Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen uit vliegtuig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen uit vliegtuig

    Binnenkort maak ik als passagier een vlucht over mijn geboortestreek in een klein vliegtuigje (4 persoons).
    Heeft er nog iemand tips hoe te fotograferen vanuit een vliegtuig?

  • #2
    Re: Fotograferen uit vliegtuig

    Raampjes van tevoren goed schoonmaken, zonnekap tegen het raam drukken bij het fotograferen om reflecties te voorkomen.
    Last edited by Leonidas; 28 juni 2007, 09:05.

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen uit vliegtuig

      Zorg dat je niet boven de vleugel zit!

      Gordel aanhouden als je het venster open doet.

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen uit vliegtuig

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Raampjes van tevoren goed schoonmaken
        Beste wat je kan doen.
        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        zonnekap tegen het raam drukken bij het fotograferen om reflecties te voorkomen.
        Best niet doen, zal wel van het type vliegtuig afhangen, maar in een Cesna daverde en trilde het raampje dat het geen naam had....
        Zorgen dat je vooraan naast de piloot mag zitten, mooiste zicht voor en langs je...
        Nikon D80 / Sony DSC-H5

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen uit vliegtuig

          Niet aan de piloot vragen om even te stoppen en zeker niet onderweg even uitstappen.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen uit vliegtuig

            Een 70-200 lens op de camera zal je de meeste flexibiliteit geven.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen uit vliegtuig

              Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
              maar in een Cesna daverde en trilde het raampje dat het geen naam had....
              Haha, ja, in dat geval beter niet tegen het raam houden, of zorgen voor een zachtrubberen zonnekap en korte sluitertijden.

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen uit vliegtuig

                Die kleine vliegtuigjes trillen inderdaad vrij hard, en dan is het onmogelijk om de zonnekap tegen het raam te drukken, of het zou een heel erg zachte rubber zonnekap moeten zijn.

                Donkere kleding vermindert ook de reflecties op het glas.

                Toen ik een tweede keer mee mocht vliegen om foto's te maken, hield de piloot zich aan de minimum-vlieghoogte. Ik had een 17-55 lens op mijn camera zitten, maar eigenlijk zou de 24-105 heel wat beter geweest zijn om nog wat in te zoomen op bepaalde onderwerpen.

                Hou de sluitertijd in het oog, door de trillingen en bewegingen van het vliegtuig zal een vrij korte sluitertijd noodzakelijk zijn.

                Als je zelf kan kiezen wanneer er gevlogen wordt, hou dan de nevel of luchtverontreiniging in het oog. Mijn laatste luchtfoto's hebben heel weinig contrast door de luchtverontreiniging, je kan die achteraf wel wat corrigeren door in een fotobewerkingsprogramma de contrasten te verhogen, maar de kleuren zijn veel moeilijker goed te krijgen.

                Als je een bepaald onderwerp (gebouw) wil fotograferen, laat de pilooot dan een rondje draaien rond het onderwerp. Dan hangt het vliegtuig een beetje schuin, en wordt het gemakkelijker om de foto's te maken.

                Als het mogelijk is, probeer dan mee te vliegen met een vliegtuigje waarvan de ruiten niet getint zijn, want sommige ruiten zijn zo donker dat je twee stops licht verliest (ik heb twee keer door getinte ruiten gefotografeed...).
                Ik heb ook wat foto's gemaakt met het raampje open, maar dan had ik iets teveel last van de wind die probeert om de zonnekap van de lens te draaien.

                Als je alleen achteraan zit in een vierpersoons-vliegtuig, dan kan je links en rechts foto's maken, maar het wordt dan wel wat moeilijker om aanwijzingen te geven aan de piloot (in zo'n Cessna is er erg veel lawaai).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen uit vliegtuig

                  eentje met open kap en eventueel inverted vliegen
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen uit vliegtuig

                    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                    eentje met open kap en eventueel inverted vliegen
                    En niks laten slingeren in het toestel dan...
                    Canon 350D
                    Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen uit vliegtuig

                      Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
                      En niks laten slingeren in het toestel dan...
                      En zeker niet vergeten om de gordel vast te maken.

                      Tijdens mijn laatste vlucht mocht ik mee met een kleine Cessna tweezitter. Omdat er daar zo weinig plaats in is, zat ik met mijn schouder tegen de deur aan (deurtje). Als ik die dicht trok, moest ik ook controleren of ze werkelijk vast zat... Ik heb toch maar de hele tijd de gordel vastgelaten om zeker niet naar beneden te vallen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen uit vliegtuig

                        Daar is een helikoptervlucht toch iets interessanter voor ...

                        Maar het blijft tof dit te kunnen doen natuurlijk.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen uit vliegtuig

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Daar is een helikoptervlucht toch iets interessanter voor ...

                          Maar het blijft tof dit te kunnen doen natuurlijk.
                          Maar dat zal wel heel wat meer kosten dan fotograferen vanuit een sportvliegtuigje.

                          Er zijn ook nog kleinere vliegtuigjes (ULM), waar je ook met twee in kan zitten. Die vliegen heel wat trager, en er zitten ook niet altijd zijruiten in. Dan is het waarschijnlijk heel wat gemakkelijker om foto's te maken.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen uit vliegtuig

                            Wetgeving:

                            tot 14 september 2006 moest je hiervoor een toelating vragen.

                            Nu niet meer .. zie KB


                            Groeten
                            Gigi
                            The Sky is the limit. Digital Gigi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen uit vliegtuig

                              Een helicopter is meer geschikt.
                              Ofwel vind je een klein vliegtuigje met open deur.
                              Door de venster fotograferen is verloren moeite en geld.

                              The Sky is the limit. Digital Gigi

                              Comment

                              Working...
                              X