Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

    hey,
    waarschijnlijk een heel domme vraag, maar ik wil op zeker spelen.

    Hoe reinig je het best de buitenkant van je lens, het glas?
    Mag dit met zo van die doekjes waarmee je een bril of pc-scherm reinigt?

    Thx voor jullie advies!
    grts
    >> CaNon 30D - 17/85mm USM - 50mm 1.4II - Peleng Fish Eye 8mm - 430ex <<

  • #2
    Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

    Ik gebruik altijd een droog microvezeldoekje dat na gebruik in 'n kokertje wordt weggestoken.
    Soms even op de lens ademen als ie te vuil is, of blaaspeertje gebruiken om bv zand weg te blazen.

    Beter geen doekjes gebruiken waar een of andere vloeistof inzit.

    (je had ook even de zoekfunctie kunnen gebruiken, zijn al talloze topics over geweest)
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

    Comment


    • #3
      Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

      Absolute aanrader en sedert jaren mijn vast gerief: de Hama lenspen.
      Normale winkelprijs: 10 euro
      Borsteltje aan de ene kant en een zachte vilt aan de andere kant. Je kan er de hardnekkigste vlekjes mee wegkrijgen zonder gevaar voor krassen of beschadiging.

      http://www.amazon.de/Hama-00005604-L.../dp/B00006JALB
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

        Het grote probleem is dat er een klein vlekje opzit die ik zeker niet zal wegkrijgen met een microvezeldoekje, denk ik.
        Tis precies een soort kleine regenspat.
        >> CaNon 30D - 17/85mm USM - 50mm 1.4II - Peleng Fish Eye 8mm - 430ex <<

        Comment


        • #5
          Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

          Ik stel voor, eerst los vuil wegblazen met peertje en dan een lenspen gebruiken.
          Groetjes Steco

          Comment


          • #6
            Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

            Ademen en propere zakdoek gebruiken . . . goedkoop, doeltreffend en onschadelijk . . . Fotograaf die 30 jaar in het vak zit vertelde me dat hij het ook altijd op deze manier deed . . . nooit problemen gehad.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

              ok thanks voor jullie info
              straks na het werk ga ik aan het kuisen
              >> CaNon 30D - 17/85mm USM - 50mm 1.4II - Peleng Fish Eye 8mm - 430ex <<

              Comment


              • #8
                Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Ademen en propere zakdoek gebruiken . . . goedkoop, doeltreffend en onschadelijk . . . Fotograaf die 30 jaar in het vak zit vertelde me dat hij het ook altijd op deze manier deed . . . nooit problemen gehad.
                Hier idem dito !!
                Zie wel dat je een zakdoek gebruikt die al een aantal keer gewassen is, die geeft zo goed als geen vezels meer af.
                (Zie dat die zakdoek überhaupt gewassen is )

                Comment


                • #9
                  Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

                  Het grote probleem is dat er een klein vlekje opzit die ik zeker niet zal wegkrijgen met een microvezeldoekje, denk ik.
                  Tis precies een soort kleine regenspat.
                  Ik zou zeggen afblijven, dat komt wel meer voor, het is gewoon een klein plekje in de opgedampte coating, dat krijg je er toch niet uit, en het kan bovendien geen kwaad

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

                    Euh daarbij een vraagske
                    Ze hebben me wijsgemaakt dat ge daar nie mag aankomen zodat ge de coating nie kan beschadigen.

                    Ik gebruikte op mijn kleine compactcamera zo een brillendoekje van instanet.
                    en dat mag je blijkbaar niet doen voor de coating laag.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens onderhoud: reinigen glas buitenkant

                      Beste is met de adem en een microvezeldoekje !

                      Slechtste wat je kan doen is brillen-reinig-doekjes. Voor een goeie bril en een goeie lens zijn deze doekjes echt niet goed. Ze zijn te weinig fijn gecoat en na een tijdje kun je hele fijne krassen zien, op je lens en op je bril.
                      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                      Comment

                      Working...
                      X