Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij keuze groothoek lens!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij keuze groothoek lens!

    Ik heb een Pentax K100D en gebruik de Sigma 18-200 mm als alledaags werkpaard. Graag wil ik mij toeleggen op landschaps- en architectuurfotografie. Daarom wil ik mij een deftig groothoeklens aanschaffen.
    Een greep uit het aanbod:
    - Pentax DA 12-24 mm F4.0 (679 Euro)
    - Pentax P-DA 10-17 mm F3.5-4.5 (prijs???)
    - Sigma 10-20 mm F4.0-5.6 (489 Euro)
    - Sigma 12-24 mm F4.5-5.6 (739 Euro)
    - Tamron AF SP 11-18 mm F 4.5-5.6 (479 Euro)
    Ik zie door het bos de bomen niet meer. Wat moet het worden? Graag jullie advies aub. Dank u.
    Last edited by Peter K; 27 juni 2007, 22:23.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

    De Tamron is die verkrijgbaar met pentax-vatting? Ik dacht van niet. De Pentax DA 10-17 is een fish eye, die zou ik niet aanbevelen voor architectuurfotografie.
    Mijn keuze zou dus gaan tussen de Pentax DA 12-24 en de Sigma 10-20. Sinds vandaag beschik ik (na lang wachten) over de DA 12-24
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

      @Tozumi: Waarom was uw keuze de Pentax 12-24? De Sigma 10-20mm biedt nog meer groothoek en is goedkoper.
      Homo Sapiens Pentaxiensis

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

        Inderdaad, de Sigma heeft een grotere beeldhoek, maar de Pentax heeft het voordeel dat je de scherpstelling kan bijregelen zonder de schakelaar op uw body op manual focus te verstellen. En voor mij sloot de DA 12-24 beter aan bij mijn Tamron 28-75 2.8
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

          Met de Pentax lenzen heb ik geen ervaring, ik heb de indruk dat het Tokina lenzen zijn die in samenwerking met Pentax als eigen merk worden verkocht.


          - Pentax DA 12-24 mm F4.0 (679 Euro) Vast en zeker goed maar 2000 euro duurder dan de Tokina die niet voor pentax te koop is.

          - Pentax P-DA 10-17 mm F3.5-4.5 (prijs???) Knap onscherpe hoeken en niet geschikt voor architectuur.

          - Sigma 10-20 mm F4.0-5.6 (489 Euro) Prima lens, wat zacht vol open zeker in de hoeken maar op f/8 behoorlijk scherp.
          - Sigma 12-24 mm F4.5-5.6 (739 Euro) Prima lens die ik zelf zowel voor Nikon (Kodak slr/n) als nu op Canon op de 5D graag gebruik, maar een beetje overkill op een crop sensor

          - Tamron AF SP 11-18 mm F 4.5-5.6 (479 Euro) De slechtste lens die je kunt kopen in deze klasse. Echt een aanfluiting als je ziet dat Tamron heel goede makro lenzen maakt en ook een 28-75 waar af en toe een goede bij zit.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Met de Pentax lenzen heb ik geen ervaring, ik heb de indruk dat het Tokina lenzen zijn die in samenwerking met Pentax als eigen merk worden verkocht.
            Andersom. Pentax ontwierp de lensconstructie, en Tokina mag deze gebruiken om voor andere vattingen objectieven met het zelfde bereik te maken. Productie is volledig apart want de Pentaxen zijn SMC coated en dat vereist aanmaak van het glas in de Pentax fabrieken volgens mij.

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            - Pentax DA 12-24 mm F4.0 (679 Euro) Vast en zeker goed maar 2000 euro duurder dan de Tokina die niet voor pentax te koop is.
            Je betaalt idd deels voor de merknaam, maar de SMC coating maakt toch ook een verschil. Mijn voorkeur als het echt rectilineair moet zijn.

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            - Pentax P-DA 10-17 mm F3.5-4.5 (prijs???) Knap onscherpe hoeken en niet geschikt voor architectuur.
            Ik dacht dat je geen ervaring met de Pentax objectieven had?
            Deze is in elk geval een stuk scherper dan de enige vglbare op Pentax, de Zenitar 16/2.8 fisheye, en die is al niet slecht. Dit is één van de objectieven op mijn wishlist. Ik hou nl niet zo van de uitgerokken rectilineair ultrabreedhoek. Ik vind die overigens ook niet geschikt voor architectuur. Beter een iets minder breed shiftobjectief, maar dat bestaat helaas niet voor APS-C sensoren...

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            - Sigma 10-20 mm F4.0-5.6 (489 Euro) Prima lens, wat zacht vol open zeker in de hoeken maar op f/8 behoorlijk scherp.
            - Sigma 12-24 mm F4.5-5.6 (739 Euro) Prima lens die ik zelf zowel voor Nikon (Kodak slr/n) als nu op Canon op de 5D graag gebruik, maar een beetje overkill op een crop sensor
            Een maatje testte beide Sigma's op z'n Pentax en ze vertoonden allebei de klassieke focusproblemen die Sigma objectieven zo vaak op Pentax hebben. De eerlijkheid gebiedt me toe te voegen dat de man wel heel erg muggezift over deze afwijkingen, en dat je er allicht weinig last van zal hebben op breedhoek door de grote scherptediepte.

            [/QUOTE]- Tamron AF SP 11-18 mm F 4.5-5.6 (479 Euro) De slechtste lens die je kunt kopen in deze klasse. Echt een aanfluiting als je ziet dat Tamron heel goede makro lenzen maakt en ook een 28-75 waar af en toe een goede bij zit.[/QUOTE]
            Ken ik niet...

            Maar... Waarom kijk je ook niet eens naar de beste ultrabreedhoek doe je voor Pentax kan kopen? De DA14/2.8. Ok, deze is geen zoom, en ook de 14mm *klinkt* mss niet voldoende breed, maar toch zou deze m'n voorkeur krijgen.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

              DA 12-24 vandaag getest en goed bevonden.Deze opname is deze middag gemaakt: zon, schaduw, blauwe lucht, witte wolken en vol open (f 4). Dus niet de bedoeling hier om een mooi plaatje te maken, gewoon testje



              Het volledige JPG bestand hier
              Groetjes van tozumi

              Bezoek hier mijn webstek

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

                @ Tozumi

                Schitterend beeld.
                Een foto zegt meer dan woorden. Ik ben alvast overtuigd.
                Een Canon en een paar bokaalglazen.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

                  Bedankt voor de interessante reacties.
                  @Tozumi: je foto, gemaakt met de 12-24, is zeer overtuigend!
                  Homo Sapiens Pentaxiensis

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij keuze groothoek lens!

                    Hier staat een serie opnames met de Sigma 10-20. Bij de 2de foto's van de muur is de foto gecorrigeerd met PTLens.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment

                    Working...
                    X