Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backup strategie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backup strategie

    Allemaal,

    ik ben aan het zoeken hoe ik mijn foto's het best kan back-uppen. Momenteel maak ik een twee tal keer per jaar een backup op DVD. Maar dit begint me we tegen te steken (vergeet het wel eens en in het slechtste geval ben ik 6maanden fotoos kwijt).
    Ik zoek nu een nieuwe bij voorkeur automatische manier van backuppen.
    Bij voorkeur niet te duur, zorgt dat een harddisk crash geen problemen oplevert en ook dat onvrijwillig verwijderen van foto's kan opgevangen worden (wat je al eens pas een paar maanden later vaststelt). Momenteel zit ik aan ongeveer 2GB foto's per maand.

    Welke backup strategie gebruiken jullie?

    Walter
    Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

  • #2
    Re: Backup strategie

    Walter,

    Bij het downloaden van mijn foto's naar de PC wordt alles op een interne schijf geplaatst (RAID-5) en tegelijk wordt een kopie van de originele file op een externe harde schijf geplaatst. Op zich heb ik dus altijd een kopie van mijn originele.

    Bewerkingen op de interne harde schijf worden in sub folders weggeschreven. Deze interne schijf wordt weer dagelijks gebackupped naar een andere harde schijf via een file-sync. Dus op zich heb ik altijd een backup van alle originelen alsook een backup van de interne harde schijf.

    Idealiter zou je ook nog tussentijdse backups bij willen houden, maar dat doe ik dus niet. Zo'n tussentijdse backup wil zeggen dat je je backup schijf (bijv de dagelijkse backup schijf) rouleert zodat je meer dan 1 dag terug kunt mocht dat noodzakelijk zijn (zelf maanden als je het helemaal goed doet). Dit vond ik overbodig omdat ik toch altijd mijn originelen nog heb, dus hooguit dat ik eens een bewerking kwijt zou kunnen raken (nog niet gebeurd dus afkloppen) als ik vandaag een foto verknal waarbij de goede bewerking een paar dagen oud is (en dus weg is uit mijn roulatie). Aangezien ik tegenwoordig bijna niets meer bewerk vind ik dat niet zo belangrijk meer en het scheelt weer in handmatige acties.

    Op DVDs backup ik niet meer. Doordat dit tijdrovend was stelde ik dit steeds verder uit met als gevolg dat ik indertijd een ca 30% van mijn foto's ben kwijt geraakt. Toen ben ik dus op bovenstaande manier overgestapt en ik ben er zeer tevreden mee. Alles gaat geautomatiseerd en ik heb er geen omkijk naar.

    Comment


    • #3
      Re: Backup strategie

      Ik heb ooit deze tekst toegekregen van BD -lid MacTheKnife, ik vermoed wel dat hij het niet erg zal vinden om zijn tekst hier even neer te zetten. Er is sprake geweest om dit als tip te plaatsen maar door tijdsgebrek en andere werkzaamheden is het editorial team hier nog niet in geslaagd.

      Veilige back-ups maken van unieke data

      In onderstaande tekst probeer ik stap voor stap uit te leggen op welke manier je een super-veilige back-up kan maken van uiterst belangrijke data, zoals bvb. foto's.
      Deze werkwijze is het resultaat van jarenlange ondervinding. Niet alleen persoonlijk, maar ook van situaties die we al meegemaakt hebben bij klanten.

      1. Koop minstens 2 harde schijven

      Schaf je 2 degelijke harde schijven aan met voldoende capaciteit. Minstens 3 tot 4x de hoeveelheid foto’s die je hebt. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van je foto’s en de hoeveelheid foto’s die je fotografeert. Maar in de digitale wereld gaat het snel en een harde schijf is gauw vol...

      2. Formatteer je schijven volgens je gebruikte systeem

      Hiermee bedoel ik: voor Mac gebruik je een Mac-indeling, voor PC een PC-formaat.

      3. Kopieer je foto’s naar je harde schijven

      Al je data/foto’s kopieer je naar elke schijf, zodat beide schijven er volkomen identiek uitzien.
      Gebruik nooit een back-up programma dat comprimeert, maar zorg er voor dat je de foto’s en/of andere data gewoon kan zien als je de HD benadert.
      Zorg er zeker voor dat minstens 10% van je schijf vrij blijft.
      Vb.: een HD van 120 GB heeft, eens geformatteerd, een netto-capaciteit van ong. 110 GB. Ga in dit geval nooit over de 100 GB data.

      4. Regelmatig toevoegen

      Ook hier geldt de regel: hangt ervan af hoeveel je fotografeert. Bij sommigen is een tweemaandelijkse toevoeging misschien voldoende, bij andere wekelijks.
      In principe hanteer ikzelf volgende regel: van het moment dat je de geheugenkaart wist, dien je te back-uppen. Want als de geheugenkaart leeg is, heb je slechts één exemplaar op de HD van de computer staan. Als er dan iets met de computer gebeurt, ben je alles kwijt.
      Persoonlijk maak ik dagelijks een kloon van mijn interne HD. Op die manier heb ik steeds een (startklare) back-up. Zelfs als de geheugenkaart gewist is, heb ik nog een origineel (intern) en een kopie (extern).

      5. Herformatteren

      Een HD formatteer ik 2x per jaar grondig. D.w.z. alles op nullen zetten. Het heeft het voordeel dat je schijf volledig gewist wordt en vooral: ze wordt ondertussen getest op elke mogelijke plaats. Daarna plaats ik alle data terug.
      In dit geval kan een 3de schijf van pas komen, indien je niet alles op de interne schijf van de computer kan stockeren.

      6. Problemen met HD? Weg ermee!

      Als je de HD formatteert (of als je er data naartoe schrijft), kan ze soms rare geluiden maken. Het “tikken” is daar een gekend voorbeeld van. Doe in dit geval de HD onmiddellijk weg en schaf een nieuwe aan. Niets is zo erg voor back-ups als een onbetrouwbare schijf!

      7. Vervang regelmatig een HD

      Na enkele jaren gebruik, vervang je best je HD. Niet alleen om hardwarefouten voor te zijn, maar ook om een beetje mee te zijn met de nieuwste technieken qua hard- en software. Om de drie jaar één van de HD’s vervangen lijkt mij een goed gemiddelde. Waarschijnlijk zal die dan ook een grotere capaciteit moeten hebben.

      8. Bewaar op verschillende plaatsen

      Je HD’s bevinden zich op 2 verschillende plaatsen.
      Het zou moeten lukken dat het gebeurt, maar bij brand ben je dan nooit alles kwijt...

      Noot 1: andere media?

      Persoonlijk vind ik harde schijven de beste oplossing. Een HD kan inderdaad crashen, twee tegelijk is zo goed als onmogelijk en drie tegelijk is effectief onmogelijk.

      CD’s en DVD’s zijn niet veilig genoeg. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken, maar ik ben er bijna zeker van: als je er 100 schrijft zit er minstens eentje tussen dat niet leesbaar is. Daarbij komt de factor tijd. Momenteel heb ik 160 GB data. Als je dat op CD of DVD moet branden, daar is gewoon geen beginnen aan.

      Opicals zijn helemaal onbetrouwbaar. Worden ze trouwens nog gebruikt? Ik heb er in ieder geval véééél zien stuk gaan. Zowel de drives als de media.

      RAID vind ik absoluut niet veilig. Ik heb er al teveel data mee zien verloren gaan. Niet bij mij zelf (nooit persoonlijk gebruikt), wel bij klanten.
      Je hebt er wel nogal wat varianten in, en de ene zal wel veiliger zijn dan de andere, maar het is een te secuur evenwicht tussen soft- en hardware.

      Noot 2: persoonlijke situatie

      Ikzelf werk op volgende manier:
      Momenteel heb ik 160 GB aan foto’s die op 2 HD’s staan van 500 GB.
      De interne HD van 120 GB is gekloond naar een externe HD met dezelfde capaciteit. Hierop staan de foto’s waar ik mee bezig ben of die nog niet zo lang geleden gekopieerd werden van de geheugenkaart.

      MacTheKnife
      Last edited by Franciskine; 30 juni 2007, 14:31.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Backup strategie

        De uiteengezette aanpak is goed maar een harde schijf twee keer per jaar formatteren is volstrekt overbodig.

        Qua betrouwbaarheid: veel mensen geloven het niet maar harde schijven mogen dan wel magnetische dragers zijn, als ze gevrijwaard blijven van schokken, extreme temperatuursverschillen en magnetische invloeden zijn ze even betrouwbaar als CD's en DVD's.

        De betrouwbaarheid van een vaste schijf hangt denkt ik ook af van het bestandssysteem dat je gebruikt. FAT32 is een prehistorisch systeem dat ik voor dataopslag niet zou durven gebruiken, hoewel door het monopolie van Microsoft een soort standaardsysteem is geworden. Wie Linux- en Windows-systemen combineert in een netwerk, krijgt vaak zelfs de raad om voor schijven waarop gedeelde bestanden moeten komen, FAT te gebruiken, terwijl dit hopeloos verouderd is en duidelijk risico's inhoudt. Linux kan het NTFS-bestandssysteem van W2K, XP en Vista immers alleen maar lezen en niet schrijven... Bestandssystemen zoals ext3 en ReiserFS (Linux) zijn dankzij hun journalling-systeem waarschijnlijk de veiligste. Het veronderstelt uiteraard wel een PC waarop je Linux hebt draaien.

        Comment


        • #5
          Re: Backup strategie

          Goede backups maken en automatisch gaat volgens mij niet helemaal samen. Je kan dan een externe harddisk hebben die bijv. elke dag wordt geupdate, maar dat betekend ook dat deze aangesloten moet zijn. Dus als je om de één of andere reden een stroompiek krijgt, blikseminslag bijv. dan gaat die dus behalve door je pctje ook naar je hdd, dus heb je alsnog geen backup.
          Daarom heb ik hier een externe harddisk die ik regelmatig aansluit om handmatig een backup te draaien en vervolgens direct alle stekkers er weer uit haal. Volgens mij toch wat veiliger.

          Comment


          • #6
            Re: Backup strategie

            Welke toepassingen voor file synchronisatie en backup gebruiken jullie dan?

            Walter
            Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

            Comment


            • #7
              Re: Backup strategie

              Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
              Bij het downloaden van mijn foto's naar de PC wordt alles op een interne schijf geplaatst (RAID-5) en tegelijk wordt een kopie van de originele file op een externe harde schijf geplaatst. Op zich heb ik dus altijd een kopie van mijn originele.
              Raid-5; Ben je zeker? daarvoor moet je al meerdere (3 of meer) schijven in 1 raid set gebruiken.
              Welke hardware gebruik je daarvoor? Lijkt me niet direct toegankelijk voor de gemiddelde gebruiker.

              Walter
              Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

              Comment


              • #8
                Re: Backup strategie

                zelf ben ik aan het denken het volgende te doen:
                Mijn PC heef een 250 GB dataschijf: momenteel is hiervan een 70GB gebruikt.
                Ik koop me externe harde schijf van tss de 500 a 1 Terabyte. Die gebruik ik als backup in de zin dat ik een toepassing voortdurende de lokale schijf laat synchroniseren. Waarbij ik bij het synchroniseren het verwijderen van bestanden niet toelaat (om toevallig verwijderen van bestanden te kunnen negeren).
                Alleen weet ik niet zo goed welke toepassing ik dit synchroniseren kan laten doen.
                De externe schijf zet ik wel op het netwerk. USB vind ik wel maar niks (andere PC's moeten ook nog aan die gegevens externe schijf kunnen).
                Daarnaast denk ik sowieso dat ik nog om de zoveel tijd eens een DVD back ga maken en die bij mijn ouders ga achterlaten.
                Eigenlijk zoek ik ook nog een afstandsbediening om mijn router en die externe schijf aan en uit te kunnen schakelen. Dat die constant aan staan is niet nodig. De router en de schijf staan ook dicht bij de vaste PC.

                Walter
                Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

                Comment


                • #9
                  Re: Backup strategie

                  In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het opstarten en afsluiten van een PC (en de bijhorende schijven) het grootste risico. Apparaten verslijten nu eenmaal meer door op te starten dan door normaal gebruik.
                  Een manuele backup (naar dvd of externe harde schijf die dan alleen opsteart wordt) is dan ook imo de betere optie. De frequentie van die backup hangt dan weer af van de belangrijkheid van de data. (vb. boekhouding van een firma, dagelijks 's nachts, minstens op een externe hd in mirroring).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backup strategie

                    @frankonl: we hebben al vele data op HD's gered dankzij regelmatig en grondig formatteren... en vele zien verloren gaan door het niet te doen.

                    We werken enkel op Mac in HFS+. Van PC en Linux heb ik geen kaas gegeten...

                    @BartZ: ik doe altijd en alles manueel, nooit automatisch. Externe schijven zijn enkel verbonden op de moment van de back-up.
                    Nikon, Apple & Epson

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backup strategie

                      Je zegt: "we hebben al vele data op HD's gered dankzij regelmatig en grondig formatteren... en vele zien verloren gaan door het niet te doen" maar je voegt er gelijk aan toe: "we werken enkel op Mac in HFS+. Van PC en Linux heb ik geen kaas gegeten...". Als jullie bij die beperkte groep Apple-gebruikers zo veel data moeten recupereren omdat gebruikers hun schijf niet twee keer per jaar formatteren, dan heeft Apple een dik probleem.

                      In elk geval, als dit forum een afspiegeling is van de maatschappij (waar ik niet aan twijfel), zal de meerderheid hier (jammer genoeg) de een of andere Windows-versie gebruiken. De vraag blijft dus: welk bestandssysteem is het veiligste voor het opslaan van data? Het antwoord luidt waarschijnlijk NTFS.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backup strategie

                        Je zegt trouwens ook: "Persoonlijk vind ik harde schijven de beste oplossing. Een HD kan inderdaad crashen, twee tegelijk is zo goed als onmogelijk en drie tegelijk is effectief onmogelijk."

                        En iets verder: "RAID vind ik absoluut niet veilig. Ik heb er al teveel data mee zien verloren gaan".

                        Hmm, 't is het een of het andere he. RAID is gewoon een techniek om schijven te spiegelen (je kunt hem ook softwarematig simuleren). Als een harde schijf faalt, ligt dat doorgaans niet aan het RAID-systeem.

                        Maar je zegt het zelf: je werkt alleen met Mac. Hoe kun je je dan een oordeel vormen over RAID? Zo veel Mac-gebruikers zullen nu ook wel geen RAID-systeem in hun machine zitten hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Backup strategie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Walter- Bekijk bericht
                          Welke toepassingen voor file synchronisatie en backup gebruiken jullie dan?
                          Mijn foto's worden elke 6 uur gesynchroniseerd met SyncToy. Na een dag fotobewerking gaan de foto's ook nog naar twee externe HDs, dit gaat wel manueel. De dagelijkse backup (via Scheduled Tasks) van alle overige te bewaren bestanden (3GB) gaat gewoon via XCopy gevolgd door zippen waarbij het bestandsnaam de datum van de backup is. Dat wordt vervolgens over het netwerk op een andere PC gezet. Op A staan dus de backups van B (en C) en omgekeerd. Ik bewaar ongeveer de laatste 30 backups, de laatste dagen allemaal, vervolgens van de weken daarvoor om de andere dag en verder terug nog 1 per maand.

                          @frankonl, ik kan me in het meeste van wat je schrijft wel vinden maar je zou veel aan geloofwaardigheid winnen als je dat Microsoft-bashing achterwege zou laten. De meesten draaien nu eenmaal MS OS'en, so live with it. Dat ga jij niet veranderen door een beetje te gaan schoppen. De meeste problemen met HDs ontstaan trouwens in de hardware van de HD zelf en het bestandssysteem speelt nauwelijks een rol. Natuurlijk is NTFS beter dan FAT32.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Backup strategie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Mijn foto's worden elke 6 uur gesynchroniseerd met SyncToy. Na een dag fotobewerking gaan de foto's ook nog naar twee externe HDs, dit gaat wel manueel. De dagelijkse backup (via Scheduled Tasks) van alle overige te bewaren bestanden (3GB) gaat gewoon via XCopy gevolgd door zippen waarbij het bestandsnaam de datum van de backup is. Dat wordt vervolgens over het netwerk op een andere PC gezet. Op A staan dus de backups van B (en C) en omgekeerd. Ik bewaar ongeveer de laatste 30 backups, de laatste dagen allemaal, vervolgens van de weken daarvoor om de andere dag en verder terug nog 1 per maand.
                            Kijk, da's dus helemaal uit het boekje en de beste oplossing hier geschetst.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Backup strategie

                              Voor 50 € per jaar onbeperkte opslag van je foto's bij http://foto.telenet.be spijtig genoeg enkel jpg en geen RAW mogelijk.
                              Voordeel is dat je ook overal aan je foto's kan als je wil.
                              fotowebsite: www.edwinfoto.com
                              Lara's website: http://www.houdevelt.com
                              fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

                              Comment

                              Working...
                              X