Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D of D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 30D of D80

    Ik ben dan toch van het plan afgestapt om een nieuwe compact te kopen.
    Nu twijfel ik tussen de 30D en de D80.
    Voor te beginnen dacht ik aan een combinatie met een prime. (50-1.4)
    Het zullen het begin voornamelijk fammilie portretjes worden.
    Later zal er af en toe wat sportfotografie bij komen. (motorcross)
    Nu is mijn vraag welke van deze 2 DSLRS is dan het beste ?
    Rekening houdende met:
    - dat de 50-1.4 het meest zal gebruikt worden.
    - ik een bril draag
    - af en toe sportfotografie in de toekomst
    Ik heb al gelezen dat de canon combinatie moeilijkheden zou hebben met scherpstellen in slechte lichtomstandigheden.

    Hopelijk kunnen jullie de keuze vergemakkelijken.
    Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

  • #2
    Re: 30D of D80

    Kies de voordeligste combinatie. Ze zijn beiden dik in orde.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: 30D of D80

      30D kan je niet gaan vergelijken met een nikon D80
      deze toestelen zijn van verschillende klasse
      een 30D moet je gaan vergelijken met een D200
      het probleem met scherpstellen ligt voor een groot stuk aan de lens volgens mij en niet zo direct aan het toestel
      beide zijn degelijke toestelen
      idem voor de sony dslr van tegenwoordig en pentax is zeker ook niet slecht
      kortom er zijn geen slechte dslr's op de markt
      eerder slechte fotografen

      Comment


      • #4
        Re: 30D of D80

        Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
        30D kan je niet gaan vergelijken met een nikon D80
        deze toestelen zijn van verschillende klasse
        een 30D moet je gaan vergelijken met een D200
        het probleem met scherpstellen ligt voor een groot stuk aan de lens volgens mij en niet zo direct aan het toestel
        beide zijn degelijke toestelen
        idem voor de sony dslr van tegenwoordig en pentax is zeker ook niet slecht
        kortom er zijn geen slechte dslr's op de markt
        eerder slechte fotografen
        Dat is nog eens een argument dat steek houdt!
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: 30D of D80

          De prijs van de 30D scheelt de laatste tijd nog maar een 100 euro met die van de D80. Wil dat zeggen dat er bij Canon een opvolger in het verschiet ligt? Of is dat gewoon om de concurrentie met zowel de D200 en de D80 te vergroten?

          Comment


          • #6
            Re: 30D of D80

            Dat er bijna geen slechte DSLRs meer zijn weet ik ook wel.
            Maar de tweedehands markt voor Canon en Nikon zal wel groter zijn als bij de andere merken.
            En dat jezelf eens vast moet nemen en kijken wat je het beste ligt weet ik ook.
            Wat de D200 als 30D concurrent betreft die ligt boven het budget.
            De 30D en D80 zitten zowat in dezelfde prijsklasse.
            Maar ze zijn ook alweer een +-1 jaar oud.
            Dus zou er wel eens een opvolger opkomst kunnen zijn.
            Van de 40D is hier al langer spraken van.
            Maar dan is er weer de vraag is het het wachten waard ?

            Wat ik eigenlijk wil weten is:
            Is er een verschil voor een brildager als mij.
            Heeft de Nikon met de prime ook scherp stel problemen.
            Of andere dingen die ik zou moeten weten om mijn keuze makkelijker te maken.

            Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

            Comment


            • #7
              Re: 30D of D80

              Oorspronkelijk geplaatst door Nivek Bekijk bericht
              Nu twijfel ik tussen de 30D en de D80.
              Voor te beginnen dacht ik aan een combinatie met een prime. (50-1.4)

              Ik heb al gelezen dat de canon combinatie moeilijkheden zou hebben met scherpstellen in slechte lichtomstandigheden.

              Hopelijk kunnen jullie de keuze vergemakkelijken.
              Als de 30D dan toch zo slecht scherpstelt op f1,4 , koop dan een D80.

              Probleem opgelost.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: 30D of D80

                Ikzelf heb een 30D. Wat dat probleem betreft van je bril: dat is bij dit toestel geen probleem. Ik weet niet of het bij de D80 ook kan, daarvoor moet je maar eens kijken naar de technische specificaties van het toestel. Je kan dus bij de 30D de dioptrie aanpassen als je door de zoeker kijkt (in beperkte mate) als ik me niet vergis tussen -3 en +3. Als je een sterkere bril hebt, dan vrees ik dat je met je bril op zult moeten fotograferen.

                Comment


                • #9
                  Re: 30D of D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nivek Bekijk bericht
                  Ik heb al gelezen dat de canon combinatie moeilijkheden zou hebben met scherpstellen in slechte lichtomstandigheden.
                  Kan het zijn dat dat artikel over de 300D ging en niet over de 30D?
                  Het zou mij verbazen dat de 30D daar problemen heeft.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: 30D of D80

                    Ik kan niks goed of slecht zeggen van de D80 omdat ik deze niet ken.

                    De 30D ken ik echter wel en voor sportfotografie is dit echt een juweeltje.
                    Neem heel vaak foto's van badminton en dit telkens in slecht verlichte sporthallen en zelfs met 2.8 lenzen en eventueel iso1600 krijg je mooie foto's.
                    Niet te vergeten dat badminton geen trage sport is en het scherpstellen hier toch wel goed gaat.

                    Het niet scherpstellen onder slechte lichtomstandigheden zal toch eerder aan lenzen te wijten zijn. Als je de 50 1.4 neemt zou dit toch geen probleem mogen zijn.

                    Ikzelf heb de 50 1.8 en deze geeft toch zeker geen probleem.


                    Mvg

                    Steven
                    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                    Comment


                    • #11
                      Re: 30D of D80

                      Pfoeee,

                      De 30D met de 50mm 1.4!!! Geweldige combinatie. Draai deze lens dicht naar 2.0 en hij is al zeer scherp. De lens is trouwens ongelooflijk snel met focussen!
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: 30D of D80

                        Weet wel dat een 50mm op de 30D gelijk is aan een 80mm in kleinbeeld.
                        Als je 50mm op kleinbeeld gewoon bent, dat zal je eerder naar een 35mm
                        prime ofzo moeten uitkijken. 80mm is toch al redelijk wat tele als je er ook
                        day-to-day-garden-kitchen-family foto's mee wilt maken.

                        Desalnietemin is zo'n 50mm lensje wel héél leuk
                        En de Canon 30D is dat eveneens

                        Comment


                        • #13
                          Re: 30D of D80

                          Wat ik gelezen had van Canon en de 50-1.4 was algemaan geloof ik.
                          Zou dus idd aan de lens liggen.
                          Want met een externe flits zou je er geen last van hebben.
                          Maar ik zou dus in het begin alleen de body en lens gebruiken, dus van daar mijn twijfel.
                          Met de tijd komt er wel een externe flits bij.
                          Zou de 50 echt te lang zijn voor binnenshuis ?
                          Ik heb toch eens ergens gelezen dat +-85 de perfecte portret lens is.
                          Zou de Sigma 30mm f/1.4 EX DC (HSM) een betere optie zijn ?
                          Inzoomen kan ik altijd met de voeten.
                          Andersom zal niet altijd lukken waarschijnlijk.
                          Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

                          Comment


                          • #14
                            Re: 30D of D80

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nivek Bekijk bericht
                            Wat ik gelezen had van Canon en de 50-1.4 was algemaan geloof ik.
                            Zou dus idd aan de lens liggen.
                            Want met een externe flits zou je er geen last van hebben.
                            Maar ik zou dus in het begin alleen de body en lens gebruiken, dus van daar mijn twijfel.
                            Met de tijd komt er wel een externe flits bij.
                            Zou de 50 echt te lang zijn voor binnenshuis ?
                            Ik heb toch eens ergens gelezen dat +-85 de perfecte portret lens is.
                            Zou de Sigma 30mm f/1.4 EX DC (HSM) een betere optie zijn ?
                            Inzoomen kan ik altijd met de voeten.
                            Andersom zal niet altijd lukken waarschijnlijk.
                            Ik gebruik mijn 50mm voor portretten, zelfs voor heel dichte portretten waar je alleen maar het gezicht ziet. Voor meer overzicht binnen gebruik ik een 17-35 zoomlens.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: 30D of D80

                              Hello Nivek

                              Ik heb sinds kort de 50mm 1.8 van nikon op mijn D70s en moet zeggen dat het om iemand binneshuis er helemaal op te krijgen niet altijd makkelijk is. Voor echt portret (dus vooral het hoofd dat belangrijk is) is dit goed te doen. Een 85mm is ook een goede portretlens omdat je dan verder van je model staat waardoor ze meer rust kent, dan dat je er met een 50mm op een meter van af staat. Maar als je echt inhuis iemand volledig in beeld wil krijgen zou ik eerder opteren voor een 30-35mm lens.

                              mvg

                              Willem
                              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                              Comment

                              Working...
                              X