Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha

    Ik ben hier al enkele weken allerhande threads aan het volgen waar over de Sony Alpha gesproken wordt, maar ik zou het toch handig vinden om een eigen thread te hebben.

    Momenteel heb ik een Canon Powershot A640, maar ik wil meer. Ik ben van plan me volgende week een Sony Alpha aan te schaffen. De prijs (+ cash back actie van Sony) en de Super Steady Shot spreken me enorm aan.

    Ik zou het fijn vinden als jullie me niet zouden willen overtuigen om toch een Canon of een Nikon, of waar jullie ook maar het volste vertrouwen in hebben, aan te schaffen. Dat het de Sony Alpha wordt, staat vrij vast.

    Maar ik heb enkele vraagjes:

    1/ Waar zou ik het toestel het best aanschaffen? Ik dacht aan 'Fotokonijnenberg'. Het moet wel een winkel in België zijn, zodat ik van de cash back-actie kan genieten!

    2/ Ik ben een absolute beginneling en heb zéker nog geen kennis over objectieven. Ik heb wel al een lens van Minolta die ik een jaar of twee geleden eens voor 15 EUR op een rommelmarkt gekocht heb. :-) Het is een "AF 28-80 f/4-5.6", denk ik...
    Zou deze lens oké zijn om mee te beginnen? Let wel dat ik geen perfecte resultaten verwacht van een lens van 15 EUR! Maar zou een kitlens een betere keuze zijn of niet?

    Alvast bedankt voor de antwoorden! Er zullen misschien nog wel vragen volgen.
    fotofarah
    Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

  • #2
    Re: Sony Alpha

    Met die 28-80 ga je op een a100 geen breedhoek meer hebben.
    Om dat zo goedkoop mogelijk op te lossen, kan je er voor een paar euro extra best gewoon de kitlens bij nemen (18-70). 28mm wordt op de a100 immers 42mm. 18mm wordt 27mm.

    Konijnenberg is OK (genoeg positieve feedback hier op de site), maar mogelijk kan ook een winkelier in de buurt waar je woont je een goede prijs bezorgen en dan spaar je mogelijk heel wat kilometers uit, afhankelijk van waar je woont natuurlijk.

    Succes !
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha

      Een goede winkelier in de buurt kan ook handig zijn om eens binnen te stappen om iets te vragen, dat mag ook best enige euro's kosten.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alpha

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Een goede winkelier in de buurt kan ook handig zijn om eens binnen te stappen om iets te vragen, dat mag ook best enige euro's kosten.
        Volledig mee eens (zeker als "beginneling")
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Sony Alpha

          Mij Sony A komt van de plaatselijke fotohandelaar. Ik ben gedurende 6 maanden bijna wekelijks over zijn winkelvloer geweest om allerhande toestellen vast te houden en om ditjes en datjes te weten. Ik kon het niet over mijn hart krijgen om dan naar Konijnenberg of Duitsland te rijden om het toestel ginder te kopen.
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment


          • #6
            Re: Sony Alpha

            De verplaatsing wil mijn vader op zich nemen, dus da's niet zo'n probleem.

            Bedoelen jullie dat vooral de service beter zal zijn bij plaatselijke fotohandelaars of nog iets anders? Hoeveel kan de prijs dan zoal verschillen?

            Edit: En als ik voor die 18-70 lens zou gaan, wordt de lens die ik al heb dan overbodig?
            fotofarah
            Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

            Comment


            • #7
              Re: Sony Alpha

              ik werk zelf als jobstudent bij een middenstander als verkoper, en er is niets zo erg als dagenlang(urenlang) alles te moeten uitleggen aan iemand en dan de verkoop zien verdwijnen aan een grote keten. Dus uit respect voor mijn plaatselijke fotograaf koop ik altijd alles daar, al kost mij dat een aantal euro's meer (scheelt trouwens niet zooooveel hoor).

              Comment


              • #8
                Re: Sony Alpha

                Hello iedereen

                Ik wil hier ook even mijn mening geven.

                Wat het belangrijkste is dat je je toestel ergens koopt waar je achteraf steeds terecht kan met je vragen. Maar daar zit net het grote verschil bij winkels. Ik heb in maart een D70s gekocht en de maanden voordien ook op enkele plekken info gaan vragen. En ik moet zeggen dat het in sommige winkels echt betreurenswaardig was. Ik had mezelf op voorhand wat geďnformeerd over veschillende toestellen en lenzen, basisinformatie. Maar dan mag je er vanuit gaan dat in een fotowinkel ze deze kennis toch ook wel bezitten, en dit was niet overal het geval.

                Ook moet ik zeggen dat zeker op het vlak van lenzen er niet echt veel buurtfotowinkels zijn met een groot aanbod om eens een lens te proberen, meestal moeten ze deze bestellen.

                Dit heeft mij ertoe gebracht om bij konijn te kopen, deftige uitleg, krijgt ruim de kans om verschillende toestellen te proberen en veel lenzen op voorraad dus kan je ook ineens kijken wat jou ligt.

                Dan het prijsverschil, dat zal op zich nog wel meevallen, omdat tegenwoordig ook veel fotozaken bij een bepaalde vereniging zijn aangesloten zoals bv Top-Camera of met verschillende zaken samen gaan onder een naam, waardoor zij ook een betere prijs kunnen bedingen. Maar soms zijn er toch nog redelijke verschillen. Vriendin heeft zo van het weekend nog 90euro bespaart op een D40. Dat is toch bijna 15% en daar kun je wel wat extra voor kopen.

                Mvg

                Willem
                Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Alpha

                  Oorspronkelijk geplaatst door Farah Bekijk bericht

                  Edit: En als ik voor die 18-70 lens zou gaan, wordt de lens die ik al heb dan overbodig?
                  Volgens mij niet. Ik ken jou lens niet maar ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij.
                  Ik had twee oude minolta lenzen, en één daarvan was een AF 35-70 F4 (de andere was de beercan). Ik het begin dacht ik ook die kitlens moet ik niet hebben maar achteraf gezien ben ik zeer blij dat ik ze genomen heb. Mijn oude lens is beter en zit meestal op mijn camera maar in sommige situaties gebruik ik toch de kitlens want het verschil tussen 35 en 18mm is echt wel enorm. En zeker voor dat geld is het helemaal geen slechte lens.
                  I put the sexy in dyslexia

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Alpha

                    Als je die 18-70 hebt, zal je waarschijnlijk de 28-80 nooit meer gebruiken (kitlens van de vorige generatie). Je kan ze verkopen en proberen je €15 terug te krijgen, of je kan ze houden als reserve, of gebruiken als "paper weight" op je bureau.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Alpha

                      Is de cash back actie nu net niet dat je 150 Euro voor je oude lens krijgt? Dan is het beter deze in te wisselen voor een nieuwe niet?
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Alpha

                        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Is de cash back actie nu net niet dat je 150 Euro voor je oude lens krijgt? Dan is het beter deze in te wisselen voor een nieuwe niet?

                        Heel juist . Even over het hoofd gezien ...
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony Alpha

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Is de cash back actie nu net niet dat je 150 Euro voor je oude lens krijgt? Dan is het beter deze in te wisselen voor een nieuwe niet?
                          Dat klopt, maar voor de cash back-actie heb ik al twee lenzen gevonden die ik kan wegdoen. :-)
                          fotofarah
                          Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Alpha

                            Hoe gaat het bestellen en het afhalen bij Fotokonijnenberg precies in zijn werk? Hoeveel dagen op voorhand bestel je best een toestel? Kan je er om gaan wanneer je maar wil?
                            fotofarah
                            Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Alpha

                              Oorspronkelijk geplaatst door Farah Bekijk bericht
                              Hoe gaat het bestellen en het afhalen bij Fotokonijnenberg precies in zijn werk? Hoeveel dagen op voorhand bestel je best een toestel? Kan je er om gaan wanneer je maar wil?
                              Je kan op de site zien of het in voorraad is in Belgie en/of Nederland.
                              Dan bestel je en duidt je aan dat je het betaald bij afhaling (shop kiezen).
                              Dan krijg je een bericht wanneer je het kan afhalen.

                              Mijn 400D was in stock, dus de volgende dag kon ik al komen oppikken.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X