Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

    Ik heb me het volgende laten wijsmaken:

    Als ik via het internet een camera bestel dan heb ik vanaf de levering aan huis
    nog 7 werkdagen de tijd om af te zien van de verkoop.

    Als ik diezelfde camera zou gaan kopen en afhalen in een winkel geldt de regel
    VERKOCHT IS VERKOCHT.

    Ik veronderstel wel dat in het eerste geval de doos niet mag geopend zijn.

    https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

    http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

  • #2
    Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

    Ik zie niet in wat het verschil zou kunnen zijn? Volgens mij geldt dit in beide gevallen.
    Soms gebeurt zelfs een combinatie van de twee, je besteld via internet en gaat het persoonlijk ophalen en betalen.

    Een voorbeeld hiervan is Foto Konijnenberg in Turnhout, ik heb daar al meerdere bestellingen gedaan via internet en ze (soms) persoonlijk afgehaald en betaald.

    Standaard staat dit op de bevestigingsmail bij bestelling:
    "De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen 7 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomt"

    Op de factuur staat:
    "Artikelen ruilen of retournerenkan binnen 7 dagen op vertoon van de kassabon."

    Ik kan me niet voorstellen dat ze andere facturen drukken voor "online" kopers en "offline" kopers.

    Ik heb zeer goede ervaringen met "konijn", vroeger was ik ook de mening toegedaan dat de lokale fotoboer er meer van wist en meer kon doen.
    Maar in mijn geval was dit toch echt het tegengestelde.

    Edit: als je de doos niet mag opendoen, hoe kan je dan weten dat het product je niet aanstaat! Bij twijfel, vooraf afspreken zou ik zeggen, maar ik doe ze in ieder geval open? /edit

    Mvg,
    Patrick
    Last edited by P@trick; 26 juni 2007, 19:47.
    Wat je niet probeert, dat weet je niet...

    Comment


    • #3
      Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

      Onlangs kocht ik een gps, als ik hem kreeg en bekeek was ie zo moeilijk om mee te werken , verstond er niets van , ik heb hem weer verpakt en gebeld s'anderendaags kwamen ze er zelfs weer om .

      Comment


      • #4
        Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

        Het zal blijkbaar gewoon afhankelijk zijn van in welke winkel je koopt en welke regels deze hanteren veronderstel ik. Als de winkelier verkochte goederen
        weigert terug te nemen is hij volgens de Belgische wet volledig in orde maar uit commercieel standpunt is dit niet verstandig

        https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

        http://wim-meeus.blogspot.com/
        https://1x.com/wimmeeus/

        Comment


        • #5
          Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

          Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
          Ik heb me het volgende laten wijsmaken:

          Als ik via het internet een camera bestel dan heb ik vanaf de levering aan huis
          nog 7 werkdagen de tijd om af te zien van de verkoop.

          Als ik diezelfde camera zou gaan kopen en afhalen in een winkel geldt de regel
          VERKOCHT IS VERKOCHT.

          Ik veronderstel wel dat in het eerste geval de doos niet mag geopend zijn.
          Toch wel. De reden waarom er voor een koop op afstand een wettelijke opzegtermijn van 7 dagen is, is net omdat je het toestel niet in de winkel hebt kunnen bekijken.
          Maar ik denk niet dat je de camera dan effectief mag gebruiken. Het toestel moet nog verkoopbaar blijven.
          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

          Comment


          • #6
            Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

            Kijk hier voor details over die bedenktermijn. Dit gaat verder dan alleen de verkoop op afstand.



            Volgens mij in het leven geroepen om komaf te maken met bedenkelijke verkooptechnieken, waarbij klanten merkten dat ze zonder het te weten eigenlijk iets gekocht hadden. Beetje consumentenbescherming dus. Kan nooit kwaad.

            Comment


            • #7
              Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

              Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
              Ik zie niet in wat het verschil zou kunnen zijn? Volgens mij geldt dit in beide gevallen.
              Het is een wettelijke verplichting voor elke verkoop dat niet gesloten wordt binnen de lokalen van de verkoper (verkoop op afstand dus).

              Een voorbeeld hiervan is Foto Konijnenberg in Turnhout ...
              Standaard staat dit op de bevestigingsmail bij bestelling:
              "De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen 7 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomt"
              Dit is dus die wettelijke verplichting bij verkoop op afstand ...

              Op de factuur staat:
              "Artikelen ruilen of retournerenkan binnen 7 dagen op vertoon van de kassabon."
              Klopt maar voor aankopen in de winkel (niet vooraf online besteld) is dit een service die ze bieden, geen verplichting. Maar je moet dan ook alles vermelden wat er staat ... de volgende woorden zijn : "Hiervoor kan alleen een tegoed worden verstrekt."
              Je kan dus niet afzien van je aankoop (uitgave), je kan het enkel aan iets anders besteden.

              Er is dus een groot verschil tussen ontbinden (volledig annuleren) bij verkoop op afstand en ruilen of retourneren tegen een tegoedbon bij aankoop in de winkel.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Het is een wettelijke verplichting voor elke verkoop dat niet gesloten wordt binnen de lokalen van de verkoper (verkoop op afstand dus).

                Dit is dus die wettelijke verplichting bij verkoop op afstand ...

                Klopt maar voor aankopen in de winkel (niet vooraf online besteld) is dit een service die ze bieden, geen verplichting. Maar je moet dan ook alles vermelden wat er staat ... de volgende woorden zijn : "Hiervoor kan alleen een tegoed worden verstrekt."
                Je kan dus niet afzien van je aankoop (uitgave), je kan het enkel aan iets anders besteden.

                Er is dus een groot verschil tussen ontbinden (volledig annuleren) bij verkoop op afstand en ruilen of retourneren tegen een tegoedbon bij aankoop in de winkel.

                Ik geloofde dit niet helemaal (dacht dat het voor alle aankopen gold) en heb het effe opgezocht, en mister Verseg heeft groot gelijk. Weer iets geleerd.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

                  ik had hem zelfs al geinstaleerd in de auto en geprobeerd maar hij herkende niet eens de dichtste plaats dus terug in de doos en alles weer goed in de plastiek gedaan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    ....
                    Klopt maar voor aankopen in de winkel (niet vooraf online besteld) is dit een service die ze bieden, geen verplichting. Maar je moet dan ook alles vermelden wat er staat ... de volgende woorden zijn : "Hiervoor kan alleen een tegoed worden verstrekt."
                    Je kan dus niet afzien van je aankoop (uitgave), je kan het enkel aan iets anders besteden.

                    Er is dus een groot verschil tussen ontbinden (volledig annuleren) bij verkoop op afstand en ruilen of retourneren tegen een tegoedbon bij aankoop in de winkel.
                    Mea culpa, het is inderdaad zo! En eigenlijk hoor ik de kleine lettertjes heel goed te lezen , beroepshalve Ik heb verlof nodig

                    Enfin, in dit opzicht is het dan wel opmerkelijk dat je dezelfde facturatie-verkoops-voorwaarden krijgt bij verkoop op afstand als verkoop in de winkel wanneer dit wettelijk geregeld is. Ik heb het er even op nagekeken de facturen zijn net dezelfde bij thuisgeleverde waren als bij afgehaalde waren. Hier zit dus wel een grijze zone, maw: vooraf afspreken ingeval van twijfel.
                    Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik met "Konijn" nog nooit problemen heb gehad. Ik herinner me een paar onduidelijkheden, maar deze waren na een gesprek direct van de baan.

                    Mvg,
                    Patrick
                    Wat je niet probeert, dat weet je niet...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

                      Er is een veel belangrijker verschil: Service en garantie wordt gegeven door de winkel - leverancier.

                      Als de internet winkel in Columbia is, heb je daar ook garantie.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil tussen online aankoop van een camera of rechtstreeks in de winkel?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                        Er is een veel belangrijker verschil: Service en garantie wordt gegeven door de winkel - leverancier.

                        Als de internet winkel in Columbia is, heb je daar ook garantie.
                        Alles is navenant ... zo simpel steekt het nu ook weer niet ineen.

                        Een fabrikant "kan" een wereldwijde garantie geven van bijvoorbeeld 2 jaar ... dan zit je goed bij eender welke dealer of servicepoint dat je toestel naar de fabrikant (hersteller) wil sturen.

                        Het kan ook zijn dat de fabrikant maar 1 jaar waarborg geeft (wettelijk OK) en dat je het tweede jaar iets voor hebt ... dan begint het.
                        In België MOET de eindverkoper ervoor zorgen dat de particuliere klant kan genieten van de minimum 2 jaar wettelijke waarborg. Als de fabrikant maar 1 jaar geeft wil dit dus zeggen dat de winkel voor het tweede jaar kan opdraaien. Je zal dan zowizo naar dezelfde verkoper moeten gaan om je rechten te kunnen bekomen.

                        Je kan ook in het buitenland gekocht hebben met beperkte waarborg (in tijd of in regio) ... dan zit je met een probleem.
                        Koop je een toestel in Amerika met enkel een Amerikaanse waarborg, dan moet je terug via de Amerikaanse hersteller (eventueel via dealer ginder).
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X