Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 of Pentax K10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 of Pentax K10D

    Hallo iedereen,

    Ik sta op punt me binnen enkele dagen of weken een nieuwe digitale spiegelreflex aan te schaffen , maar ik geraak er maar niet ui welke.
    Ik twijfel tussen de nikon D80 Kit met de18- 70 lens of de Pentax k10 d kit met de 16-45 4.0 lens.Ik weet wel dat de pentax met de 16-45 lens iets hoger aangeschreven wordt in de pers en op de meeste fora,maar wat me doet twijfelen is het volgende .
    Ik ben namelijk nog in het bezit van een Nikon fe2 met de volgende lenzen:
    Nikkor P auto 105 mm 1: 2.5
    nikkon E 50 mm 1:1.8
    Osawa 70-220 macro 1: 4.5
    en flits Metz 45 ct3 ttl + nog enkele cokin filters en filter houders.
    Nu twijfel ik dus om de nikkon te kooen en te gebruiken met mijn oude lenzen en flits (indien mogelijk), of mij nikkon spullen te verkopen of te ruilen voor een een pentax zoom of tenminste een startkapitaal daarvoor.

  • #2
    Re: Nikon D80 of Pentax K10D

    De twee Nikon lenzen die je hebt zijn best twee goede lenzen. Zijn natuurlijk wel manueel focus en alleen jij kunt bepalen als je er iets aan hebt.

    Maar voor mij zou de keuze makelijk zijn: twee toplenzen; ik zou in jouw plaats gaan voor de D80...

    Initieel zit er tussen deze twee camera's niet zo veel verschil...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 of Pentax K10D

      nog geen week geleden stond ik voor net dezelfde keuze.
      ik ben dan uiteindelijk na lang zoek en speurwerk gegaan naar de nikon d80 18-70.
      ben er nog altijd zeeeer tevreden mee.
      ik heb dit gewoon gedaan omdat de mogelijkheden veel groter zijn qua lenzen en andere prulletjes.
      de k10d beweert ook dust removal te hebben enz...
      maar daar zitten ook beperkingen in hoor.
      ik zou zeggen ga voor de d80 het is echt een super camera.(voor mij toch)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 of Pentax K10D

        Oorspronkelijk geplaatst door dimi111 Bekijk bericht
        nog geen week geleden stond ik voor net dezelfde keuze.
        ik ben dan uiteindelijk na lang zoek en speurwerk gegaan naar de nikon d80 18-70.
        ben er nog altijd zeeeer tevreden mee.
        ik heb dit gewoon gedaan omdat de mogelijkheden veel groter zijn qua lenzen en andere prulletjes.
        Yeah right... Je mag eens naar mijn fotokast komen kijken, en dan mag je die uitspraak nog eens overwegen. Telkens als ik de zoektocht naar iets begon had ik het binnen de maand. Als ik dat vgl met een maat die maanden moest wachten op het 18-200VR objectief voor z'n D70 moet ik eens goed lachen... Iedereen zit dat maar te beweren over Pentax, maar als ik die mensen hun kit bekijk, dan zitten daar gemiddeld 3 matige objectieven in, en meestal zelfs geen externe flitser...

        Oorspronkelijk geplaatst door dimi111 Bekijk bericht
        de k10d beweert ook dust removal te hebben enz...
        maar daar zitten ook beperkingen in hoor.
        De K10D HEEFT dust removal. Maar of dit echt een groot verschil maakt naar stof op de sensor is wat anders. Wel is hij volledig stofdicht, dus geen stof dat knopjes onbruikbaar maakt enzo... Stabilisatie op alle objectieven zonder telkens de extra prijs voor de VR lettertjes op het objectief is ook een plus. Zwijg over mindere efficiëntie van in-body, 2 stops is toch 't maximum dat je kan gebruiken zonder bewegingsonscherpte door beweging van je onderwerp te krijgen...
        De K10D is een camera met iets meer instelmogelijkheden (ik denk vooral aan de belichtingsmodes) en in die zin juist minder beperkt, want volledig naar de hand te zetten. Net een trapje hoger dan de D80 kwa bouw en functies. Vraag is of je dat trapje hoger nodig hebt.

        Oorspronkelijk geplaatst door dimi111 Bekijk bericht
        ik zou zeggen ga voor de d80 het is echt een super camera.(voor mij toch)
        Dat klopt. Vooral met die twee objectieven die de OP al heeft is het een logische keuze, hoewel ik de resultaten die ik van de 50/1.8 zag een beetje vond tgvallen in vgl met de Pentax 50mms, maar da's mss ook persoonlijke smaak of te wijten aan de fotograaf...

        Maar in dit geval lijkt de D80 zeker de beste keuze.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 of Pentax K10D

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Yeah right... Je mag eens naar mijn fotokast komen kijken, en dan mag je die uitspraak nog eens overwegen. Telkens als ik de zoektocht naar iets begon had ik het binnen de maand. Als ik dat vgl met een maat die maanden moest wachten op het 18-200VR objectief voor z'n D70 moet ik eens goed lachen... Iedereen zit dat maar te beweren over Pentax, maar als ik die mensen hun kit bekijk, dan zitten daar gemiddeld 3 matige objectieven in, en meestal zelfs geen externe flitser...
          Je mag niet veralgemenen Wim Voor minstens 4 Nikon objectieven die ik gebruik, bestaat er bij Pentax (nog) geen alternatief. En dat zijn geen matige objectieven hoor

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Dat klopt. Vooral met die twee objectieven die de OP al heeft is het een logische keuze, hoewel ik de resultaten die ik van de 50/1.8 zag een beetje vond tgvallen in vgl met de Pentax 50mms, maar da's mss ook persoonlijke smaak of te wijten aan de fotograaf...
          Wim
          De Nikon AF 50mm f1.8D aan f2 is scherp genoeg voor de meeste toepassingen. Aan f2.8 wordt ie superscherp en aan f5.6 kan ie wedijveren met de toppers uit het Nikon gamma

          MVG,
          Last edited by frank207be; 1 juli 2007, 23:43.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 of Pentax K10D

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Je mag niet veralgemenen Wim Voor minstens 4 Nikon objectieven die ik gebruik, bestaat er bij Pentax (nog) geen alternatief. En dat zijn geen matige objectieven hoor
            Nieuw allicht niet neen... hoewel dat nu echt niet lang meer zal duren. Maar ik heb intss wel alles (ok meestal tweedehands) en aan een prijs waarvoor ik bij een ander merk allicht maar een fractie van die kit kon kopen. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken hé...

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            De Nikon AF 50mm f1.8D aan f2 is scherp genoeg voor de meeste toepassingen. Aan f2.8 wordt ie superscherp en aan f5.6 kan ie wedijveren met de toppers uit het Nikon gamma
            Dan zal 't de fotograaf geweest zijn.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 of Pentax K10D

              Alvast bedankt voor de reacties .
              Deels door tijdsgebrek (andere job ,verhuis, kindjes, enz.)en door het gebruiksgemak van een digitale compact was mijn intresse voor fotograferen samen met mijn nikon ergens onderaan in een kast verzeild geraakt.
              Nu wil ik echter de draad terug opnemen en me een degelijk fototoestel aanschaffen.
              Ik ben er nog steeds niet helemaal uit welk toestel ik nu ga kopen, maar ik heb nog wel een vraagje . Weet er iemand of ik mijn flits (Metz 45 ct3 ttl) nog met één of met beide toestellen kan gebruiken, of loont het gewoon de moeite niet wegens te oud en voorbijgestreeft.
              grtz

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                Ik heb ook voor de keuze gestaan, D80 of K10D. De beste tip die ik toen gekregen heb, is ze beiden uit proberen. Wel je niet laten beïnvloeden door de verkopers is moeilijk. Ik denk toch dat je geen miskoop kunt doen met deze toestellen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                  Oorspronkelijk geplaatst door rcmbuyske Bekijk bericht
                  Alvast bedankt voor de reacties .
                  Deels door tijdsgebrek (andere job ,verhuis, kindjes, enz.)en door het gebruiksgemak van een digitale compact was mijn intresse voor fotograferen samen met mijn nikon ergens onderaan in een kast verzeild geraakt.
                  Nu wil ik echter de draad terug opnemen en me een degelijk fototoestel aanschaffen.
                  Ik ben er nog steeds niet helemaal uit welk toestel ik nu ga kopen, maar ik heb nog wel een vraagje . Weet er iemand of ik mijn flits (Metz 45 ct3 ttl) nog met één of met beide toestellen kan gebruiken, of loont het gewoon de moeite niet wegens te oud en voorbijgestreeft.
                  grtz
                  De flits wordt een moeilijke zaak. Metz heeft natuurlijk heel goede flitsen, maar normaal zal die niet echt compatibel zijn.
                  Probleem is dat - heb ik vernomen - de Metz een kleine stroomstoot kan terug sturen naar de camera die daar het ding kan om zeep helpen.

                  Als de Metz niet te oud is zou je 'm kunnen proberen, maar stel niet te veel hoop op succes. Met geen van beide toestellen. Ikzelf heb een Pentax ist DL waar ik mijn oude Metz op heb geprobeerd (zonder ttl) en die flitste wel, maar moest alles manueel regelen. Dus niet goed bruikbaar.
                  Op mijn nieuwe K10D durf ik die niet te proberen ;-)

                  Ik heb zelf wat met Nikon, Canon en Pentax getrokken, en al bij al ligt alles dicht bij elkaar. Ik heb een voorkeur voor Pentax. Jij zou moeten een voorkeur hebben voor Nikon, omdat je al Nikon lenzen hebt.

                  De oude lenzen die je hebt blijven bruikbaar, maar waarschijnlijk zal je toch ooit kiezen voor een nieuwe lens omdat die beter zal geschikt zijn voor de kleinere CCD.... In dat geval maakt het niet uit, dan kan je even goed de Pentax kiezen. Die heeft een stabilisator in de body, en dat is leuk voor als je geen stabiele hand hebt ;-)

                  Als ik van jou was, 'k zou gewoon naar de winkel stappen, de twee in je hand nemen en deze kiezen die best in de hand ligt....
                  Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                    Er is iets wat ik niet goed begrijp. Een van de voordelen van zo'n DLSR is de autofocus. En vervolgens gaat met een bepaald type kiezen in funcite van oude lenzen zonder autofocus. Ik wil niets verkeerd zeggen over die lenzen in kwestie, maat het is wel de omgekeerde wereld in mijn ogen.
                    het is een beetje zoals een dure nieuwe auto kopen omdat je nog een stel oude winterbanden hebt liggen die daar nu net perfect op passen.....(ik weet wel dat alle vergelijkingen mank lopen, uds ook deze).
                    Kern van de zaak is dat je jezelf het gemak van autofocus niet mag ontzeggen.
                    groetjes
                    Filip

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                      Er is iets wat ik niet goed begrijp. Een van de voordelen van zo'n DLSR is de autofocus. En vervolgens gaat met een bepaald type kiezen in funcite van oude lenzen zonder autofocus. Ik wil niets verkeerd zeggen over die lenzen in kwestie, maat het is wel de omgekeerde wereld in mijn ogen.
                      het is een beetje zoals een dure nieuwe auto kopen omdat je nog een stel oude winterbanden hebt liggen die daar nu net perfect op passen.....(ik weet wel dat alle vergelijkingen mank lopen, uds ook deze).
                      Kern van de zaak is dat je jezelf het gemak van autofocus niet mag ontzeggen.
                      groetjes
                      Filip
                      Jaaaa, helemaal akkoord met de kern van de zaak .

                      Bij deze wil ik iedereen oproepen om zijn/haar MF AiS Nikkors niet weg te gooien maar aan mij te schenken voor een symbolische euro.
                      Ik heb een duidelijke voorkeur vanaf 200 mm en een behoorlijk grote lensopening.
                      Filip for president !!!!!!!!!!!!!!

                      PaulM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                        Oorspronkelijk geplaatst door rcmbuyske Bekijk bericht
                        Hallo iedereen,

                        Ik sta op punt me binnen enkele dagen of weken een nieuwe digitale spiegelreflex aan te schaffen , maar ik geraak er maar niet ui welke.
                        Ik twijfel tussen de nikon D80 Kit met de18- 70 lens of de Pentax k10 d kit met de 16-45 4.0 lens.Ik weet wel dat de pentax met de 16-45 lens iets hoger aangeschreven wordt in de pers en op de meeste fora,maar wat me doet twijfelen is het volgende .
                        Ik ben namelijk nog in het bezit van een Nikon fe2 met de volgende lenzen:
                        Nikkor P auto 105 mm 1: 2.5
                        nikkon E 50 mm 1:1.8
                        Osawa 70-220 macro 1: 4.5
                        en flits Metz 45 ct3 ttl + nog enkele cokin filters en filter houders.
                        Nu twijfel ik dus om de nikkon te kooen en te gebruiken met mijn oude lenzen en flits (indien mogelijk), of mij nikkon spullen te verkopen of te ruilen voor een een pentax zoom of tenminste een startkapitaal daarvoor.

                        ik zou maar eerst eens zien of de "oude" Nikkors goed bruikbaar werken op de D80. Misschien is doorsparen voor een D200 een optie. daarop werkt alles! en hij is veel degelijker.
                        Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                          Er is iets wat ik niet goed begrijp. Een van de voordelen van zo'n DLSR is de autofocus. En vervolgens gaat met een bepaald type kiezen in funcite van oude lenzen zonder autofocus. Ik wil niets verkeerd zeggen over die lenzen in kwestie, maat het is wel de omgekeerde wereld in mijn ogen.
                          Ik gebruik zowel autofocus als manual focus lenzen op mijn Pentax. En ik moet zeggen dat ik beter fotografeer met de MF lenzen. Kwestie van beter geconcentreerd zijn, meer bezig zijn met het fotograferen. En onder kritische lichtomstandigheden ben ik met MF gewoonweg accurater en sneller dan met AF.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                            Een van de voordelen van zo'n DLSR is de autofocus.
                            Eén van de voordelen (maar dan wel samen met een goede lens), akkoord. Maar er zijn er wel meer dan dat alleen, en voor vele toepassingen is dat voordeel niet eens echt van tel. Soms is het zelfs een voordeel om manueel te focussen!!
                            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                              Ga naar de winkel en hou ze vast. Je zal snel genoeg merken welke je voorkeur dan geniet.

                              Ok er is het lenzenverhaal en de pentax en nikon propaganda-kampen... maar hou gewoon de dingen eens in je hand.. heeft bij mij toch de doorslag gegeven..

                              weliswaar nr de D80, maar qua foto's zou de k10D waarschijnlijk net hetzelfde resultaat geven... het is nog altijd de fotograaf die het moet doen.

                              Comment

                              Working...
                              X