Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Canon 400D zoom lens? + Sigma macro vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Canon 400D zoom lens? + Sigma macro vraag

    Hallo,

    Ik ben aan het rondkijken om een zoomlens aan te kopen voor mijn Canon 400D. Uiteindelijk blijf ik twijfelen.

    Mogelijkheid 1: Budget
    Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM
    Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro APO
    Gelet op de reviews is denk ik de sigma een stuk beter dan de canon én nog eens goedkoper ook. Is dit correct, heeft er iemand ervaring? Is die sigma de moeite om het vak mee te leren?

    Of mogelijkheid 2: minder budget
    Canon EF 70-200mm f/4 USM L (met extender?)
    Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
    Hier is de zaak wat ingewikkelder, de 300 wordt beschreven als een verborgen L, de 200 is een L en nog een van de beste ook. Maar korter dus. Of zou een Canon EF 70-200mm f/4 USM L met een 1.4 extender een betere oplossing dan de 300?
    Wat raden julllie aan?

    Hoe groot is het verschil in kwaliteit tussen mogelijkheid 1 en 2?
    Ik weet wel dat het groot is maar wat betekent dat? Wat kan je met de ene lens wel dat je met de ander niet kan?

    Heb ook nog een andere vraag
    Is er een verschil tussen een Sigma 105 en 150 macro, buiten het feit dat je verder van je onderwerp kan staan? Het zijn beiden 1:1, f2.8, EX lenzen, buiten focus afstand zie ik geen groot verschil.

    Alvast bedankt voor jullie advies
    Jeroen
    Canon 400D/18-55kitlens + sigma 105macro in bruikleen
    Jeroen

  • #2
    Re: Welke Canon 400D zoom lens? + Sigma macro vraag

    Mogelijkheid 1: laat de Canon EF 75-300 maar in de winkel liggen (ik weet door ervaring dat die niet erg goed is), de Sigma zou heel wat beter zijn (dat is ook geen echte topper, maar voor die prijs zal je geen betere vinden).

    Mogelijkheid 2:
    Hier zal je zelf moeten kiezen, als je beeldstabilisatie + meer zoombereik wil, dan kies je de 70-300 IS. De 70-200 f4 is heel erg goed, de AF is sneller, en ze is scherper. Maar als je daar een teleconverter tussenzet, dan verlies je toch scherpte en af-snelheid, en in dat geval zal de 70-300 optisch niet veel slechter meer zijn. Bovendien behoud je dan nog het voordeel van de beeldstabilisatie als je voor de 70-300 kiest.

    Kom je toe met 200mm, kies dan voor de 70-200 f4, want die zal in dat bereik wel beter presteren dan de 70-300.

    Vergeet bij de 70-300 niet om er een zonnekap bij te bestellen, want die is niet standaard. Bij een 70-200 f4 "krijg" je die er wel bij (zoals bij alle "L" lenzen).

    Tussen de 105 en 150mm macrolenzen van Sigma zit er nog wel meer verschil.
    De 150mm focust intern, die blijft dus even lang tijdens het focussen. De 105mm kan dan soms wel heel wat langer worden, maar dat wil niet zeggen dat je daardoor meer afstand kan houden ten opzichte van het onderwerp.
    Het front-element van de 150mm draait ook niet bij het focussen, daardoor is het veel gemakkelijker als je eens een polarisatiefilter zou willen gebruiken.
    Ik heb zelf voor de 150mm gekozen omdat ik soms wel eens insekten fotografeer. Daarvoor is de kortere 105mm veel minder geschikt. De 150mm is echt wel een heel goede macrolens (en dat bevestigt iedereen die ermee werkt of gewerkt heeft).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke Canon 400D zoom lens? + Sigma macro vraag

      Als je IS en veel tele wil, ga je voor de 70-300 IS. Als je puur voor de beeldkwaliteit gaat, ga je voor de 70-200 f4 met extender. Met de extender erop is ie nog steeds beter dan de 70-300, maar je hebt uiteraard geen beeldstabilisatie meer. Andere optie: ga voor de 70-200 f4 IS, al duurt het effe langer.
      ______
      www.vue.photo

      Comment

      Working...
      X