Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

    Ik heb laatste tijd wat foto's geschoten met mijn sigma 28-135mm f3,8-5,6 macro op mijn Nikon D50. Wat mij opvalt is, als ik de lens op 28mm zet, geeft het schermpje van de D50 later aan dat de foto op 32mm geschoten is. Als ik hem op 135 mm zet geeft het schermpje later 123mm aan

    Wie weet hoe dit kan
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

  • #2
    Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

    google eens op cropfactor ..

    het heeft ermee te maken dat de afstanden die op je lens staan overeenkomen met een 35mm filmcamera , en niet met een cropcamera
    was iets met dat de sensor dieper naar achter zat dan op een filmcamera
    of kleiner was
    voor die reden moest je die afstanden in werkelijkheid x1.5 doen
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

    Comment


    • #3
      Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

      Denk je dat;??? 28 op een crop is toch 28*1.6=45 (afgerond dan) en 135*1.6=216 ??? Voor Nikon is dat misschien 1.5, maar toch nooit minder dan de lens.

      Comment


      • #4
        Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

        Ja maar mijn 50mm lens blijft 50mm op de info lcd van D50. Ik begrijp ook wel dat het in werkelijkheid 75mm kleinbeeldequivalent is. Mijn 28-80 AF-G lens doet ook niet vreemd op de D50, behalve dan dat ie een 42-120mm lens wordt.
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

        Comment


        • #5
          Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

          Dan lijkt me de communicatie met je Sigma 'overhoop' te liggen, contacten ??? (tja, ik zit op Canon, die zijn er toch ook nee ?)
          Last edited by Compumax; 30 juni 2007, 20:54. Reden: nikon<>canon bedenking

          Comment


          • #6
            Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

            .......................
            Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 15:54.

            Comment


            • #7
              Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

              Ik heb laatste tijd wat foto's geschoten met mijn sigma 28-135mm f3,8-5,6 macro op mijn Nikon D50. Wat mij opvalt is, als ik de lens op 28mm zet, geeft het schermpje van de D50 later aan dat de foto op 32mm geschoten is. Als ik hem op 135 mm zet geeft het schermpje later 123mm aan
              Dan nog maar gezwegen over welk brandpunt je in werkelijkheid hebt en als deze gegevens ook nog eens gebruikt worden om de communicatie met de TTL functie van je flits, daar worden ook bepaalde waarden gebruikt, om een correcte flitsoutput te hebben.
              Eigenlijk is dat allemaal een beetje normaal, Sigma/Tamron/Tokina enz. maken allemaal objectieven die zowel voor Nikon/Canon/Pentax enz. kunnen besteld worden, deze objectieven zijn qua glas identiek, maar hebben een andere vatting, en een of andere chip die de communicatie met je toestel verzorgd, deze toestellen hebben op hun beurt dan nog eens een verschillend formaat van ccd, en met de huidige electronica die in al deze toestellen steekt, zal het dan ook niet zo simpel zijn om dat allemaal op te volgen
              Zodat je dan ook meermaals hoort dat bepaalde lenzen binnen moeten om de firmware aan te passen (rechipen) wanneer er een nieuw toestel op de markt komt.
              Met merkeigen lenzen heb je al dat gepruts niet, dus ben ik er enkele jaren geleden van afgestapt om objectieven van een ander merk te gaan gebruiken, het kan best dat daar objectieven bijzijn die heel goede resultaten geven, maar er zal altijd wel iets zijn waar je minder tevreden mee bent, koop je niet merkeigen glas, dan is dat in 90% van de gevallen voor de prijs, maar zeg wat je wil, geen betere objectieven dan deze van het merk zelf, prutskitlensjes niet meegerekend natuurlijk.

              Comment


              • #8
                Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                Mijn 180mm macro geeft ook altijd 185mm aan hoor.
                Ook ik lig er niet van wakker

                Groetjes

                Joris

                Comment


                • #9
                  Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                  google eens op cropfactor ..

                  het heeft ermee te maken dat de afstanden die op je lens staan overeenkomen met een 35mm filmcamera
                  Kijk nog eens naar de getallen die de TS opgeeft. Een cropfactor die twee kanten uit werkt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Dan nog maar gezwegen over welk brandpunt je in werkelijkheid hebt en als deze gegevens ook nog eens gebruikt worden om de communicatie met de TTL functie van je flits, daar worden ook bepaalde waarden gebruikt, om een correcte flitsoutput te hebben.
                    Eigenlijk is dat allemaal een beetje normaal, Sigma/Tamron/Tokina enz. maken allemaal objectieven die zowel voor Nikon/Canon/Pentax enz. kunnen besteld worden, deze objectieven zijn qua glas identiek, maar hebben een andere vatting, en een of andere chip die de communicatie met je toestel verzorgd, deze toestellen hebben op hun beurt dan nog eens een verschillend formaat van ccd, en met de huidige electronica die in al deze toestellen steekt, zal het dan ook niet zo simpel zijn om dat allemaal op te volgen
                    Zodat je dan ook meermaals hoort dat bepaalde lenzen binnen moeten om de firmware aan te passen (rechipen) wanneer er een nieuw toestel op de markt komt.
                    Met merkeigen lenzen heb je al dat gepruts niet, dus ben ik er enkele jaren geleden van afgestapt om objectieven van een ander merk te gaan gebruiken, het kan best dat daar objectieven bijzijn die heel goede resultaten geven, maar er zal altijd wel iets zijn waar je minder tevreden mee bent, koop je niet merkeigen glas, dan is dat in 90% van de gevallen voor de prijs, maar zeg wat je wil, geen betere objectieven dan deze van het merk zelf, prutskitlensjes niet meegerekend natuurlijk.
                    Hier ben ik het nu eens helemaal mee eens !!
                    Er wordt hier zoveel gediscuteerd over de meerprijs van merkeigen objectieven. Dergelijke misinfomatie heb je dan. En is dit de meer prijs waard ???

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                      Ik heb laatste tijd wat foto's geschoten met mijn sigma 28-135mm f3,8-5,6 macro op mijn Nikon D50. Wat mij opvalt is, als ik de lens op 28mm zet, geeft het schermpje van de D50 later aan dat de foto op 32mm geschoten is. Als ik hem op 135 mm zet geeft het schermpje later 123mm aan

                      Wie weet hoe dit kan
                      Misschien is die Sigma in werkelijkheid een 32-123 ipv een 28-135 ?
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                        Misschien is die Sigma in werkelijkheid een 32-123 ipv een 28-135 ?
                        Daar zat ik dus ook aan te denken. Er is al eeuwen de menselijke gewoonte om maar iets te zeggen als dat beter uitkomt, ook fabrikanten van zoomobjectieven doen dat.
                        Zo geeft Nikon bv 18-135mm op voor de laatste kitlens die in werkelijkheid eerder tot 145mm zoomt. Maar als ze dat zeggen komt-ie weer te dicht bij de 18-200
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                          Is de oplossing hier nu al gegeven ? Ik weet zo'n lensje ergens staan voor een prijsje... Doen of niet ?
                          Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                          http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                          Comment


                          • #14
                            Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                            Wat maakt die brandpuntafstand eigenlijk uit. Het belangrijkste is toch dat je mooie foto's trekt!?
                            Flickr! :: Blog
                            Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

                            Comment


                            • #15
                              Re: D50 geeft andere brandspuntsafstand aan dan lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sunbeer Bekijk bericht
                              Wat maakt die brandpuntafstand eigenlijk uit. Het belangrijkste is toch dat je mooie foto's trekt!?

                              TTL? en belichting
                              Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                              http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                              Comment

                              Working...
                              X