Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prijs voor sieraden fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • prijs voor sieraden fotograferen

    Ik heb de kans om sieraden te fotograferen voor een website. Nu heb ik geen idee wat ik hier voor kan vragen. wie heeft hier ervaring mee? Tips zijn van harte welkom.
    Alvast bedankt...

  • #2
    Re: prijs voor sieraden fotograferen

    Mijn gedacht is dat als je hiervoor nog tips nodig hebt, dat je er geen geld voor moet vragen.
    Betaald krijgen voor een opdracht die je technisch niet beheerst? kheb zo mijn twijfels .

    Als het echt - en zo komt het over - iets is dat je nog niet hebt gedaan (glas, blinkende voorwerpen,...
    hebben hun moeilijkheden hoor) dan beschouw je het beter als een oefening. Want je bericht begrijp ik
    dat er voor "die website" toch enig risico bestaat dat de opnames niet echt zoals het hoort zullen zijn.
    Last edited by yowan-kenobi; 28 juni 2007, 10:13.

    Comment


    • #3
      Re: prijs voor sieraden fotograferen

      Het is zo simpel.... maak eerst eens een proefopstelling met een paar sieraden van jezelf. Fotografeer die en bepaal in hoeverre je er capabel voor bent. Zoek naar een formule die je mooie resultaten oplevert en toch niet te veel tijd kost. Daarna maak je een paar fotos in serie en beoordeel je de hoeveelheid tijd die je er mee kwijt denkt te zijn, inclusief nabewerking en overhead. Vermenigvuldig dat met je uurloon (ergens tussen de €35 en €85, afhankelijk van hoe goed je denkt te zijn) en dan kom je tot een prijs. Is die zo hoog dat je het er zelf nooit voor over zou hebben? Dan moet je er niet aan beginnen...

      Noot: zelfs als doe je het gratis... je bent wel aan je klant verplicht om kwaliteit te leveren vind ik. Ergo, "gratis (of goedkoop) omdat je het vak nog moet leren" vind ik persoonlijk geen goed idee.

      Comment


      • #4
        Re: prijs voor sieraden fotograferen

        Heb zelf een tijdje terug een heleboel juwelen gefotografeerd om te publiceren en ondervonden dat het ni zo simpel is als het klinkt. Bij het nabewerken bleek dat de juwelen zelfs vuil waren, ook al waren deze net uit de vitrine. Vingers etc... laten lelijke plekken achter!

        Neem er je tijd voor, zorg voor een perfecte belichting en mooie (witte of zwarte) achtergrond... Een goede macro is ook nodig, heb het zelf met de 105 van Nikon gedaan (non VR). Ook zeker zien dat gans het juweel scherp is! Was bij mij zeker van belang aangezien het om de herkenbaarheid van het juweel ging, niet zozeer om de schoonheid...

        Bloed, zweet en tranen,... maar het is uiteindelijk gelukt!

        Inzake de kostprijs die je kan vragen, daar heb ik geen idee van. Maar hou zeker rekening met de nabewerking. Als je een mooi produkt wil afleveren is dit heel belangrijk!
        Nikon D200 | Nikon D700 | SB600 | SB910 | Tokina 11-16 | Nikon 18-70 | Nikon 24-70 | Nikon 105 Micro | Nikon 80-200 AF D ED
        http://<span style="color:Navy">www....ions.be</span> - http://<span style="color:Silver">ww...lens.be</span>

        Comment


        • #5
          Re: prijs voor sieraden fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
          Ergo, "gratis (of goedkoop) omdat je het vak nog moet leren" vind ik persoonlijk geen goed idee.
          juist wél

          kwestie van goede afspraken te maken.
          foto als spiegel of als venster?

          Comment

          Working...
          X