Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij (macro)lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij (macro)lens

    Ben sinds korte tijd de eigenaar van een Canon 400d met 2 kitlenzen. Zou nu graag een macrolens willen bijkopen omdat het met de kitlenzen soms moeilijk gaat om alles mooi scherp te krijgen. Mijn keuze gaat momenteel tussen de volgende lenzen:

    Canon 2.8/60 EFS Macro USM
    Canon 2.8/100 EF Macro USM
    Sigma 2.8/105 EX Macro DG

    Heb ook nog even getwijfeld tussen de Sigma 2.8/150 EX DG HSM, maar denk dat deze een beetje te zwaar gaat zijn voor mij (polsblessure).

    Wat vinden jullie van bovenstaande lenzen? En is het mogelijk om hier foto's zonder statief mee te nemen of beter altijd met statief werken?
    http://Tacha.Fotopic.net
    Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Hulp bij (macro)lens

    Ik heb de Sigma 105mm ook pas gekocht en heb er dit en dit reeds mee gemaakt zonder statief.
    De 150mm is aanzienlijk zwaarder (bijna 1 kilo),
    maar naast dat feit maakt ook de brandpuntafstand van die lens het al moeilijker om uit de losse hand te schieten.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij (macro)lens

      Om je keuze nog 'n beetje moeilijker te maken...

      Er is ook nog de Tamron SP AF 90mm 2.8 Macro

      Indien je 'n vaste hand hebt, kan je het eventueel proberen, maar vaak, en zeker voor iemand die pas met macro begint, is 'n statief toch wel aangewezen. Bij de sigma 150mm, 180mm lijkt het bijna 'n must...
      Grtz, Tigra-Boy
      ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij (macro)lens

        Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
        Ik heb de Sigma 105mm ook pas gekocht en heb er dit en dit reeds mee gemaakt zonder statief.
        De 150mm is aanzienlijk zwaarder (bijna 1 kilo),
        maar naast dat feit maakt ook de brandpuntafstand van die lens het al moeilijker om uit de losse hand te schieten.
        Wauwh zeg! Die zijn ronduit knap! Sigma lijkt dus echt wel goed om te overwegen
        http://Tacha.Fotopic.net
        Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij (macro)lens

          Ik ben enkele maanden geleden begonnen met die 90mm Tamron.
          Met die lens (geleend van iemand van de fotoclub) mocht ik namelijk eens macro's proberen te maken.
          Al vrij snel maakte ik er deze en deze foto's mee.
          Omdat ik die lens niet eeuwig kon blijven lenen, en ik intussen toch serieus door de microbe gebeten was, heb ik de Sigma 105mm gekocht.
          Beide lenzen zijn aan mekaar gewaagd qua prestaties, maar waarom de Sigma 105 ???
          Omdat je met deze lens net een tikkeltje verder van je onderwerp kan blijven, en toch nog probleemloos uit de losse hand kan schieten.
          David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij (macro)lens

            Wauwh! Ook knap hoor! Bij mij is het vooral om bloemen te fotograferen, heel af en toe (maar de laatste tijd steeds meer en meer ) zit er al eens een libelle, bijtje, spin, kikkertje, ... tussen en dan is een beetje meer afstand soms wel gewenst! Daarom dat ik ook eerder voor een lens zou kiezen waar ik iets meer afstand kan bewaren!
            http://Tacha.Fotopic.net
            Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij (macro)lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Bengelke Bekijk bericht
              ... om alles mooi scherp te krijgen. ...
              Ik begrijp dat je macro opnames wil gaan maken, maar de kunst is wel om iets scherp te krijgen, en de rest dus lekker niet. Als je doel is om alles scherp te hebben, staan je enkele teleurstellingen te wachten.
              Zelf heb ik de canon 180mm en die geeft mooie resultaten tot 1:1 en voor kleiner heb ik nog een balgje liggen. Uiteindelijk vind ik in het (heel) kleine toch mijn ding zo niet. Een mooie scherpe foto in anders dit wel.
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij (macro)lens

                Ik begrijp de openingspost eigenlijk niet. Of je zegt:
                - ik heb twe kitlenzen maar die zijn niet zo scherp en ik wil iets beters
                of
                - ik wil aan macrofotografie gaan doen.

                In het eerste geval hoeft de lens geen macrolens te zijn en zoek je waarschijnlijk iets in ongeveer hetzelfde bereik als de kitlenzen. In het tweede geval hebben had je die opmerking over de kitlenzen en de scherpte net zo goed achterwege kunnen laten want je zoekt een aanvulling op en niet een vervanging van.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij (macro)lens

                  Ah, gaan we muggenziften? Ok... Ik zoek een aanvulling op mijn kitlenzen. Beter?

                  Ik vermelde de kitlenzen gewoon zodat jullie weten hoe ver ik sta in fotografie! Aan het begin dus...

                  Met ALLES mooi scherp bedoel ik het beestje zelf! Bij de kitlenzen krijg je al heel snel last van onscherpte bij het nemen van macro's! Je spinnetje staat er wel mooi op, maar niet scherp, dat is wat ik bedoel...
                  http://Tacha.Fotopic.net
                  Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij (macro)lens

                    Probeer eens de zoekfunctie. Deze vraag staat waarschijnlijk op nummer één in de top tien der meest gestelde vragen .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij (macro)lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bengelke Bekijk bericht
                      Ah, gaan we muggenziften?
                      Nee, maar voordat ik eventueel antwoord ga geven moet ik natuurlijk wel je precieze bedoeling weten.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bengelke Bekijk bericht
                      Met ALLES mooi scherp bedoel ik het beestje zelf! Bij de kitlenzen krijg je al heel snel last van onscherpte bij het nemen van macro's! Je spinnetje staat er wel mooi op, maar niet scherp, dat is wat ik bedoel...
                      Kitlenzen zijn ook helemaal niet bedoeld om daar opnamen van spinnetjes mee te maken en de vergroting is gewoon te klein om van macro te kunnen spreken.

                      Hou er rekening mee dat ALLES scherp bij macrofotografie ook een probleem gaat zijn omdat je te maken hebt met een heel kleine scherptediepte. Het is dan zaak de scherpte precies daar te leggen waar het moet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij (macro)lens

                        Die heb ik geprobeerd, is altijd het eerste wat ik doe voor ik hier post!

                        Ik wou gewoon weten of ik een goede keuze maakte voor mezelf! Vandaar de vraag of er zonder statief gewerkt kon worden, wanneer dit niet kon, dan is het voor mij al onmogelijk om met zo'n lens te werken, omdat het dan voor mij niet meer mogelijk is om mijn toestel op te heffen. Dankzij DG weet ik dat het nu mogelijk is om zonder statief te werken, dus zal het voor mij geen probleem zijn om met de lens te werken. dus bij deze: DG en Tigra-Boy, bedankt voor jullie hulp!
                        http://Tacha.Fotopic.net
                        Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp bij (macro)lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Hou er rekening mee dat ALLES scherp bij macrofotografie ook een probleem gaat zijn omdat je te maken hebt met een heel kleine scherptediepte. Het is dan zaak de scherpte precies daar te leggen waar het moet.
                          Dat weet ik, en dat is ook niet wat ik bedoel...
                          Dit is wat ik bedoel: http://tacha.fotopic.net/p42751041.html

                          Foto is genomen met een kitlens. Beestje staat er mooi op, maar (in mijn ogen) niet scherp. En dat is wat ik mis aan die kitlenzen! Je kan er mooie foto's mee maken, maar je mist scherpte. Hoe goed je ook scherpstelt, welke instellingen je ook gebruikt, er zit niks van scherpte in die foto's. En dat is wat ik bedoel!
                          http://Tacha.Fotopic.net
                          Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp bij (macro)lens

                            Foto is inderdaad nogal flou. Het probleem is dat je met een 'bol' onderwerp zit. Als je scherpstelt op de verticale vlek op de rug van de spin, wordt de ganse spin onscherp. Ik denk niet dat er iets aan je lens scheelt. Probeer eens met dezelfde lens, op F16...
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp bij (macro)lens

                              Dan ligt het aan mij wil je zeggen Zal je me niet horen ontkennen... Heb het bij de meeste van mijn foto's... Meestal is het onderwerp wel scherp, maar niet zo scherp als ik jullie foto's zie...

                              Om nog een voorbeeld te geven: http://tacha.fotopic.net/p42751043.html
                              Onderwerp staat er (in mijn ogen) mooi op, maar helemaal niet zo scherp als de foto's die ik hier zie passeren
                              http://Tacha.Fotopic.net
                              Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

                              Comment

                              Working...
                              X