Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's digitaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's digitaliseren

    Elk zijnen goeienavond,

    Wie van jullie heeft ervaring met het digitaliseren van bestaande fotoprints (je weet wel, degene die je in je handen kan nemen en doorgeven )?
    Bedoeling is om deze foto's (evt. via negatieven) relatief eenvoudig en (met de nadruk op) goedkoop op te slaan op computer.

    Heb dit jaren geleden eens geprobeerd met een compact-digitaaltje, maar de genomen effort woog niet op tegen het resultaat, abominabel...

    Groeten,
    Guy
    Canon EOS400d - EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens e.a.
    Homepagina : https://reisblog.guyrotty.be

  • #2
    Re: foto's digitaliseren

    Een filmscanner.
    Daar digitaliseer je toch alles mee,
    dia's - zwartwit- en kleurennegatieven.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

    Comment


    • #3
      Re: foto's digitaliseren

      valt dat goedkoop dan al niet weg (natuurlijk relevant hé, wat voor mij duur is is dat voor een ander misschien niet)?

      prijzen voor nikon-scanners op pixmania:


      Comment


      • #4
        Re: foto's digitaliseren

        Met een vlakbedscanner ben je te afhankelijk van de kwaliteit van de reeds afgedrukte foto's.
        Dia's kan je ook nog relatief eenvoudig digitaliseren met een macrolens (als je die hebt), maar dat gaat natuurlijk niet met (kleuren)negatieven.
        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

        Comment


        • #5
          Re: foto's digitaliseren

          Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
          Met een vlakbedscanner ben je te afhankelijk van de kwaliteit van de reeds afgedrukte foto's.
          Je kan met vele vlakbedscanners ook negatieven inscannen.
          Mijn Canoscan 4200F heb ik enkele jaren geleden minder dan € 100 betaald, en geeft 'n meer dan behoorlijk resultaat. Waarschijnlijk niet de topkwaliteit van de echte negatiefscanners, maar wel 'n manier om je analoog materiaal relatief goedkoop te digitaliseren.
          Grtz, Tigra-Boy
          ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

          Comment


          • #6
            Re: foto's digitaliseren

            Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: foto's digitaliseren

              Hi,

              Negatieven scannen is natuurlijk beter om verschillende redenen (kwaliteit afdruk, formaat...)

              Zelf ben ik geen kenner maar de Nikon coolscans zijn de top of te bill. Nochtans is heel wat vaardigheid & geduld vereist.

              Velen nemen gewoon de optie om alles aan een fotozaak te geven, laten scannen en op CD te zetten.

              ALs het geen "fine art" fotos zijn die individuele behandeling vereisen, kan je veel tijd en moeite besparen.

              DPaul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: foto's digitaliseren

                Als het er niet teveel zijn kan je misschien overwegen om gedurende een dag een scanner te huren ?

                Negatiefscanner
                Minolta Dimage DualScan III - 30 Euro per dag

                http://www.bartok.be

                Comment


                • #9
                  Re: foto's digitaliseren

                  Ik heb een aantal jaren geleden met een Nikon Coolscan (=negatieven/dia-scanner) een goed deel van mijn analoge collectie gedigitaliseerd. Ik ben er 6 maanden à rato van 3-4 dagen/week en 2-3u/avond aan bezig geweest. Indien de negatieven geknipt zijn in kleinere strookjes (=meestal), dan mag je op een uurtje per filmrol rekenen (maar je kon ook 'dieper' scannen en herscannen zodat het als snel opliep tot 10'/negatief). De hoogste resolutie dat dat ding aankon leverde bestanden op van 65MB (TIFF), ik hield het op 15MB/foto. Let wel: elke negatief scan moet je nadien nog afwerken (kleur, contrast,...) zoals in het fotolabo ook gebeurt. Bespaar je veel werk achteraf en gebruik enkel een toestel dat ICE technologie ondersteunt (automatisch wegfilteren van stofjes). Je vindt die Coolscans vrij gemakkelijk tweedehands en je kan hem nadien waarschijnlijk wel weer kwijt.

                  Nu, ik heb ook een aantal fotoreeksen (afgedrukt 10x15) met een flatbedscanner ingescand en ook deze zijn kwalitatief ook OK. Ik heb er zelfs een aantal op A4 afgedrukt en achter glas in een kader gestoken en dit gaat nog net. Groter is geen optie en ook voor een presentatie op groot scherm schieten ze te kort.

                  't Hangt er dus van af waarvoor ze moeten dienen en hoeveel tijd/geld je erin wilt steken.

                  Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's digitaliseren

                    Bedankt voor al jullie interessante tips.

                    De bedoeling is om van mijn analoge foto's een digitale backup te creeren die die dus bestand is tegen de tand des tijds (hoewel cd's, dvd's e.d. ook een eindige levensduur hebben..., maar da's een ander verhaal)

                    'k Zal eerst met mijn all-in-one printer (hp photosmart 3100)
                    zien of de scans van aanvaardbare kwaliteit zijn.

                    Een negatief scanner verhuur hier in w-vl vind ik niet zo direct,...

                    Als laatste alternatief overweeg ik om inderdaad een tweedehands scanner te kopen, mijn ding te doen, om daarna weer van de hand te doen.

                    We zien wel, als de dagen weer heel kort worden start ik wellicht een nieuw home-projectje op

                    Ciao,
                    Guy
                    Canon EOS400d - EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens e.a.
                    Homepagina : https://reisblog.guyrotty.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's digitaliseren

                      Ik heb onlangs meer dan 1500 dia's gedigitaliseerd.

                      Hiervoor heb ik mij de flatbedscan van Canon namelijk de CanonScan 8600F aangeschaft.

                      hiermeer kan ik 4 dia's per keer scannen. Je moet wel rekenen op gemiddeld een 5 tal minuten per dia om in te scannen.

                      Maar ik moet wel zeggen dat ik een goede en mooie kwalitiet verkreeg.

                      Naast het inscannen van dia's is het ook mogelijk negatieven en filmstrookjes te scannen.

                      Indien je veel dia's of foto's moet digitaliseren is het aanschaffen van deze scanner goedkoper dan je dia's of foto's te laten scannen door een fotozaak. Tenslotte houw je nadien nog een goede scanner over welke je als gewone scanner kan gebruiken.
                      Spookys Fotoweb
                      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                      Comment

                      Working...
                      X