,maar wat er dan overschiet qua beeldhoek,is soms minder dan wat je bereikt met een 16-35 of 17-40.Dus wil je een courant bruikbare lens,laat de fish maar liggen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke groothoeklens op de 5D

                    Ik heb naast de 24-105 een Tokina 17mm gekocht, de eerste test zag er heel bruikbaar uit.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke groothoeklens op de 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
                      Ik zou willen overgaan tot de aankoop van een grootkoek lens voor op de Canon 5D.
                      Ik twijfel tussen de 17-40 4L of de 16-35 2.8L.
                      Iemand ervaring met deze lenzen?
                      Ik heb de 16-35L maar sinds ik de 24-105L heb komt die er niet meer op ...
                      Welke ficheye presteerd er goen op de 5D want dit is ook nog een optie.
                      Ik heb ooit de 2 Sigma's getest ... foto's vind je hier.
                      Alles wat 8 mm of 15 mm is werd met de Sigma's gemaakt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke groothoeklens op de 5D

                        Ik gebruik tot mijn grote tevredenheid de 17-40L op een 5D.
                        Ik vond het niet nodig om zoveel geld meer te spenderen aan 1 stop meer.
                        Want met deze lens gebruik toch meestal diafragma 11 of hoger...
                        How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                        Portfolio Website

                        Comment

                        Working...
                        X