Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

    Press release: PENTAX Introduces the K100D Super

    Blijkbaar houdt Pentax voorlopig vast aan de 6MP sensor van Sony voor z'n instappers. Waarom ook niet eigenlijk (los van marketing)?

    Deze K100D Super is eigenlijk gewoon de K100D plus antidust en SDM support. Vooral die SDM support is interessant, want dat laat toe dat de ultrasone objectieven niet enkel voor de K10D ultrasoon zullen zijn, maar ook voor de instappers.

    Op zich niet zo geweldig (vb de efficiëntie van die antidust is nog niet bewezen), tenzij je in de markt bent voor de dure SDM objectieven (maar kocht je dan niet eerder een K10D?). Maar ik post het toch maar voor diegenen die overwegen een K100D te kopen. De prijs van de K100D zal allicht dalen in Augustus als deze K100D Super op de markt komt, en als je dan toch liever ook een DA*16-50/2.8 als kit wil, is 't de moeite mss tot dan te wachten met de aankoop van de K100D en voor de K100D Super te gaan?

    Voor mij is dit dan toch een bevestiging dat de SDM objectieven er in Augustus zullen komen. Goed, want ik heb ze gisteren net voorbesteld.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

    Misschien een domme vraag, maar is SDM zoiets als USM bij Canon?
    Nikon D80
    18-200 VR
    www.circuitfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

      Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
      Misschien een domme vraag, maar is SDM zoiets als USM bij Canon?
      Klopt! Niet dat van die domme vraag hé, dat van SDM ongeveer hetzelfde als USM.

      SDM staat voor Supersonic Drive Motor. De nieuwe DA* objectieven van Pentax zijn daar allen mee uitgerust, maar ze hebben ook nog de connector nodig voor Pentax's traditionele AF, zodat ook de oudere bodies van deze objectieven gebruik kunnen maken.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

        Wat ik even nog vergat te vermelden is dat er nog wat anders werd aangekondigd. Er is nl ook een derde P-TTL flitser bijgekomen, de AF200FG.

        Helaas niet de compacte wireless controller die ik hoopte... Enkel een pure instappers of fill-in flits met erg ergonomische zij het beperkte controls. Richtgetal 20. Flitshoek 28mm (35mm kleinbeeld formaat) of 24mm (35mm kleinbeeld formaat) met uitklapbare breedhoekvoorzet.

        Verwachte prijs rond de 150 EUR.

        Press release: PENTAX Releases Compact, Simple-Operation AF200FG Auto Flash

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

          Wat ik net las op het Tweakers.net forum:

          roland mabo @ Photozone

          K1D - PMA show 2008 announcement, on the market September 2008. 12 - 16Mp APS-C sensor (no, it is not a Sony!). 4fps. 1/8000 shutter, 1/250 flash sync, new autofocus and metering system. Similar price as Nikon D200.

          K5D - Fall 2007 release (PMA Paris, Sepember?). New AF and metering, or similar system as the K10D? Probably same sensor as K1D. Price as EOS 30D.
          K10D Super - Fall 2007 release. Improved performance, added features, basically the same body. Price unchanged or slightly lowered.
          K50D - Fall 2007 release. 10Mp in a body similar to K100D, larger buffer and improved performance, but still pentamirror viewfinder.
          K100D Super - Fall 2007 release (announced now).

          K100D Super and K10D super will end their production run in spring 2008, and the K5D and K50D will then get lower prices so they effectively replaces the K10D and K100D. A new low-end model (K200D?) and low-end semi-pro (K20D?) will hit the market in fall 2008.
          So, pentax will release two-three new DSLR's each fall - in time for christmas shopping.


          Die Roland heeft al wel een hele boel keer gelijk gehad
          ALS het klopt wat hij daar schrijft lijkt me het erg cool
          Maarja ik neem het allemaal nog even met een korreltje zout

          Het gaat voorals nog om pure roddels, maar deze moeten toch ergens vandaan komen. Misschien weet hij wat anderen nog niet weten.

          Ben op zich nu wel heel benieuwd geworden naar de toekomstige modellen van Pentax!

          Zo krijg je op den duur een systeem waar beginners (K100D / K110D) in de loop van de jaren kunnen groeien naar een K1D !! Iets waar de Canon en Nikon clan de pentax gebruikers steevast mee om de oren sloegen! Mooie camera die K10D, maar wat als je daar nu uitgroeid!!

          Het lijkt er dus op (even gebaseerd op deze roddels) dat Pentax een compleet systeem gaat aanbieden! Wat ik zeer toe juich!!

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

            Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
            Wat ik net las op het Tweakers.net forum:

            roland mabo @ Photozone
            Ah, die post van Roland las ik nog niet... interessant...

            Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
            K1D - PMA show 2008 announcement, on the market September 2008. 12 - 16Mp APS-C sensor (no, it is not a Sony!). 4fps. 1/8000 shutter, 1/250 flash sync, new autofocus and metering system. Similar price as Nikon D200.
            Die 1/8000 shutter kan interessant zijn. 4fps heb ik niet nodig. 12-16MP... jongens waarvoor is dat nu nodig, enkel goed om m'n harde schijf op te vullen...

            Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
            K5D - Fall 2007 release (PMA Paris, Sepember?). New AF and metering, or similar system as the K10D? Probably same sensor as K1D. Price as EOS 30D.
            Ook een 12-16MP... Sla ik toch maar over...

            Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
            K10D Super - Fall 2007 release. Improved performance, added features, basically the same body. Price unchanged or slightly lowered.
            Als ze ook een firmware upgrade uitbrengen is 't goed voor mij... Zoals bij de DS toen de DS2 uitkwam...

            Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
            K50D - Fall 2007 release. 10Mp in a body similar to K100D, larger buffer and improved performance, but still pentamirror viewfinder.
            Die verwachtte ik...

            Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
            K100D Super - Fall 2007 release (announced now).

            K100D Super and K10D super will end their production run in spring 2008, and the K5D and K50D will then get lower prices so they effectively replaces the K10D and K100D. A new low-end model (K200D?) and low-end semi-pro (K20D?) will hit the market in fall 2008.
            So, pentax will release two-three new DSLR's each fall - in time for christmas shopping.
            Dat wil ik wel geloven, maar Pentax heeft nog nooit zo'n agressieve release politiek kunnen waarmaken. Tot nu hebben ze al altijd wat uitstel opgelopen. Dat zal bij deze wel 't zelfde zijn. Ik verwacht de eerste van deze cams eerlijk gezegd pas begin 2008.

            Oorspronkelijk geplaatst door gekkehuus73 Bekijk bericht
            Die Roland heeft al wel een hele boel keer gelijk gehad
            ALS het klopt wat hij daar schrijft lijkt me het erg cool
            Maarja ik neem het allemaal nog even met een korreltje zout

            Het gaat voorals nog om pure roddels, maar deze moeten toch ergens vandaan komen. Misschien weet hij wat anderen nog niet weten.

            Ben op zich nu wel heel benieuwd geworden naar de toekomstige modellen van Pentax!

            Zo krijg je op den duur een systeem waar beginners (K100D / K110D) in de loop van de jaren kunnen groeien naar een K1D !! Iets waar de Canon en Nikon clan de pentax gebruikers steevast mee om de oren sloegen! Mooie camera die K10D, maar wat als je daar nu uitgroeid!!

            Het lijkt er dus op (even gebaseerd op deze roddels) dat Pentax een compleet systeem gaat aanbieden! Wat ik zeer toe juich!!
            Roland zit idd meestal in de juiste richting, maar z'n timing is meestal naar de optimistische kant.

            Alles zit in de lijn die Pentax al enkele jaren volgt, i.e. het systeem terug opbouwen van onder uit. I.e. eerst een userbase uitbouwen die samen met Pentax naar hogere modellen door kan groeien.

            Maar of ik m'n K10D even snel zal vervangen als m'n *istDS is wat anders. De DS ging 2 jaar mee, de K10D heb ik nog maar een half jaartje... Ik verwachtte dat die langer dan de DS ging meegaan, en ik heb nog steeds die intentie. M'n toekomstige investeringen zullen in glas zijn. Ik vrees enkel dat als de K1D met wat vertraging eind 2008/begin 2009 op de markt komt dat m'n K10D net als de DS na twee jaar op pensioen zal mogen... 't Vlees zal 10tg1 wel weer zwak blijken...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

              Ik hoorde dat de K100D nogal 'langzaam' is bv. in het opstarten en wegschrijven. Gaat dit beteren met die nieuwe Super denk je (afgezien van de SDM dan)?
              Nikon D80
              18-200 VR
              www.circuitfotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
                Ik hoorde dat de K100D nogal 'langzaam' is bv. in het opstarten en wegschrijven. Gaat dit beteren met die nieuwe Super denk je (afgezien van de SDM dan)?
                de k100D is zeker niet langzaam...
                Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                  Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
                  Ik hoorde dat de K100D nogal 'langzaam' is bv. in het opstarten en wegschrijven. Gaat dit beteren met die nieuwe Super denk je (afgezien van de SDM dan)?
                  Ik weet niet of dit klopt, maar in de press release wordt niet gesproken over een dergelijke aanpassing. Het zal wachten worden tot Augustus als de eerste gebruikersreviews binnenkomen...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                    Voorlopig nog geen vervanger nodig. Maar toch leuk om horen dat er meer keuze komt!
                    Alleszins zou ik graag een aps-c met (nog) grotere zoeker zien
                    Of misschien moet ik maar eens een investering doen in de vergroter. Iemand uit de buurt van Diest, of Brussel (werk) die me deze eens kan laten testen?
                    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                      Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
                      Ik hoorde dat de K100D nogal 'langzaam' is bv. in het opstarten en wegschrijven. Gaat dit beteren met die nieuwe Super denk je (afgezien van de SDM dan)?
                      De K100D langzaam, neen zenne, is een vrij snelle camera. Heb tot voor de aankoop van m'n Pentax regelmatig met een Nikon D70s (in bruikleen) getrokken, ik merk eigenlijk weinig verschil. Je moet in ieder geval snelle SD kaartjes gebruiken.
                      De focussnelheid hangt van de lens af en de lichtomstandigheden, misschien is een K100d minder geschikt voor sportfotografie. De super versie kan hier verandering in brengen.

                      En opstarten, bwa dat is relatief hé, als je echt geen moment wil missen laat je hem toch gewoon aanstaan. Die halve seconden dat ie trager is dan de direct concurrentie zal voor een amateurfotograaf geen ramp zijn. Daar wil ik geen 300 euro meer voor betalen.
                      Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                        In het opstarten is hij zeer snel hoor.
                        Klopt wel dat het buffergeheugen vrij snel vol loopt en daardoor het in continious shooting mode minder goed doet. Wellicht in sommige sportieve omstandigheden een nadeel.
                        Een Canon en een paar bokaalglazen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                          Oorspronkelijk geplaatst door Danny001 Bekijk bericht
                          In het opstarten is hij zeer snel hoor.
                          Klopt wel dat het buffergeheugen vrij snel vol loopt en daardoor het in continious shooting mode minder goed doet. Wellicht in sommige sportieve omstandigheden een nadeel.
                          Idd, de eerste 3 à 4 gaan kort na mekaar, maar dan kan ie het niet meer bijhouden. Misschien is K100D super met een grotere buffer.
                          Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                            Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
                            Idd, de eerste 3 à 4 gaan kort na mekaar, maar dan kan ie het niet meer bijhouden. Misschien is K100D super met een grotere buffer.
                            Buffer blijft me dunkt dezelfde. Ik vermoed dat de K100D Super een strategie is om het potentiële koperspubliek van de komende DA* objectieven te vergroten. Persoonlijk vind ik dat niet slecht want dat duidt erop dat Pentax z'n strategie om bottom-up in de markt te groeien blijft verder zetten. Ik groei gewoon mee... ideaal!

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax K100D Super: minor (?) K100D upgrade

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                              Voorlopig nog geen vervanger nodig. Maar toch leuk om horen dat er meer keuze komt!
                              Alleszins zou ik graag een aps-c met (nog) grotere zoeker zien
                              Of misschien moet ik maar eens een investering doen in de vergroter. Iemand uit de buurt van Diest, of Brussel (werk) die me deze eens kan laten testen?
                              De zoekerloupe maakt effectief een wezenlijk verschil. Voor mij althans... Ik moet wel toevoegen dat ik geen bril draag, en daardoor alles in de zoeker met de loupe kan blijven zien. Brildragers hebben daar volgens wat ik hoorde meer last mee...

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X